Persberichten
Exposanten Vakantiebeurs 2011 omarmen social media en nieuwste ICT-toepassingen
Publicatiedatum: 22-12-2010
Persbericht
Utrecht, 23 december 2010
De toeristische sector is met de komst van internet op z'n kop gezet en vooral de toepassing van social media vindt momenteel in de branche veel navolgers. Of het nou gaat om een bestemming in eigen land of aan de andere kant van de wereld, de reisaanbieders begrijpen dat de tijd van alleen een vakantiebrochure voorbij is en omarmen vol enthousiasme de nieuwe interactieve digitale kansen. Exposanten van de Vakantiebeurs 2011 gaan vanzelfsprekend mee in deze ontwikkeling. Vooral ter voorbereiding van de onmisbare face to face gesprekken op de beursvloer tussen beursbezoekers en deskundige lokale exposanten. Behalve met persoonlijk advies worden de bezoekers verrast met informatieve Apps, voorlichting met behulp van iPads, de tabletcomputer van Apple, interactieve landkaarten en servicetafels. De data van de Vakantiebeurs zijn van woensdag 12 tot en met zondag 16 januari 2011.
Zo lanceert bijvoorbeeld het Israëlisch Ministerie van Toerisme (hal 8) een handige App voor iPhone, iTouch of iPad met uitgebreide informatie over toeristische attracties, accommodaties, reisroutes en evenementen. Reisexperts op de stand van Israël staan de belangstellenden met raad en daad ter zijde zodat snel kan worden bepaald welk gebied of stad het meest interessant is voor een bezoek.
Servicetafel
Exposant Gezondopreis pakt dit jaar uit met een interactieve servicetafel, een tafel met als tafelblad een touch screen. Met deze digitale toepassing kan direct de benodigde informatie worden opgehaald en worden foto's gepresenteerd. Na het toetsen op een land volgt een gezondheidsadvies op maat en kan nog meer informatie worden opgevraagd, bijvoorbeeld per regio. Bovendien geven vijf verpleegkundigen van Gezondopreis op de stand met, voor het eerst, gebruikmaking van iPads persoonlijk informatie over gezondheid in relatie tot vakantie. Zowel met de servicetafel als de iPads krijgen de beursbezoekers ter plekke relevant gezondheidsadvies.
Interactieve landkaart
Ook op het Australische Paviljoen (hal 1)staat een interactieve landkaart. Deze bevat informatie uit de eerste hand van 30.000 Australische experts over 3500 karakteristieke hoogtepunten in hun land. De Australiërs makten er serieus werk van om op basis van een korte uitleg en een foto hun persoonlijke vakantie ervaringen in eigen land te delen met internationale reizigers. Maar ook de provincie Friesland uit zich op de Vakantiebeurs met een vernieuwend en interactief concept. Op de stand is een unieke 3D-presentatie te beleven die bezoekers trakteert op een echte Friesland ervaring.
Beoordelingswebsite
De beoordelingswebsite Zoover.nl heeft acht computerpunten over de Vakantiebeurs verspreid. Bezoekers kunnen zich hier inschrijven voor de social media site MyZoover, een groeiend netwerk waar reizigers elkaar het hele jaar op de hoogte houden van reisvoorkeuren en reiservaringen.
Ook de Zwitserse plaats Ticino, tussen de Alpen en de Italiaanse grens, (hal 9) is actief op het digitale front en lanceert op de Vakantiebeurs de App iTicino, met alle informatie die toeristen over deze bestemming denken nodig hebben.
Vakantiebeurs
Ook de Vakantiebeurs zelf is actief bezig met social media op
De Vakantiebeurs is geopend van woensdag 12 t/m zondag 16 januari van 10.00 tot 18.00 uur, op vrijdag 14 januari van 10.00 tot 21.00 uur. Entreekaarten, waarvan middagkaarten al beschikbaar zijn vanaf tien euro zijn verkrijgbaar in de voorverkoop via
Noot voor de redactie (