Gemeente Eersel
Update Taxbus: Telefonische bereikbaarheid nu goed, klachtenstroom
neemt af
De eerste dagen van het nieuwe jaar waren er veel klachten over het
Taxbus-vervoer in de regio. In totaal zijn er 700 meldingen
binnengekomen bij het klachtenbureau en zijn daarvan 300 klachten
geregistreerd. De klachten betroffen voornamelijk de telefonische
bereikbaarheid van Taxbus tot en met woensdagmiddag, maar een deel ook
over het te laat of geheel niet ophalen van klanten. Intussen zijn de
problemen met de telefonische bereikbaarheid opgelost. En ook de het
vervoer zelf is sterk verbeterd ten opzichte van de eerste dagen.Â
Mevrouw J.A.M. Thijs-Rademakers, portefeuillehouder Zorg en welzijn van
het SRE:
âIk betreur het zeer dat er zo veel problemen zijn geweest. Taxbus is
een vervoer voor ouderen en gehandicapten en deze kwetsbare groep is
afhankelijk van dit vervoer. Daarom is het belangrijk dat zij kunnen
vertrouwen op een goed en betrouwbaar vervoer. Deze problemen zijn
opstartproblemen geweest, we gaan er van uit dat wanneer de pasnummers
en terugkerende ritten goed vastgelegd zijn, het Taxbus-vervoer op een
goede manier door de nieuwe vervoerder kan worden uitgevoerd. Deze
problemen zijn niet ontstaan door een bezuinigingsmaatregel, de
aanbestedingsprocedure is bedoeld om de kwaliteit van het vervoer te
verbeteren.â Alle Taxbusklanten worden op korte termijn schriftelijk
geïnformeerd over de gebeurtenissen, genomen maatregelen en de
afhandeling van de klachten.Â
Wat waren de problemen?
Het voornaamste probleem de afgelopen dagen was de telefonische
bereikbaarheid van Taxbus. De oorzaak daarvan was:
* In de overdracht van het bestand van nieuwe (periode 1 september â
31 december) pashouders ontbreken bij veel pashouders het
pasnummer. Dit vergt bij het boeken van ritten extra tijd mede ook
omdat de klant als nieuwe pashouder wordt ingevoerd.
* Ten tweede zijn er problemen bij de bestandovername tussen de
vervoerders geweest, waardoor het bestand met vaste ritten niet
volledig is. Daardoor worden verschillende ritten niet uitgevoerd
waardoor klanten terecht telefonisch contact opnemen met Taxbus.
Daarbij waren er problemen met het vervoer zelf, waardoor klanten vaak
te laat of geheel niet werden opgehaald. Â
Hoe lossen we de problemen op?
Wij achterhalen bij de oude vervoerder de ontbrekende pashouders
(nummers) om deze in het systeem op te nemen. Tevens worden overzichten
van de oude vervoerder aangevuld met door klanten gemelde gegevens over
vaste ritten en is de nieuwe vervoerder actief met het nabellen van
klanten om de door de oude vervoerder aangeleverde gegevens te
bevestigen. De lijncapaciteit van de telefooncentrale van de nieuwe
vervoerder is sterk vergroot in de loop van maandag 3 januari, waardoor
de bereikbaarheid is vergroot. Daarnaast hebben de telefooncentrales
van zusterbedrijven in Deventer en Barneveld ondersteuning verleend om
klanten te woord kunnen staan.Â
De vervoerder heeft zelf contact gelegd met alle ziekenhuizen in de
regio om de wachtende klanten daar zo snel mogelijk naar huis te
brengen. Ook kunnen ziekenhuizen nu via een speciaal telefoonnummer
melding maken van wachtende reizigers. De nieuwe vervoerder heeft in de
eerste dagen, toen de centrale het minst goed te bereiken was,
taxibusjes bij ziekenhuizen klaar laten staan om de urgente
vervoersvraag op te lossen.Â
Helaas was er weinig te doen aan de ontbrekende gegevens over
terugkerende ritten. De klanten wordt aangeraden om toch te controleren
of hun terugkerende rit bij Taxbus bekend is via het informatienummer
van Taxbus.Â
Het SRE heeft dagelijks contact met de vervoerder om de voortgang van
de bovenstaande oplossingen te bewaken. Naar verwachting zijn volgende
week alle problemen opgelost.Â
Het vervolg
Deze week is hard gewerkt aan het oplossen van de problemen, en nu
worden met prioriteit alle klachten afgehandeld. Daarna richten we ons
op de vraag over de rol van het SRE, vervoerders en gemeenten bij het
ontstaan en oplossen van de problemen. Het SRE zal namens de vervoerder
aan het einde van deze week aan alle klanten een brief sturen waarin de
situatie wordt uitgelegd en excuses worden aangeboden voor de ontstane
situatie.