Goede voornemens op de werkvloer
11/01/2011 13:14
HDP-AristA Group
Op 1 januari maken we traditioneel goede voornemens: sporten, stoppen met roken, - Maar maken we ook goede voornemens op professioneel vlak? Bureau netjes houden of je tijd beter beheren? Wat zijn de trends voor 2011? De HDP-AristA groep heeft de vraag voorgelegd aan meer dan 1.200 mensen.
Ongeveer 75 % van de deelnemers aan de enquête heeft voor 2011 goede voornemens op professioneel vlak. De top 3 van die goede voornemens ziet er als volgt uit:
1. Beter evenwicht werk - privé
2. Beter time management
3. Uitbreiding van de professionele kennis
Om het het evenwicht tussen werk en privéleven te herstellen denken de deelnemers aan meer ontspanning, meer tijd voor familie en kinderen en minder overuren.
Op het vlak van time management willen de respondenten 'neen' leren zeggen, zich beter organiseren en prioriteiten kunnen stellen.
Deelnemen aan seminaries en het lezen van gespecialiseerde literatuur ziet men dan weer als goede voornemen voor de uitbreiding van de professionele kennis.
Twee derden van de deelnemers wensen hun inspanningen minstens één jaar vol te houden.
"Bedrijven kunnen dergelijke voornemens opnemen in de leerpunten tijdens een functioneringsgesprek. Zo wordt de medewerker gecoacht en geëvalueerd op deze aspecten", aldus Karine Van Schil, manager HRConnect, de hr-consultancy afdeling van de HDP-AristA groep .
Invloed van de leeftijd, het geslacht of de functie?
Zowel mannen als vrouwen willen het evenwicht werk - privéleven verbeteren. Zowat 55 % van de personen die een beter evenwicht wensen, zijn mannen. En 55 % van de mensen die hun kennis willen verruimen, zijn vrouwen.
Uit de enquête blijkt ook dat 50-plussers meer belang hechten aan een gezonder leven op het werk, terwijl jongeren zich meer willen toespitsen op de uitbreiding van de professionele kennis.
Ook voor zelfstandigen is het evenwicht werk-privé een aandachtspunt. Ongeveer 33 % van de zelfstandigen wenst het evenwicht werk - privéleven te verbeteren door zich vaker te ontspannen en meer tijd te besteden aan de familie en de kinderen.
Terwijl werkgevers en zelfstandigen zich bij hun goede voornemens voornamelijk toeleggen op time management, geven werknemers de voorkeur aan een gezondere manier van leven op het werk.
Panel
De enquête werd online uitgevoerd van 15 december 2010 tot 3 januari 2011. Het panel, dat voor 49% uit vrouwen en voor 51% uit mannen bestaat, ziet er als volgt uit: 35 % werkgevers, 48 % werknemers, 2 % werkzoekenden en 15 % zelfstandigen.
Over de HDP-AristA groep
De 870 medewerkers van de HDP-AristA groep bieden aan meer dan 280.000 werkgevers, die samen meer dan 375.000 mensen in dienst hebben, en 36.000 zelfstandigen diensten aan met betrekking tot het opstarten van een bedrijf, het beheer van het sociaal statuut van zelfstandigen, het personeelsbeleid, welzijn op het werk, opleidingen en seminaries.
Meer informatie over onze groep vindt u op www.hdp-arista.be.
Voor eventuele hyperlinks en bijlagen:
Zie het origineel