Consumentenbond
11 januari 2011
Tommy Teleshopping moet voorwaarden aanpassen
Consumenten die via Tommy Teleshopping producten bestellen, krijgen te
maken met de onredelijke algemene voorwaarden die deze webwinkel
hanteert. Dat blijkt uit een aantal klachten die de Consumentenbond
ontving. De bond heeft het bedrijf - dat bekend is van tv - gevraagd de
voorwaarden aan te passen.
notebook Tommy Teleshopping overschrijdt op drie belangrijke punten de
regels. Consumenten die een product met een automatische incasso bij
Tommy Teleshopping hebben aangeschaft en dit retourneren, krijgen hun
geld pas na 30 dagen terug. Dit moet echter zo spoedig mogelijk en in
ieder geval binnen 30 dagen. Ook verwijst de webwinkel naar de
voorwaarden van de fabrikant voor wat betreft de garantie, terwijl het
bedrijf zelf wettelijk verantwoordelijk is voor de garantie op
producten die zij leveren.
De wet bepaalt ook dat een webwinkel een product moet leveren als er
eenmaal een overeenkomst is gesloten. Is een product niet leverbaar,
dan moet het bedrijf de schade die consumenten lijden, vergoeden.
Bijvoorbeeld als consumenten het product ergens anders voor meer geld
moeten kopen. Ook hier houdt Tommy Teleshopping zich niet aan. Als
consumenten een product bestellen dat niet leverbaar is, ontbinden ze
simpelweg de overeenkomst.
Algemene voorwaarden
De wet beschermt consumenten tegen onredelijke algemene voorwaarden. De
Consumentenbond spreekt bedrijven aan als ze van mening is dat de
algemene voorwaarden niet deugen. In het uiterste geval kan de bond de
rechter vragen om te bepalen of de algemene voorwaarden door de beugel
kunnen.
Consumenten die klachten hebben over Tommy Teleshopping kunnen mailen
naar alarm@consumentenbond.nl.