Nieuws en persberichten
Limburg gastronomische topregio in Europa
Limburg moet in 2015 in Europa de naam van gastronomische topregio
hebben. Dat is niet alleen goed voor de reputatie en het
vestigingsklimaat van Limburg maar ook voor de gezondheid van haar
inwoners.
Dat staat in de beleidsvisie Streekgebonden Gastronomie, die
Gedeputeerde Staten van Limburg hebben vastgesteld. Deze visie is
gemaakt op wens van Provinciale Staten om in te spelen op de kansen die
zich aandienen op de productie, verwerking en distributie van
streekproducten.
Op het gebied van Limburgse streekproducten is al heel veel gebeurd,
maar het ontbrak tot nu toe aan een duidelijke gezamenlijke richting.
De Provincie Limburg heeft daarom - mede op voorspraak van de
ondernemers in deze sector - een analyse en inventarisatie gemaakt en
een visie geformuleerd.
Door een verdere professionalisering van streekproducten en gastronomie
kan Limburg zich internationaal op de kaart zetten, zo is de gedachte.
Dan kan Limburg zich meten met topregio's op dit gebied als het
Italiaanse Piemonte en de Duitse Pfalz. Limburg scoort weliswaar nu al
goed als het gaat om kwaliteitsproducten, sterrenrestaurants en
gastronomische evenementen. Op het gebied van organisatie, distributie,
logistiek, schaalgrootte en promotie echter nog onvoldoende, zeker
gezien de groeiende vraag naar streekproducten.
Het gaat in economische zin om grote bedragen. Zo heeft de VVV
becijferd dat in Limburg jaarlijks een omzet van 625 miljoen
gerelateerd kan worden aan hoogwaardige horeca en gastronomie. Lekker
eten en drinken in combinatie met gezelligheid en streekproducten zijn
voor toeristen belangrijke ingredienten om voor Bourgondisch Limburg te
kiezen. Daarnaast blijkt dat Limburg behoort tot de top drie als het
gaat om boerderijverkoop in Nederland. Het aantal verkooppunten neemt
weliswaar af maar de omzet neemt toe. De komende tien jaar groeit de
markt van streekproducten in Nederland naar verwachting enorm; tussen
de 1,2 en 4,2 miljard euro.
De Provincie Limburg heeft al belangrijke stappen gezet om de
beleidsvisie inhoud te geven. Zo is vorig jaar een
samenwerkingsovereenkomst ondertekend met de Italiaanse regio Piemonte
en de Duitse Pfalz op dit terrein. Daarnaast had Limburg afgelopen
najaar voor het eerst een eigen stand op de wereldbeurs voor
streekproducten, de Salone Internazionale del Gusto. Tijdens die beurs
hebben verschillende Limburgse producenten van streekproducten al de
handen in elkaar geslagen om samen de vermarkting en distributie aan te
pakken. Voorts wordt het idee uitgewerkt om volgend jaar tijdens de
wereldexpo Floriade te Venlo een smaakbeurs á la Salone del Gusto te
organiseren.
Gedeputeerde Jos Hessels: 'Ik ben tevreden met de gezette stappen. Nu
is het aan de ondernemers om het verder uit te werken en om te zetten
in business. Ik heb er het volste vertrouwen in dat dit lukt omdat ze
zelf het initiatief hiertoe hebben genomen. De Provincie blijft hun
hierin ondersteunen'.
10-1-2011 19:01