Campagne 'We hebben je hart nodig' bewezen effectief
dinsdag 11 januari 2011
De campagne 'We hebben je hart nodig', die in september startte, heeft
het kennisniveau van Nederlanders over hart- en vaatziekten bij vrouwen
verbeterd. TNS-NIPO onderzocht voor en na de 1e fase van de campagne
hoeveel mensen weten dat hart- en vaatziekten doodsoorzaak nr. 1 zijn
bij vrouwen. Door de campagne is dat aantal verdubbeld ten opzichte van
de start van de campagne.
Het doel van de campagne 'We hebben je hart nodig' is om Nederlanders
bewust te maken dat hart- en vaatziekten doodsoorzaak nummer 1 zijn bij
vrouwen. Onbekend bij veel mensen is dat meer vrouwen dan mannen
hieraan overlijden in Nederland. Onze campagne heeft daar dus
verandering in gebracht.
Campagnebeeld van We hebben je hart nodig Voor de start van de campagne
dacht slechts 24% van de ondervraagden dat hart- en vaatziekten
doodsoorzaak nummer 1 zijn bij vrouwen. Maar liefst 70% van de
Nederlanders dacht dat kanker de grootste doodsoorzaak bij vrouwen is.
Na de 1e fase van de campagne heeft een grote verschuiving
plaatsgevonden in het kennisniveau van hart- en vaatziekten. Want maar
liefst 49% van de Nederlanders weet nu dat deze ziekten doodsoorzaak
nummer 1 zijn bij vrouwen, een verdubbeling dus. Nog maar 48% dacht dat
kanker de grootste doodsoorzaak bij vrouwen is.
Campagne
Uit onderzoek blijkt ook dat 56% van de ondervraagden in september iets
gehoord, gezien of gelezen heeft over de campagne en het onderwerp
vrouwen en hart- en vaatziekten. 58% heeft de boodschap op tv gezien en
het merendeel daarvan kan de boodschap van de Hartstichting goed
omschrijven. In 4 maanden is EUR 210.477 gedoneerd voor onderzoek naar
hart- en vaatziekten bij vrouwen.
"We zijn trots op het behaalde resultaat. Het is goed te weten dat meer
mensen zich bewust zijn van hart- en vaatziekten bij vrouwen" aldus
Ineke van Geel, programmaleider Hart voor Vrouwen bij de Hartstichting.
In 4 maanden hebben zich ook 9.000 fans aangemeld op de Facebook-pagina
Wehebbenjehartnodig. Dit is 1 van de grootste aantallen in goede
doelenland volgens het crossmediaplatform Frankwatching. Deze pagina
brengt vrouwen en lotgenoten met elkaar in contact en houdt hen op de
hoogte van al het nieuws rond het thema 'vrouwen en hart- en
vaatziekten'.
De campagne van de Hartstichting is tot stand gekomen in samenwerking
met Unilever, Rhinocreations en Nothing. Meer informatie staat op:
* campagnepagina op www.hartstichting.nl
* www.wehebbenjehartnodig.nl (opent in nieuw venster)
* www.facebook.com/wehebbenjehartnodig (opent in nieuw venster)