Consumentenautoriteit
reisaanbieders zonder garantiestelling
Consumentenautoriteit start nieuwe actie tegen reisaanbieders zonder
garantiestelling
11 januari 2011 | Nieuwsbericht
De Consumentenautoriteit start opnieuw een actie tegen
reisorganisatoren die pakketreizen aanbieden zonder de wettelijk
verplichte garantiestelling. Uit eigen onderzoek, signalen van
consumenten bij ConsuWijzer en van de organisatie voor de reisbranche
ANVR blijkt dat er nog steeds reisorganisaties actief zijn die
pakketreizen aanbieden zonder reisgarantie. In deze actie zal de
Consumentenautoriteit in totaal zo'n honderd bedrijven aanschrijven
waarvan wordt vermoed dat ze in overtreding zijn. Bernadette van
Buchem, directeur Consumentenautoriteit: "De reisbranche is dynamisch.
Het blijft daarom nodig om regelmatig in actie te komen tegen bedrijven
die niet aan de regels voldoen. Consumenten die een pakketreis boeken
bij een reisaanbieder die niet aan zijn wettelijke verplichting
voldoet, kunnen gedupeerd worden. Hiertegen treden wij op. Consumenten
moeten hier zelf ook op letten als zij een reis boeken."
Handhaving toezichthouder
Alle bedrijven die pakketreizen aanbieden zijn wettelijk verplicht
maatregelen te treffen voor het geval zij bijvoorbeeld failliet gaan.
De Consumentenautoriteit heeft de bevoegdheid om op te treden tegen
reisorganisatoren zonder garantiestelling. Deze bedrijven wordt nu een
termijn gesteld om maatregelen te treffen. Doen zij dat niet dan zal de
Consumentenautoriteit handhavend optreden door bedrijven voor de
rechter te brengen. Deze kan het bedrijf dwingen maatregelen te treffen
en kan dwangsommen opleggen.
De toezichthouder heeft al eerder opgetreden tegen reisorganisatoren
zonder garantiestelling. Eerdere acties van de Consumentenautoriteit
hebben ertoe geleid dat tientallen bedrijven alsnog hun
garantiestelling hebben geregeld. De meeste bedrijven kwamen in actie
na een aanschrijven van de toezichthouder, andere na een uitspraak van
de rechter. Een klein aantal bedrijven is gestopt of biedt geen
pakketreizen meer aan.
ConsuWijzer
Consumenten moeten bij het boeken van een reis zelf ook opletten of zij
te maken hebben met een reisaanbieder die maatregelen heeft getroffen
om hen te beschermen in geval van faillissement. De meeste bedrijven
hebben dit geregeld via de Stichting Garantiefonds Reisgelden (SGR) en
voeren dat logo.
Consumenten vinden meer informatie over reisgarantie op
www.consuwijzer.nl. Zij kunnen daar ook klachten melden over
reisaanbieders die ten onrechte geen maatregelen hebben getroffen.
Reisgarantie
Reisorganisatoren die pakketreizen aanbieden moeten maatregelen treffen
om reizigers te beschermen tegen de gevolgen van een faillissement. Dit
houdt in dat reizigers die de reissom al hebben voldaan hun geld
terugkrijgen als de reisorganisator failliet gaat. Reizigers die al op
reis zijn, moeten worden gerepatrieerd. De bedrijven moeten consumenten
hierover actief informeren. De meeste bedrijven in Nederland hebben hun
garantiestelling geregeld via de SGR.
Een pakketreis is een reis die bestaat uit verschillende elementen die
ten minste het vervoer en de accommodatie (overnachting of periode van
verblijf van meer dan 24 uur) of een van beide plus een andere
essentiële toeristische dienst omvat.
Meer informatie
Saskia Bierling, woordvoerder Consumentenautoriteit, telefoon: 070-330
59 71, mobiel: 06-52 52 70 11, e-mail: pers@consumentenautoriteit.nl.