Eenrichting op stadsbrug en ring
Dinsdag 11 januari 2011, 18:32u - wim rill
GroenLinks steunt het plan om eenrichtingsverkeer in te stellen op de
stadsbrug. De partij vindt dat een goed alternatief voor de huidige
situatie, maar wil er nog wel iets bij: eenrichtingsverkeer op een ring
rond de binnenstad.
Eenrichtingsverkeer op de stadsbrug beantwoordt volgens raadslid Wim
Rill in grote mate aan de visie van GroenLinks op de verkeerscirculatie
in de binnenstad en zorgt voor een aangenamer en gezonder leefklimaat
voor wonen, werken, winkelen en recreëren.
Maar het is volgens Rill nog beter om ook op de ring rond de binnenstad
eenrichtingsverkeer in te voeren. ''Dat maakt de binnenstad nog meer
autoluw.''
Hoe ziet in dat geval het scenario eruit? De IJsselkade en de 2e
Ebbingestraat worden eenrichtingverkeer tegen de klok in. Er komt op
deze wijze een ring om de binnenstad. Vanuit IJsselmuiden kan men
toegang krijgen tot deze ring door vanaf de stadsbrug rechtsaf te
slaan. De stad richting IJsselmuiden verlaten kan alleen via de
Molenbrug en de Eilandbrug. Rill: 'De maatregelen kunnen wat ons
betreft pas uitgevoerd worden als er voldoende gratis
parkeervoorzieningen aan de randen van de binnenstad komen. In concreto
op het Burgemeester Berghuisplein, het Stationsplein, bij de
Buitenhaven en in de buurt van de Bovenhaven.'
Van welke kant men de stad ook benadert, men kan zo snel en eenvoudig
de auto parkeren en loopt binnen een paar minuten de stad in. Via
dynamische bewegwijzering wordt bezoekers duidelijk gemaakt waar zij
gratis kunnen parkeren en dat er voor hen geen parkeerplaatsen in de
binnenstad zijn. Parkeerplaatsen in de binnenstad zijn er in principe
alleen voor de bewoners van de binnenstad. Dit leidt tot:
1. Meer rust en minder autobewegingen in de binnenstad;
2. Minder uitlaatgassen en fijnstof in de binnenstad, dus een betere
luchtkwaliteit;
3. Ruimte voor de realisatie van meer groen en ontmoetingsplaatsen in
de binnenstad;
4. Een aangenamer en gezonder leefklimaat voor wonen, werken, winkelen
en recreëren;
5. Groene wandelpromenade aan de Ijsselkade tussen de Stadsbrug en de
de la Sablonièrekade.
De ondernemers hoeven niet bang te zijn dat dit verkeerd uitpakt,
volgens Wim Rill. 'De ondernemers zijn van mening dat bezoekers het
liefst hun auto voor de deur parkeren. Dit biedt echter alleen
voordelen als bezoekers alleen bij die ene winkel moeten zijn. Wil ik
als bezoeker naar de HEMA en dan bijvoorbeeld naar de VVV/ANWB, dan
moet ik alsnog lopen. Wat GroenLinks betreft, gaan we winkelen in de
binnenstad meer als een geheel promoten dan als het bezoeken van een
verzameling van losse winkels. Winkelen in de binnenstad van Kampen
geeft zoveel meer allure dan winkelen in bijvoorbeeld Dronten.
Bovendien is en blijft Kampen naast gezellige winkelstad ook een stad
met veel culturele potentie. Daarbij kan gedacht worden aan de mooie
musea, het gemeentearchief en de vele mogelijkheden voor het maken van
een stadswandeling. Dit dient veel meer uitgebuit te worden dan nu het
geval is. Bezoekers zullen er geen moeite mee hebben om hun auto aan de
rand te parkeren en een paar minuten te lopen. Zij weten dat winkelen
in de binnenstad van Kampen meer is dan alleen maar even wat goederen
kopen. Oftewel: "De binnenstad van Kampen, historisch gezellig."
Voor klanten die zware spullen kopen, zou een bezorgdienst of centraal
afhaalpunt dat per auto bereikbaar is, ingesteld kunnen worden. ''De
consument kan op vertoon van zijn aankoopbewijs aldaar zijn gekochte
goederen ophalen en hoeft niet zelf met de goederen te sjouwen.''