Consumentenbond
6 januari 2011
Geld terug voor misleide klanten Power Balance Balansbandjes
De Australische producent van de Power Balance armbanden heeft zelf
erkend dat deze zogeheten balansbandjes niet werken. De Consumentenbond
vindt dat Nederlandse consumenten die zich misleid en bekocht voelen
daarom nu aanspraak kunnen maken op terugbetaling van het
aankoopbedrag. De bond heeft de Nederlandse distributeur gesommeerd zo
spoedig mogelijk te bevestigen dat zij bereid is consumenten te
compenseren.
Bart Combée, directeur Consumentenbond: 'De situatie in Nederland
verschilt naar onze mening in geen enkel opzicht van de Australische.
De bond vindt dat Surf Unlimited Trading als adverteerder, importeur en
distributeur evenals de Australische producent gehouden is consumenten
die zich misleid en bekocht voelen het betaalde aankoopbedrag terug te
betalen'.
Oneerlijke handelspraktijk
Eerder kwam de Reclame Code Commissie tot het oordeel dat uitlatingen
van Surf Unlimited Trading als: 'Het verbetert het evenwicht, de kracht
en de lenigheid' misleidend en oneerlijk zijn. Een bedrijf dat zich
schuldig maakt aan een oneerlijke handelspraktijk, handelt onrechtmatig
en is volgens de Nederlandse wet aansprakelijk voor de daardoor
ontstane schade, aldus de bond. Bovendien is het verzoek om
terugbetaling in zijn ogen gerechtvaardigd omdat er sprake is van een
ondeugdelijk product. Veel consumenten zouden waarschijnlijk niet tot
aanschaf zijn overgegaan, wanneer ze zouden hebben geweten dat het
product volgens de producent zelf de geclaimde werking niet heeft.
Kopers van de door dit bedrijf op de markt gebrachte Power Balance
armbanden die hun geld terug willen, kunnen zich bij de bond melden via
alarm@consumentenbond.nl, onder vermelding van het onderwerp 'actie
power balance' en naam en adresgegevens.