Subsidie voor polarisatie onderzoek
Paul Vedder en Mitch van Geel hebben van ZonMW een subsidie toegewezen
gekregen om onderzoek te doen naar polarisatie tussen islamistische en
nietâislamitische jongeren.
Problematiek
Polarisatie tussen autochtoon Nederlandse en Islamitische
migrantenjongeren is aanhoudend een belangrijk probleem. Er is sprake
van vermijding van contact, en deze groepen hebben negatieve attitudes
over elkaar.
Drie vragen
De uit te voeren studie draait om drie vragen:
1. Hoe komt deze polarisatie tot stand?
2. Hoe kunnen polariserende jongeren het best herkend worden?
3. Wat kan er tegen deze polarisatie gedaan worden? Om meer inzicht te
krijgen in de totstandkoming van vooroordelen wordt gebruik gemaakt
van de i'ntegrated-threat theory'.
'Integrated-threat theory'
In andere studies is gebleken dat de 'integrated-threat theory' een
beschrijving levert van de totstandkoming van polaristatie onder
meerderheids- en minderheidsgroepen. Om vooroordelen te herkennen is
ervoor gekozen om gegevens te gebruiken die relatief gemakkelijk
toegankelijk zijn, zodat de resultaten goed bruikbaar zijn voor
jongerenwerkers en beleidsmakers.
Interventie op schoolniveau
Tot slot zal een interventie op schoolniveau onderzocht worden, waarbij
leerlingen van een school met een voornamelijk islamitische
leerlingenpopulatie en een school met een voornamelijk autochtoon
Nederlandse leerlingenpopulatie een week lang zullen kennismaken en
samenwerken. Dit met als doel polarisatie tussen deze jongeren te
verminderen.
De interventie is gebaseerd op werk van Allport (1954) en Sherif
(1966), die aantoonden dat positief interetnisch contact en coöperatie
effectieve componenten zijn in het verminderen van vooroordelen en
negatieve groepsverhoudingen.
Universiteit Leiden