Gemeente Mook & Middelaar
GEMEENTE MOOK EN MIDDELAAR
COALITIEAKKOORD
VOOR DE RAADSPERIODE
2011- 2014
VITAAL IN EEN DYNAMISCHE REGIO
Hoofdlijnen van het coalitieakkoord VVD-CDA,
gemeente Mook en Middelaar
voor de raadsperiode 2011-2014.
Voorwoord
De uitslag van de uitgestelde gemeenteraadsverkiezingen van 24 november 2010 mag zodanig worden uitgelegd, dat de inwoners van Mook en Middelaar een signaal hebben afgegeven. De gemeente moet over belangrijke kwesties een open oor hebben voor datgene wat er onder haar bevolking leeft. Uit de uitslag van de laatste gemeenteraadsverkiezingen mag worden geconcludeerd, dat een groot deel van de bevolking de ingeslagen weg van herindeling naar het zuiden afwijst. Wij wijzen het voorstel van wet no. 32240 tot herindeling met Bergen en Gennep dan ook af.
Wij hebben uit de naar aanleiding van de verkiezingsuitslag gevoerde besprekingen met de diverse politieke fracties begrepen, dat zij alle kunnen instemmen met een referendum. Een dergelijke raadpleging per dorpskern is echter alleen zinvol als aan onze burgers ook de reële mogelijkheid geboden wordt van een keuze tussen een samenwerking of een fusie met omliggende gemeenten.
Het coalitieprogramma zal daarom in het bijzonder gericht zijn op het onderzoeken en eventueel realiseren van samenwerkingsverbanden met Gelderse gemeenten als aanvulling op of als tegenpool van de al onderzochte samenwerking met de gemeenten Gennep en Bergen.
Uit de besprekingen die met alle partijen na de verkiezingen gevoerd werden, menen wij te mogen concluderen dat dit coalitieakkoord in hoofdlijnen ook de instemming kan hebben van de overige raadsfracties.
Het coalitieprogramma
Situatieschets
Mook en Middelaar is een aantrekkelijke en gevarieerde woongemeente met een bevolking van ca. 8000 inwoners. Dit inwonertal laat nog enige groei zien, dank zij het gunstige woonklimaat en de ligging in de stadsregio Arnhem-Nijmegen. De meeste inwoners van onze gemeente vinden daar hun werk en inkomen.
Mook en Middelaar is een gemeente met een boeiende natuur. Ook voor recreatie is het een aantrekkelijke gemeente door de ligging aan de Maas en door het bijzondere landschap van de stuwwal van het Rijk van Nijmegen met de alom bekende Mookerhei en St.Jansberg. Sinds lang bezoeken veel toeristen onze gemeente. Een eeuw geleden vestigden beeldend kunstenaars zich al in onze gemeente en vormden zij de kunstenaarskolonie van de Plasmolense School. Nog steeds leeft en werkt een grote groep kunstenaars in onze gemeente. Onder de huidige inwoners van onze gemeente vinden we opvallend veel ondernemende, initiatiefrijke en maatschappelijk betrokken personen, die ook bijdragen aan het verenigingsleven.
De gemeente Mook en Middelaar telt drie dorpskernen. Mook heeft ongeveer 2800 inwoners, Molenhoek 3800 en Middelaar met bijna 900. Verder zijn er twee grotere buurtschappen van elk ongeveer 300 inwoners, Plasmolen en De Bisselt, aangevuld met aanzienlijke aantallen tijdelijke inwoners en gasten in het toeristenseizoen.
De kenmerken van de drie dorpskernen en de beide grotere buurtschappen zijn complementair. Het karakter van woongemeente zien we vooral in de grote kernen Mook en Molenhoek, waar ook nog ruimte is voor kleinschalige bedrijvigheid. Meer ruimte voor landbouw, natuur, recreatie, bedrijvigheid en nieuwe initiatieven vinden we in het buitengebied en in de dunner bevolkte gemeenschappen van Middelaar, Plasmolen en De Bisselt. Daarmee wordt het geheel veel meer dan de som der delen, en biedt het totaal samen de aantrekkingskracht en groeipotentie die Mook en Middelaar tot een sterke, levendige en gastvrije gemeente maakt, die in de regio een eigen rol kan spelen.
De Limburgse gemeente Mook en Middelaar heeft een bijzondere ligging in het Rijk van Nijmegen. In het noorden en oosten is zij bijna geheel omsloten door de Gelderse gemeenten Heumen en Groesbeek. De westgrens wordt gevormd door de Maas en het Brabantse Cuijk. In het zuiden is de grens met het Limburgse Gennep slechts vier kilometer breed. De gemeente Mook en Middelaar ligt in Limburg, maar maakt ook deel uit van de stadsregio Arnhem-Nijmegen. Deze unieke regionale positie geeft beperkingen maar biedt ook mogelijkheden voor de ontwikkeling van de gemeente.
De gemeente Mook en Middelaar herbergt veel cultureel erfgoed uit een rijke historie, die teruggaat tot de Romeinse tijd waarin de ligging aan de Maas belangrijk was met o.a. een brug tussen Middelaar en Cuijk. Maar de gemeente is tevens schatbewaarder van een uniek natuurgebied rondom de Mookerhei en de St. Jansberg, onderdeel van de stuwwal in het Rijk van Nijmegen, die in de ijstijd gevormd werd.
Ontwikkelingen
Door de toegenomen welvaart is er een verschuiving in de belangstelling voor en het gebruik van voorzieningen ontstaan bij zowel inwoners als recreatieve bezoekers van de gemeente.
Er is een voorkeur voor hoge kwaliteit. De gemeente Mook en Middelaar heeft nog relatief veel mogelijkheden op dit vlak in de kernen, en vooral in het buitengebied zijn er kwalitatief hoogwaardige natuur- en recreatievoorzieningen. Het in stand houden van deze unieke woon-, werk- en recreatieomgeving vergt een zorgvuldig gemeentelijk beleid.
Er zijn maatschappelijke ontwikkelingen op komst die nog niet eerder zijn opgetreden. Er moet in de verdere toekomst rekening gehouden worden met een vermindering van de bevolkingsaantallen. Deze bevolkingskrimp is al begonnen in het zuiden van de provincie Limburg en zal op wat verdere termijn ook gaan afspelen in delen van de provincies Limburg en Gelderland.
Vooral door de toegenomen mobiliteit en welvaart beperken veel mensen zich voor hun werkgelegenheid, hun voorzieningen en hun verzorging niet meer tot de eigen woonkern, maar oriënteren zij zich ruimer en meer regionaal. Voor de inwoners van de gemeente Mook en Middelaar geldt dit al sinds lange tijd. Zij zijn gewend ruim om zich heen te kijken.
De grootste kernen liggen op korte afstand van Malden (gemeente Heumen) en Groesbeek. Zij zijn vooral gericht op het noorden, terwijl de dorpskern Middelaar dichter bij Milsbeek en Cuijk ligt en haar inwoners zich daarop oriënteren. Dit betekent dat het beleid voor de toekomst zich ook meer moet richten op regionale samenwerking.
Deze noodzaak komt ook tot uiting in de recente studie van prof. F.Boekema .
Politieke keuzen
De komende periode zal oplossingen en perspectieven moeten bieden voor het vitaal en houden van de gemeente Mook en Middelaar. Deze zullen gericht zijn op de kwaliteit van de woon-, werk- en recreatieomgeving. Daarvoor zal de gemeente als zelfstandige gemeente actief moeten blijven participeren in het regionale kader en in samenwerkingsverbanden met buurgemeenten zowel om kwaliteit te handhaven als om mogelijkheden te ontwikkelen.
De conclusies van het rapport Boekema over de sociaal-economische relaties van de inwoners van onze gemeente zijn daarom belangrijke uitgangspunten voor dit nieuwe coalitieakkoord.
Het beleid zal de keuzen van de bevolking respecteren en hun belangen behartigen. We willen ons richten op versterking van de gehele gemeente Het is de bedoeling om alle kernen en buurtschappen bij de ontwikkeling van het nieuwe beleid te betrekken. Daarnaast dienen in een vroeg stadium in een dialoog te communiceren met vertegenwoordigers van de verenigingen, instellingen en overlegplatforms, zoals dorpsraden of dorpsoverleg.
De uitslag van de verkiezingen van 24 november 2010 toont een groot draagvlak voor een koerswijziging in het beleid en voor een afwijzing van de voorgestelde herindeling met de gemeenten Bergen en Gennep. De koerswijziging betreft vooral de wens tot samenwerking met de noordelijke buurgemeenten, Heumen en aansluitend Groesbeek, en de wens zolang mogelijk als een zelfstandige gemeente te blijven bestaan.
We stellen voor alle lopende zaken gericht op het opheffen van onze gemeente en de samenvoeging met Gennep en Bergen stop te zetten. In plaats daarvan kunnen we de ambtelijk beschikbare capaciteit benutten om de nog niet onderzochte mogelijkheden tot samenwerking met Heumen en aansluitend Groesbeek te onderzoeken.
De afspraken en vormen van samenwerking zullen erop gericht zijn om het huidige voorzieningenniveau en de kwaliteit van de woon-, werk- en recreatieomgeving te handhaven en zo mogelijk uit te breiden.
De mogelijkheden van samenwerking met de gemeenten Heumen en Groesbeek zijn de afgelopen raadsperiode nauwelijks of niet onderzocht. Daarom is nu nog niet concreet aan te geven hoe deze samenwerking eruit zal zien en welke specifieke beleidsterreinen het zal betreffen. Dit kan daardoor slechts in hoofdlijnen van beleid aangegeven worden en in raadsvoorstellen te worden uitgewerkt. Alle partijen kunnen daarin aangeven in welke mate zij de resultaten van de verkenning en mogelijke overeenkomsten tot samenwerking zij ondersteunen.
Door te kiezen voor een beleid in hoofdlijnen bieden wij ruimte voor inbreng van andere partijen.
Ten aanzien van de hieronder voorgestelde hoofdlijnen is er gedurende de komende raadsperiode, na een periode van verkenning, voor het college ruimte om concrete vormen of convenanten van samenwerking uit te werken die in het belang zijn van de inwoners en tevens de doelmatigheid dienen van de gemeentelijke organisatie.
Indien de mogelijkheden van samenwerking voldoende onderzocht en uitgewerkt zijn én maatschappelijke ontwikkelingen het noodzakelijk maken de zelfstandigheid van de gemeente Mook en Middelaar op te heffen, zullen wij (conform de verkiezingsbelofte) een referendum organiseren. In dit referendum kunnen de inwoners per kern en buurtschap een afweging maken en rechtstreeks aangeven wat hun voorkeur is.
Ons coalitieprogramma biedt (gelet op de voorgestelde koersverandering) bij de uitvoering en vaststelling in hoofdlijnen mogelijkheden tot een zo breed mogelijke steun in de gemeenteraad van de gemeente Mook en Middelaar. De coalitiepartijen hebben afgesproken de onderstaande hoofdlijnen uit te werken tot concrete beleidsvoorstellen. Er zal hiertoe een politieke agenda worden opgesteld.
Hoofdlijn 1: samenwerking in de regio
Het is een landelijke tendens dat inwoners zich niet meer beperken tot de meest nabijgelegen kern voor al hun voorzieningen maar zich ruimer oriënteren. Voor gespecialiseerde voorzieningen richt men zich vooral op de nabijgelegen grote steden. Deze ontwikkeling geldt ook voor de inwoners van de gemeente Mook en Middelaar. Het beleid zal dan ook tegemoet moeten komen aan deze tendens.
De gemeente Mook en Middelaar blijft dan ook participeren in de regionale samenwerkingsverbanden in Noord-Limburg en de stadsregio Arnhem-Nijmegen, de noordelijke Maasvallei en de Euregio Rijn-Waal.
1.1. Het doel is om als zelfstandige gemeente actief te blijven participeren binnen de samenwerkingsverbanden. Daartoe zullen de mogelijkheden voor een betere dienstverlening en voor het efficiënter uitvoeren van het beleid verkend moeten worden. Binnen de stadsregio zal actief invulling gegeven moeten worden aan vergroting van de verkeersveiligheid..
Gelet op de ruimtelijke ontwikkelingen in de regio willen de partijen aangesloten blijven bij het samenwerkingsverband stadsregio, met name in samenwerking met Heumen en Groesbeek. De partijen willen de volgende speerpunten realiseren.
- Het groene karakter van de gemeente Mook en Middelaar moet behouden blijven, o.a. door de groene bestemming van het Lierdal, die met Heumen overeengekomen is.
- Het fietspadennetwerk in de gemeente Mook en Middelaar (in aansluiting op het fietspadennetwerk in de stadsregio) moet verder ontwikkeld, verbeterd, en veiliger gemaakt worden. Wij denken hierbij ook aan een goede fietspadverbinding met Middelaar.
- De bereikbaarheid van onze toeristische voorzieningen en trekpleisters moet vergroot worden, zowel met het openbaar vervoer als met gerichte activiteiten.
- Met behulp van buslijnen moet de bereikbaarheid van het station Mook-Molenhoek verbeterd worden. Ons streven is de inzet van een bus via het centrum van Mook, een buurtbus vanuit Middelaar, en de bus vanuit Kleef die (in het kader van de Euregio) via Mook naar dit station zou kunnen rijden.
1.2. Op basis van haar unieke ligging en natuurschoon kan de gemeente een belangrijke rol spelen in diverse toeristische samenwerkingverbanden.
Ons beleid heeft als doel het vergroten van de toeristische mogelijkheden en het vergroten van toeristische bedrijvigheid, mede ter versterking van lokale werkgelegenheid.
De partijen willen aansluiten bij de beleidsprogramma's van de beide samenwerkingsverbanden voor toerisme en recreatie. Wij zullen niet alleen de mogelijkheden uit bovengenoemde samenwerkingsverbanden benutten, maar ook de financiële injecties van derden. Wij gaan voor verdere ontwikkeling van de toeristische mogelijkheden. Te noemen zijn :
- het verbeteren van de informatievoorziening over het aanwezige culturele erfgoed, en het duidelijker herkenbaar laten zijn van dit erfgoed in het landschap.
- het stimuleren van lokale initiatieven ter versterking van de toeristische faciliteiten zoals verblijf- en verhuuraccommodaties.
- het oplossen van de parkeerproblematiek rondom de toeristische voorzieningen.
- het stimuleren van Bed & Breakfast en het versoepelen van bestaande regels.
- het verbeteren van de bekendheid van het natuurgebied de Mookerhei, het gebied van de Heumense en Mookse Schans en het gebied rond de St. Jansberg, Plasmolen en de Mooker Plas.
Hoofdlijn 2: zorgvoorzieningen binnen de regio
Een van de zaken die zich vroegtijdig aankondigen is een verandering in de samenstelling van de bevolking. In Mook en Middelaar zien we al jaren een wegtrekken van onze jongeren en een toenemende vergrijzing.
Om een evenwichtige bevolkingssamenstelling te bevorderen, zullen wij voor de jongeren en voor jonge gezinnen een aantrekkelijke gemeente moeten worden. Belangrijke kernvoorzieningen zoals een basisschool en detailhandel zullen in stand moeten blijven. Wij zullen moeten zorgen voor voldoende en aantrekkelijke woningen voor deze groepen.
Voor de ouderen zal er een beleidsplan worden opgesteld om te kunnen anticiperen op deze groeiende behoeften. De bouw van aangepaste (zorg)woningen en levensbestendige woningen zal een plaats krijgen (zie ook hoofdlijn 4).
Oud worden gaat gepaard met een toename van handicaps. Om deze reden zal er bij vergrijzing meer druk komen op onze zorgvoorzieningen. Die zijn nu al van belang voor de gehandicapten. De toenemende druk erop noopt ons tot een accurate bezinning. Het betaalbaar houden van een goed en adequaat zorgpakket zal in onze gemeente een centrale plaats moeten hebben, ook om wille van de zwakkeren in onze samenleving, die op grond van hun geestelijke en/of financiële mogelijkheden nauwelijks gebruik kunnen maken van ons zorgpakket
2.1. Het beleid zal moeten resulteren in maatregelen om de bestaande voorzieningen voor jongeren, jonge gezinnen, ouderen en zwakkeren zoveel mogelijk te handhaven, resp. kwalitatief aan te passen, uit te breiden en/of beter bereikbaar te maken.
De mogelijkheden en vormen inzake samenwerken m.b.t. de zorgverlening en sociale veiligheid voor de inwoners van Mook en Middelaar zullen nader onderzocht moeten worden.
De partijen VVD en CDA streven er daarbij ernaar om:
- te komen tot één zorgloket (waaronder WMO, consultatiebureau en jeugdgezondheid);
- in concrete afspraken met betrokken organisaties voor jeugd en gezondheidszorg, waaronder CJG en GGD-Nijmegen, de zorg voor jongeren, voor jonge gezinnen en voor ouderen te handhaven;
- waar mogelijk in samenwerking met Heumen en Groesbeek te komen tot vestiging van specifieke voorzieningen, zoals voor ouderenzorg een meldpunt dementie, een steunpunt mantelzorg of andere consultatiepunten ter ondersteuning van de zorg;
- afspraken te maken ter instandhouding van het muziek- en cultuuronderwijs als aanvulling op het onderwijs in de basisscholen, en als ondersteuning bij de muziek- en andere cultuurverenigingen;
- regelingen te treffen met het bestuur van de basisscholen en met de bibliotheekorganisaties in de regio voor het in stand houden van een basisbibliotheek;
- de in gang gezette initiatieven, zoals van het zorgcomplex voor ouderen in Plasmolen en 't winkeltje in Middelaar, ook daadwerkelijk te realiseren of in stand te houden.
Het is niet meer van deze tijd om als het even tegenzit automatisch hulp te verwachten van de lokale overheid. Gelukkig hebben al veel inwoners van Mook en Middelaar hun eigen netwerken en contacten opgebouwd. Zij leven daardoor in bredere verbanden dan alleen de eigen woonkern. Het beleid zal er daarom gericht zijn de inwoners ook zo lang mogelijk gebruik te laten maken van hun eigen netwerken en contacten. Dit bevordert de mogelijkheden om zolang mogelijk zelfstandig te blijven wonen.
De partijen streven ernaar om:
- de zelfredzaamheid van mensen te bevorderen door laagdrempelige voorzieningen, goede voorlichting en de inzet van vrijwilligers;
- de inwoners te stimuleren als vrijwilliger actief te participeren in verenigingen/organisaties ten dienste van jeugd en ouderen;
- binnen een steeds verder beperkt budget adequate WMO-voorzieningen te leveren;
- binnen de noodzaak tot de inperking van het WMO-budget te komen tot definiëring wat onder een goede adequate voorziening moet worden verstaan.
De veiligheid- en zorgregio's zijn door de overheid provinciaal ingedeeld. Dit heeft tot gevolg dat voor de politie van het district Limburg-Noord het hoofdkantoor in Venlo staat en een hulppost in Gennep. De hulpposten van de politie in district Gelderland-Zuid zijn dichterbij: in Malden en Groesbeek. Hoewel er landelijke afspraken tussen de provinciale veiligheids- en zorgregio's zijn gemaakt ten aanzien van onderlinge bijstand en van opschaling bij levensbedreigende of grotere ongevallen, is het effectiever de zorg en het toezicht in regionale cirkels van bereikbaarheid vanuit hulpposten te regelen.
De partijen streven ernaar om:
- binnen de provinciaal ingedeelde veiligheidsregio's met betrekking tot politietaken, geneeskundige diensten en brandweer afspraken te maken over taakverdelingen ten aanzien van de operationele dienstverlening, zoals politiesurveillance;
- met behulp van afspraken of convenanten met de organisaties in de veiligheids- en zorgregio's het gebied van Mook en Middelaar onderdeel te laten zijn van de bereikbaarheidscirkels vanuit de standplaatsen in Malden en Groesbeek.
Hoofdlijn 3: bedrijvigheid en werken in de regio en de eigen gemeente:
De bewoners oriënteren zich steeds meer regionaal op het aanbod van voorzieningen en aanbod van werkgelegenheid. Het is van belang de eigen gemeente een volwaardig aanbod te laten bieden binnen de regio. Door goede afstemming wordt het gezamenlijke regionale aanbod versterkt, en behoudt iedere dorpskern binnen de gemeente en binnen de regio een eigen karakter en identiteit.
Wij willen de eigen kracht van de gemeente en haar inwoners stimuleren, zodat er dynamiek en ontwikkelingen ontstaan ter behoud en versterking van eigen werkgelegenheid in Mook en Middelaar.
3.1. Het beleid moet resulteren in uitbreiding van de mogelijkheden tot het beginnen van een eigen bedrijf. De regelgeving zal zoveel als mogelijk is beperkt worden.
3.2. Ruimtelijk zal het beleid de mogelijkheden moeten bieden tot vestiging van bedrijven binnen en aansluitend aan het bestaande bebouwde gebied van de dorpen; e.e.a. voor zover passend binnen het dorpse karakter.
3.3. Het beleid zal zich richten op kleinschalige bedrijven; het is niet alleen gericht op versterking van het aanbod van toeristische (verblijfs)voorzieningen, maar ook gericht op nieuwe, dienstverlenende bedrijven.
De partijen nemen daartoe initiatieven tot:
- het stimuleren van bedrijvigheid en uitbreiding van de werkgelegenheid, o.a. in het centrum van Mook en nabij het station Mook-Molenhoek;
- het verminderen van regelgeving met betrekking tot het ontwikkelen of opstarten van bedrijvigheid op het gebied van toerisme en verblijfsrecreatie;
- het uitwerken en herijken van een structuurvisie en van bestemmingsplannen die passen binnen de ontwikkelplannen van de regionale samenwerkingsverbanden voor het centrum van Mook en langs de Rijksweg;
- het stimuleren van zowel de eigen bewoners als de ondernemers van buiten de gemeente tot het ontwikkelen van bedrijvigheid ter versterking van het toeristische karakter van de gemeente;
- het revitaliseren van het bedrijventerrein Korendal;
- het inrichten van een één-loket-functie voor ondernemers.
Hoofdlijn 4: het in stand houden van een unieke structuur:
De kernen en het buitengebied hebben alle unieke eigenschappen die samen de gemeente maken tot een aangenaam gebied om te wonen, werken en recreëren.
Deze inrichting is niet een vanzelfsprekendheid, maar vergt onderhoud en aanpassing.
Gebouwen en infrastructuur veranderen of passen niet meer in de huidige behoeften van burgers. Maatschappelijke ontwikkelingen maken dat er andere eisen gesteld worden aan de ruimtelijke kwaliteit en leefbaarheid.
De partijen gaan ervan uit dat in de nabije toekomst toename van het aantal inwoners niet de enige oplossing is. Bevolkingsgroei, en met name een groter aantal jongeren in de gemeente, is echter wel nodig voor het laten ontstaan van een evenwichtige bevolkingsopbouw, waarbij de opeenvolgende generaties de leefbaarheid in de dorpskernen in stand kunnen houden.
4.1. Het ruimtelijke beleid moet tot gevolg hebben dat mensen trots kunnen zijn op de ruimtelijke kwaliteit van hun gemeente Mook en Middelaar. De coalitiepartijen willen in samenspraak met de inwoners de inrichting aanpassen met kleine, overzichtelijke projecten die de ruimtelijke kwaliteit versterken, en niet met grote uitbreidingen met nieuwbouw of projecten van projectontwikkelaars.
4.2. Door afstemming binnen de regio zullen de ruimtelijke kwaliteit en het voorzieningenniveau van Mook en Middelaar en van de gehele regio nog verder versterkt kunnen worden.
4.3. Het beleid is erop gericht ouderen zo lang mogelijk in de eigen vertrouwde omgeving te laten wonen. De leefbaarheid zal worden bevorderd door de bouw van meergeneratie-woningen.
De partijen wensen daarom:
- samen met deskundigen, o.a. in het samenwerkingverband stadsregio Arnhem-Nijmegen te onderzoeken hoe de typische kenmerken van elke dorpskern en buurtschap versterkt kunnen worden;
- de leefbaarheid te verbeteren door initiatieven daartoe vanuit de bevolking te stimuleren en te faciliteren;
- initiatieven te stimuleren die gericht zijn op duurzaamheid, op nieuwe bedrijvigheid en op het in stand houden van het groene karakter van de gemeente, en met name van het buitengebied;
- de bestaande groene ruimten in de dorpskernen en tussen de dorpskernen te ontwikkelen tot duurzaam groengebied;.
- huisvesting van verenigingen in de dorpsgebieden te stimuleren, zodat ook zij aan de toenemende kwaliteitseisen voor de eigen inwoners kunnen blijven voldoen.
4.4. Ten aanzien van onze bevolkingsopbouw dreigt een vergrijzing. Deze vergrijzing kan tegengegaan worden door:
- het aantrekken van jongeren en van jonge gezinnen;
- het bevorderen van doorstroming, zodat er meer woningen vrijkomen voor jongeren en jonge gezinnen.
In projecten waarbij woningbouw mogelijk is, zoals bij de ontwikkeling van centrumplannen en van bredeschoolvoorzieningen, kan uitbreiding of vervanging van de bestaande woningen gericht worden op huisvesting voor jongeren en op doorstroming voor senioren.
Partijen streven daarbij:
- kleinschalige projecten tot ontwikkeling te brengen;
- binnen de bestaande bebouwde kom mee te werken aan initiatieven om afzonderlijke bouwkavels op te leveren;
- de mogelijkheden van het bouwen van meergeneratie-woningen te verruimen, resp. het verbouwen van bestaande gezinswoningen tot meergeneratie-woningen;
- bij uitbreidingsmogelijkheden vooral die locaties te benutten waardoor verbindings-zones ontstaan tussen reeds aanwezige voorzieningen, voorzieningen van de Mooker Plas en de dorpskern Middelaar met elkaar te verbinden, zodat zij elkaar kunnen aanvullen en versterken;
- het ontwikkelen van toeristische fiets- en wandelroutes langs de Maas en naar de veerpont bij Cuijk;
- de mogelijkheden van een fietsverbinding vanuit Mook langs de spoorbrug en over de Maas te onderzoeken.
De ligging aan de Maas en op de stuwwal, de nog aanwezige cultuurhistorische gebouwen, de schans en landschapselementen vormen een aantrekkelijke omgeving om in Mook niet alleen te wonen, maar ook te recreëren.
Met haar omgeving is er voor ondernemers een gezonde basis om op toeristisch gebied bedrijven op te richten of juist uit te breiden.
Partijen wensen te onderzoeken:
- hoe met initiatieven van elders en met initiatieven van de inwoners deze kenmerkende omgeving gebruikt kunnen worden om het aanbod van toeristische attracties binnen de gemeente te verruimen;
- hoe de kade langs de Maas en langs het kanaal naar de Mooker Plas (met inachtneming van de maatregelen tot dijkverzwaring en dijkverhoging) zodanig ingericht kan worden dat op toerisme gerichte attracties zich er kunnen vestigen.
Hoofdlijn 5: bestuur en communicatie
Het bestuur is er ten dienste is van de bevolking. Het ontleent zijn bestaansrecht aan de transparante handhaving van de gezamenlijk afgesproken regels.
5.1. Er zal met meer openheid en frequenter gecommuniceerd worden met de inwoners en vertegenwoordigers van verenigingen en instellingen van onze gemeente. Daarmee wensen de partijen beter tegemoet te komen aan de wensen van onze bevolking. Door openlijk en gezamenlijk wensen en ideeën voor aanpassing van de omgeving te bespreken wordt de betrokkenheid en leefbaarheid vergroot. Ook zal er met meer openheid en frequenter gesproken worden met gemeenteraden van de omliggende gemeenten.
De partijen streven de volgende doelen na:
- Actief communiceren met de bevolking; dit is een speerpunt van beleid.
- Vroegtijdig (tijdens de voorbereidingen) en ook gedurende de hele uitvoeringsperiode communiceren met inwoners over de nieuwe projecten.
- Met de dorpsraden actief communiceren over álle ontwikkelingen in hun gebied. We wensen het overleg niet te beperken tot de in het convenant overeengekomen bijeenkomst.
- De dorpsraden uitnodigen te adviseren over de gemeentelijke dienstverlening.
- Voor een optimale leefbaarheid in de dorpskernen iedere inwoner, met name ook jongeren en ouderen en hun verenigingen, stimuleren tot het doen van voorstellen en het ontplooien van initiatieven. Initiatiefgroepen en verenigingen worden periodiek uitgenodigd voor overleg.
Hoofdlijn 6: financiën en draagkracht
De financiële middelen van een gemeente kunnen maar één keer uitgegeven worden.
De besteding hiervan moet dan ook goed en transparant afgewogen worden. Het binnenhalen van externe subsidies, de samenwerking met andere gemeenten en de bezuinigingen in, resp. beperking van ons takenpakket zullen centraal moeten staan.
Ons college zal reeds in een vroegtijdig stadium met de raad in gesprek moeten over het huidig takenpakket van onze gemeente en de mogelijkheden tot bezuiniging hierin.
De raad zal daardoor tijdig in staat zijn suggesties daartoe op te nemen in de kadernota 2011.
Een deel van de middelen moet in ieder geval beschikbaar blijven om gewenste activiteiten voor zowel jongeren, jonge gezinnen als ook ouderen, mogelijk te maken. Deze activiteiten worden meestal door verenigingen/stichtingen e.d. verricht. Deze vorm zal in principe geen permanent karakter kunnen hebben. De ondersteuning wordt dan onbedoeld een bestedingssubsidie of aanvulling op een eigen inkomensbudget.
Verenigingen en organisaties van inwoners die al gebruik maken van een vorm van gemeentelijke subsidie, kunnen blijven rekenen op deze ondersteuning, mits zij het "stimulerende karakter" ervan kunnen aangeven. Bij stimulerend karakter denken wij in het bijzonder aan het verrichten van vrijwilligersactiviteiten voor onze zwakkeren, onze ouderen en onze jeugd. De verenigingen en organisaties zullen met hun vrijwilligersactiviteiten dan wel moeten aansluiten bij de behoeften van de genoemde doelgroepen en op tijdstippen waarop die behoeften het grootst zijn.
Een ander deel van de gemeentelijke financiën blijft nodig voor het in stand houden van de gemeentelijke organisatie voor de dienstverlening aan het bestuur en aan de inwoners.
Dat onze samenleving complexer wordt, werkt door in de dienstverlening aan de burgers. Dat vergt ook meer werk van gespecialiseerde medewerkers. Die medewerkers zijn vooral duur voor kleine gemeenten, omdat deze specialismen slechts beperkt nodig hebben.
Een efficiëntere organisatie van beschikbare menskracht en deskundigheid is voor onze gemeente daarom een noodzaak. Door op het gebied van specialismen samen te werken met buurgemeenten kan een hoge mate van efficiëntie worden bereikt. Het management van de gemeente zal zich dus (evenals het bestuur) permanent moeten bezinnen hoe de dienstverlening het meest efficiënt aangeboden kan worden en welke gemeentelijke taken en diensten prioriteit moeten hebben.
Tijdelijke en beperkte externe inhuur zal soms noodzakelijk zijn, maar deze mag in beginsel
de 10% van het totale personeelsbudget niet overschrijden. Afwijkingen hiervan worden vooraf gemotiveerd aan de raad voorgelegd.
6.1. Het financiële beleid is gericht op een sluitende gemeentebegroting en op het in stand houden van de gemeentelijke vermogenspositie, als buffer en als inkomensbron.
De door de regering aangekondigde 'verkrapping' van de uitkering uit het gemeentefonds wordt verwerkt door (na grondig overleg met alle betrokkenen) prioriteiten te stellen in het totale gemeentelijke takenpakket.
6.2. De partijen wensen de gemeentelijke dienstverlening aan de inwoners van Mook en Middelaar zo efficiënt mogelijk in te richten, én zo dicht mogelijk bij de inwoners te houden. Zij wensen daarbij de zeggingsschap over de gemeentelijke dienstverlening zoveel mogelijk te behouden.
In concreto streven de partijen in dit kader naar:
- het blijven aanbieden van gemeentelijke diensten op een kwalitatief hoog niveau;
- het laag houden van de lasten voor de inwoners;
- de bestedingsmogelijkheden m.b.t. het ondersteunen van verenigingen en organisaties blijven beoordelen op de stimulerende effecten die ervan moeten uitgaan voor de eigen inwoners, met in het bijzonder het verrichten van vrijwilligersactiviteiten;
- het aangaan van samenwerkingsovereenkomsten met Heumen en mogelijk later met Groesbeek en andere gemeenten voor specialistische ondersteuning van ons ambtelijk apparaat;
- regionale samenwerking om een optimaal aanbod te houden van onze voorzieningen;
- optimalisatie van de structuur en de opzet van de raadscommissies.
De partijen VVD en CDA hebben in hoofdlijnen overeenstemming bereikt over dit coalitieprogramma. De andere partijen en fracties in de gemeenteraad van Mook en Middelaar worden uitgenodigd zich hierbij aan te sluiten.
Gemeente Mook en Middelaar, 16 december 2010
Namens de huidige en nieuwe raadsfractie van de VVD,
Wim Meij.
Namens de huidige en nieuwe raadsfractie van de CDA,
Han Büchner:
Prof. dr. F.W.M. Boekema : Mook en Middelaar, een bijzonder buitenbeentje, gezien vanuit regionaal perspectief: studie naar sociaal-economische verbindingen en toekomstkansen voor Mook en Middelaar, augustus 2010.