Gemeente Alkmaar


Alkmaar, 11 januari 2011

Huidig verkeersregime blijft gehandhaafd
Spitspaal Herenweg voldoet aan verwachtingen

In 2009 is op de Herenweg een spitspaal geplaatst, om een aantal uren per dag de weg af te sluiten voor gemotoriseerd verkeer. Tegelijkertijd werd een deel van de Achterweg aangewezen als brom-/fietspad. Het aantal motorvoertuigen op de Herenweg is sinds het plaatsen van de beweegbare paal bijna gehalveerd, tot ver onder de norm van 5000 motorvoertuigen per dag. Het verkeer op de Achterweg is wel iets toegenomen, maar ligt op een aanvaardbaar niveau. Het huidige regime kan dus gehandhaafd blijven. Wel zal jaarlijks een telling plaatsvinden, om indien nodig verdere maatregelen te nemen.

Het gedeeltelijk afsluiten van de Herenweg voor motorvoertuigen tijdens de spitsuren van maandag t/m vrijdag heeft geleid tot bijna een halvering van het aantal motorvoertuigen. Voor plaatsing van de beweegbare spitspaal maakten 6095 motorvoertuigen per dag gebruik van de Herenweg, na plaatsing daalde dit aantal tot 3360 per dag. De Herenweg is een 30 km/uur-weg. Op dergelijke wegen is een maximum van 5000 motorvoertuigen per dag toegestaan. Het bereikte aantal van 3360 motorvoertuigen per dag betekent dat het gewenste resultaat is behaald. Er hoeven dus geen verdere maatregelen te worden genomen; het huidige regime blijft gehandhaafd.

Achterweg
Tegelijkertijd met het plaatsen van de spitspaal werd een deel van de Achterweg ter hoogte van de spoorwegovergang aangewezen als brom-/fietspad. Bewoners en bedrijven aan de Achterweg hebben een ontheffing gekregen voor hun auto. Het verkeer op de Achterweg is licht toegenomen, maar blijft op een aanvaardbaar niveau. Ook hier zullen dus geen verdere maatregelen worden genomen. Wel blijft controle op de naleving van de verkeersmaatregel gehandhaafd.

Jaarlijkse meting
Het aantal motorvoertuigen op de Herenweg en de Achterweg zal jaarlijks worden gemeten. Zodra dit aantal op de Herenweg stijgt tot boven 5000 motorvoertuigen per dag, zal het verkeersregime hierop worden aangepast. Bij toenemende klachten van sluipverkeer op de Achterweg zal de controle (tijdelijk) geintensiveerd worden. De woningen in het plan Nollen-Oost zijn nog niet gereed, maar zodra dit het geval is en uit tellingen blijkt dat de verkeersintensiteit stijgt tot boven de toegestane norm, zal ook dan een aanpassing worden voorgesteld.