Consumentenbond

6 januari 2011

Geld terug voor misleide klanten Power Balance Balansbandjes

De Australische producent van de Power Balance armbanden heeft zelf erkend dat deze zogeheten balansbandjes niet werken. De Consumentenbond vindt dat Nederlandse consumenten die zich misleid en bekocht voelen daarom nu aanspraak kunnen maken op terugbetaling van het aankoopbedrag. De bond heeft de Nederlandse distributeur gesommeerd zo spoedig mogelijk te bevestigen dat zij bereid is consumenten te compenseren.

Bart Combée, directeur Consumentenbond: 'De situatie in Nederland verschilt naar onze mening in geen enkel opzicht van de Australische. De bond vindt dat Surf Unlimited Trading als adverteerder, importeur en distributeur evenals de Australische producent gehouden is consumenten die zich misleid en bekocht voelen het betaalde aankoopbedrag terug te betalen'.

Oneerlijke handelspraktijk

Eerder kwam de Reclame Code Commissie tot het oordeel dat uitlatingen van Surf Unlimited Trading als: 'Het verbetert het evenwicht, de kracht en de lenigheid' misleidend en oneerlijk zijn. Een bedrijf dat zich schuldig maakt aan een oneerlijke handelspraktijk, handelt onrechtmatig en is volgens de Nederlandse wet aansprakelijk voor de daardoor ontstane schade, aldus de bond. Bovendien is het verzoek om terugbetaling in zijn ogen gerechtvaardigd omdat er sprake is van een ondeugdelijk product. Veel consumenten zouden waarschijnlijk niet tot aanschaf zijn overgegaan, wanneer ze zouden hebben geweten dat het product volgens de producent zelf de geclaimde werking niet heeft.

Kopers van de door dit bedrijf op de markt gebrachte Power Balance armbanden die hun geld terug willen, kunnen zich bij de bond melden via alarm@consumentenbond.nl, onder vermelding van het onderwerp 'actie power balance' en naam en adresgegevens.