Ongeduld en irritatie bij ANWB
In de nacht nog steeds geen landelijk dekkende traumahulp per
helikopter
Den Haag, 7 januari 2011
Uitbreiding van traumahulp in de nacht die door Mobiele Medische Teams
(MMT) wordt verleend bij ernstige ongevallen krijgt een gevoelige tik.
De MMT's van het Medisch Centrum Groningen en het VU Medisch Centrum
in Amsterdam mogen 's nachts niet uitrukken vanaf de helikopterbases
die speciaal daarvoor zijn ingericht op de daken van deze ziekenhuizen.
Dat maakte de staatssecretaris van Infrastructuur en Milieu eind
december 2010 bekend. De ANWB is verbijsterd en vindt dat de nachtinzet
van helikopters, waarmee vele levens gered kunnen worden, niet langer
moet worden uitgesteld.
Het besluit van de staatssecretaris betekent een enorme tegenslag voor
de spoedeisende hulpverlening bij nacht. De discussie over nachtelijke
traumazorg kwam op gang na de brand in Volendam, nu tien jaar geleden.
Het ministerie van Volksgezondheid Welzijn en Sport zette vervolgens in
op een landelijk dekkend netwerk, dat per 1 april 2011 gerealiseerd zou
moeten zijn. Aan deze oproep is door de vier grote academische
ziekenhuizen in Nederland gehoor gegeven. Samen met
traumahelikopterbedrijf Medical Air Assistance werden de noodzakelijke
voorbereidingen getroffen om het nachtvliegen mogelijk te maken.
Dat lag anders bij de betrokken overheden. Ondanks de heldere
doelstelling, hebben deze weinig gedaan om snelheid te maken bij het
formuleren van eisen en wensen en het verstrekken van vergunningen. Pas
nu de traumaheli van Amsterdam al had moeten vliegen, geeft de
staatssecretaris van Infrastructuur en Milieu duidelijkheid. Daarbij
distantieert hij zich van de eisen die door het ministerie van VWS aan
spoedeisende nachtelijke traumahulp worden gesteld. De ziekenhuizen en
Medical Air Assistance hebben alle inspanningen en investeringen gedaan
om binnen de vereiste vijftien minuten na een melding bij het
slachtoffer(s) aanwezig te zijn en levens te redden. Met het besluit van
de staatssecretaris is dat voorlopig niet mogelijk.
De ANWB is geïrriteerd over deze vertraging en vindt dat er alles aan
gedaan moet worden om de zorg aan slachtoffers in de nacht dezelfde te
laten zijn als die van overdag. Ook kan het niet zo zijn dat de
traumahulp in de verschillende landsdelen verschillen vertoont.
Daarom dringt de Bond er bij de verantwoordelijke bewindslieden op aan
om te stoppen met het bedenken van beperkende maatregelen. In plaats
daarvan moet worden samengewerkt en naar oplossingen worden gezocht die
hoogwaardige traumazorg ook in de nachtelijke uren mogelijk maken.
Zolang deze oplossingen er nog niet zijn zou gebruik moeten worden
gemaakt van de bestaande bases waar de staatssecretaris nu opeens
problemen mee heeft. Zowel de helikopterpiloten als de mobiele medische
teams zijn gewend om hier vandaan veilig te vertrekken en te landen, ook
's nachts.
ANWB-dochter Medical Air Assistance is bijna gereed met de opleidingen
voor het nachtvliegen van haar piloten. Alle vier de
ANWB-traumahelikopters zijn geschikt voor het maken van nachtvluchten.
De helikopter die wordt ingezet door het medisch centrum Nijmegen is
inmiddels 24 uur per dag operationeel. De helikopter die vliegt voor
Amsterdam is weliswaar volledig inzetbaar, maar wordt 's nachts nog
niet opgeroepen. De helikopters van Rotterdam en Groningen, die in het
noorden van het land vliegt voor het medisch centrum in Groningen, komen
respectievelijk begin februari en begin april voor nachtvluchten
beschikbaar.
Persdienst ANWB
Koninklijke Nederlandse Toeristenbond ANWB