Gasunie
Gasunie wint No Dig Award met innovatieve boortechniek
Groningen, 12 januari 2011
Direct Pipe Methode ingezet bij kruising Hartelkanaal onderdeel van de
Noord-Zuid Route
Dinsdag 11 januari 2011 mocht Enno Freese, projectdirecteur grote
projecten bij Gasunie, uit handen van de heer Everaers, voorzitter van
de Nederlandse vereniging voor Sleufloze Technieken en Toepassingen
(NSTT) de No Dig Award in ontvangst nemen voor het toepassen van de
Direct Pipe methode bij de kruising van het Hartelkanaal in de
Europoort.
Werkzaamheden
Gasunie breidt haar transportnetwerk grondig uit (Noord-Zuid Route). In
het Rijnmondgebied worden gastransportleidingen gelegd die het mogelijk
maken later dit jaar aardgas door het Gasunie-net te transporteren
afkomstig van de LNG-terminal Gate op de Maasvlakte. Het Hartelkanaal
bleek een lastig te kruisen hindernis. Traditioneel zou Gasunie hier
gekozen hebben voor een horizontaal gestuurde boring (HDD). Bij een HDD
echter moet de gehele pijpstreng klaar liggen achter het boorgat om
ineens ingetrokken te kunnen worden. Rondom de kruising Hartelkanaal
was geen locatie waar de streng in z'n geheel kon worden uitgelegd.
Daarom werd gekozen voor de Direct Pipe methode, een combinatie van een
gesloten frontboring en een HDD met toepassing van twee nieuwe
elementen: een pipethruster en een speciale tunnelboormachine.
De pipethruster duwt met een speciale klem de buis de grond in terwijl
de tunnelboor op het front van de pijp de grond wegboort en het gruis
via het binnenste van de pijp afvoert. Het uitleggen van de streng als
geheel is bij deze techniek niet nodig. Een leidingstuk van 54 meter
werd telkens aan het voorgaande deel gelast en onder de grond gebracht.
Op deze wijze is 540 meter gastransportleiding onder de druk bevaren,
open zeeverbinding met de Rotterdamse havens gelegd.
De No Dig award wordt door de NSTT uitgereikt aan de organisatie die op
een verantwoorde wijze de ontwikkeling en toepassing van sleufloze
technieken voor leidinginfrastructuur bevordert. Gasunie heeft binnen
de aanleg van de Noord-Zuid Route A.Hak Drillcon de gelegenheid gegeven
de Direct Pipe Methode voor het eerst toe te passen in Nederland. Het
juryrapport prees de toepassing als een "in economisch en
milieutechnisch opzicht goede bijdrage aan maatschappelijk verantwoord
ondernemen."
Van alle genomineerde projecten was Gasunie de opdrachtgever. Naast de
Direct Pipe Boring Hartelkanaal ging het om:
* De kruising van de Westerschelde door middel van twee gestuurde
boringen van elk circa 1.300 meter vanuit een damwandkuip midden in
de Westerschelde. Aannemer Visser & Smit Hanab.
* De kruising van de Maas door middel van een gestuurde boring met
toepassing van biogrout waarmee kalk werd aangemaakt om de
grindlagen in de ondergrond te verstevigen. Aannemer; Visser & Smit
Hanab.
* De kruising van de Eems door middel van het boren en aanleggen van
een betonnen tunnel waarin de gastransportleiding zwevend is gelegd
en vervolgens afgezonken op een grindbed. Aannemer: Bam combinatie
Eemstunnel.