Consumentenbond
6 januari 2011
Telfort koploper storingen in 2010
Uit een analyse van de 16.500 storingsmeldingen die de Consumentenbond
in 2010 met de providermonitor verzamelde, blijkt Telfort het slechtst
te scoren. Bij 2400 mensen die deelnamen aan het panelonderzoek kwam
een internetstoring bij Telfort-klanten maar liefst 83% keer voor. Bij
de beste provider XS4ALL is het percentage storingen ook nog hoog met
42%.
logo_providermonitor In 2010 kreeg 40% van de Telfort-klanten in het
panel maar liefst drie of meer internetstoringen, tegen 9% voor XS4ALL.
De beruchtste en meest voorkomende storing bij een provider is de 'dode
lijn', helemaal geen internetverbinding. Acht van de tien panelleden in
het onderzoek overkwam dit, 87% van de abonnees van Telfort en 90% van
Caiway.
Helpdesks
Lang wachten bij het bellen van de helpdesk en geen reactie op e-mails
is schering en inslag bij internetproviders. Bij Caiway moest meer dan
de helft van de bellers lang wachten of kwam er helemaal niet door. Ook
bij UPC, Telfort en KPN ligt dat percentage boven de 30%. Op klachten
via een brief, mail of webformulier kreeg gemiddeld één op de drie
klagers in 2010 helemaal geen antwoord. Zeelandnet reageerde
daarentegen op 93% van de ingezonden klachten. In de Digitaalgids van
januari/februari 2011 is de volledige analyse van het panelonderzoek te
lezen.