Ingezonden persbericht


Kijker weet Nieuwsuur goed te vinden

HILVERSUM, 7 januari 2011 - De aflevering van Nieuwsuur van woensdag 5 januari, met ruime aandacht voor de brand bij een chemiebedrijf in Moerdijk, is door gemiddeld 1.188.000 kijkers bekeken (marktaandeel 17,7%). Hiermee is deze aflevering de op één na meest bekeken uitzending van Nieuwsuur tot nu toe. Slechts één keer eerder wist Nieuwsuur meer kijkers aan de buis te kluisteren, namelijk op zaterdag 11 september 2010. Het actualiteitenprogramma van de NOS en NTR trok die avond, met onder meer de toespraak van Geert Wilders bij Ground Zero, het recordaantal van 1.210.000 kijkers gemiddeld. Op de derde plaats in de lijst 'meest bekeken Nieuwsuur uitzendingen' staat vrijdag 17 december. Die avond volgden gemiddeld 1.150.000 kijkers het nieuws over de sneeuwoverlast in Nederland en het vertrek van Femke Halsema als fractievoorzitter van Groen Links.

De cijfers tonen aan de Nederlandse kijker de nieuwe actualiteitenrubriek van de NOS en NTR, die van start ging op 6 september 2010, goed weet te vinden. Met de komst van Nieuwsuur (Ned 2) zijn NOVA (Ned 2), het NOS Journaal van 22 uur (Ned 2) en het 'late' NOS Sportjournaal (Ned 3) komen te vervallen en zijn sport, nieuws en achtergronden samengevoegd in één programma. In vergelijking met de kijkcijfers van haar 'voorgangers' blijkt Nieuwsuur een waardige opvolger.

In de eerste vier maanden (september t/m december 2010) trok Nieuwsuur van maandag tot en met zaterdag gemiddeld 738.000 kijkers per aflevering, met een marktaandeel van 11,5%. Het publiek beloonde de afleveringen met een waarderingscijfer van 7,3 gemiddeld. De verkorte uitzendingen op zondagavond, met een overzicht van het belangrijkste (sport-)nieuws trokken gemiddeld 505.000 kijkers met een marktaandeel van 7,3%. Het meest bekeken zijn de uitzendingen op donderdagavond met 822.000 kijkers gemiddeld en marktaandeel van 13%.

Ter vergelijking: in dezelfde periode vorig jaar (september tot en met december 2009, maandag t/m zaterdag) trokken het NOS Journaal van 22 uur en NOVA samen gemiddeld 585.000 kijkers met een marktaandeel van 9,4%. Het NOS Journaal van 22 uur was goed voor gemiddeld 574.000 kijkers (marktaandeel 8,6%) en NOVA Den Haag Vandaag voor gemiddeld 589.000 kijkers (marktaandeel 9,7%). Ten tweede: het 'late' NOS Sportjournaal (destijds vanaf ca. 22.30 uur op Nederland 3) trok in deze periode gemiddeld 345.000 kijkers met een marktaandeel van 5,9%. Dit betekent dat de sport in Nieuwsuur minstens twee keer (en soms drie keer) zoveel kijkers trekt als in het voormalige 'late' NOS Sportjournaal, dat destijds tegenover NOVA stond geprogrammeerd.

Over Nieuwsuur
Nieuwsuur is het dagelijkse programma van de NOS en NTR waarin nieuws, sport en achtergronden, zonder onderbreking door reclame, één geheel vormen. Het onderscheidt zich door op onafhankelijke en onpartijdige wijze achtergronden en context te geven bij het dagelijkse nieuws. Het programma is uniek in haar soort, omdat het als enige actualiteitenprogramma van de publieke omroep wordt gemaakt door twee taakgebonden omroepen. Nieuwsuur wordt van maandag t/m zaterdag afwisselend gepresenteerd door Mariëlle Tweebeeke en Twan Huys. Op zondag is er een verkorte uitzending van Nieuwsuur met het belangrijkste nieuws en de headlines van het sportnieuws, met Joost Karhof als vaste presentator. Meer informatie: www.nieuwsuur.nl.

Bron: Cijfers zijn afkomstig van Stichting KijkOnderzoek (SKO) en MediaOnderzoek & Advies (MO&A) van de NPO.




Ingezonden persbericht