Provincie Limburg

Nieuws en persberichten

Limburg gastronomische topregio in Europa

Limburg moet in 2015 in Europa de naam van gastronomische topregio hebben. Dat is niet alleen goed voor de reputatie en het vestigingsklimaat van Limburg maar ook voor de gezondheid van haar inwoners.

Dat staat in de beleidsvisie Streekgebonden Gastronomie, die Gedeputeerde Staten van Limburg hebben vastgesteld. Deze visie is gemaakt op wens van Provinciale Staten om in te spelen op de kansen die zich aandienen op de productie, verwerking en distributie van streekproducten.

Op het gebied van Limburgse streekproducten is al heel veel gebeurd, maar het ontbrak tot nu toe aan een duidelijke gezamenlijke richting. De Provincie Limburg heeft daarom - mede op voorspraak van de ondernemers in deze sector - een analyse en inventarisatie gemaakt en een visie geformuleerd.

Door een verdere professionalisering van streekproducten en gastronomie kan Limburg zich internationaal op de kaart zetten, zo is de gedachte. Dan kan Limburg zich meten met topregio's op dit gebied als het Italiaanse Piemonte en de Duitse Pfalz. Limburg scoort weliswaar nu al goed als het gaat om kwaliteitsproducten, sterrenrestaurants en gastronomische evenementen. Op het gebied van organisatie, distributie, logistiek, schaalgrootte en promotie echter nog onvoldoende, zeker gezien de groeiende vraag naar streekproducten.

Het gaat in economische zin om grote bedragen. Zo heeft de VVV becijferd dat in Limburg jaarlijks een omzet van 625 miljoen gerelateerd kan worden aan hoogwaardige horeca en gastronomie. Lekker eten en drinken in combinatie met gezelligheid en streekproducten zijn voor toeristen belangrijke ingredienten om voor Bourgondisch Limburg te kiezen. Daarnaast blijkt dat Limburg behoort tot de top drie als het gaat om boerderijverkoop in Nederland. Het aantal verkooppunten neemt weliswaar af maar de omzet neemt toe. De komende tien jaar groeit de markt van streekproducten in Nederland naar verwachting enorm; tussen de 1,2 en 4,2 miljard euro.

De Provincie Limburg heeft al belangrijke stappen gezet om de beleidsvisie inhoud te geven. Zo is vorig jaar een samenwerkingsovereenkomst ondertekend met de Italiaanse regio Piemonte en de Duitse Pfalz op dit terrein. Daarnaast had Limburg afgelopen najaar voor het eerst een eigen stand op de wereldbeurs voor streekproducten, de Salone Internazionale del Gusto. Tijdens die beurs hebben verschillende Limburgse producenten van streekproducten al de handen in elkaar geslagen om samen de vermarkting en distributie aan te pakken. Voorts wordt het idee uitgewerkt om volgend jaar tijdens de wereldexpo Floriade te Venlo een smaakbeurs á la Salone del Gusto te organiseren.

Gedeputeerde Jos Hessels: 'Ik ben tevreden met de gezette stappen. Nu is het aan de ondernemers om het verder uit te werken en om te zetten in business. Ik heb er het volste vertrouwen in dat dit lukt omdat ze zelf het initiatief hiertoe hebben genomen. De Provincie blijft hun hierin ondersteunen'.

10-1-2011 19:01