Dura Vermeer

Hoofddorp - 07 januari 2011

Dura Vermeer draagt bij aan introductie elektrische auto's

Dura Vermeer Autobeheer heeft zich aangesloten bij het inkoopconsortium voor elektrische auto's, DC-TEC. DC-TEC staat voor het Dutch Consortium for the Tender of Electric Cars (DC-TEC) en is één van de grootste Europese initiatieven voor de grootschalige introductie van elektrische voertuigen.

Door deelname aan DC-TEC committeert Dura Vermeer zich aan de aanbesteding en is DC-TEC een stap dichter bij de totstandkoming van een nationale markt voor elektrische voertuigen tegen een scherpe prijs.

De initiatiefnemers hopen hiermee elektrisch rijden in Nederland steviger op de kaart te zetten. Het consortium wil een pioniersrol vervullen als het gaat om elektrische mobiliteit. Dura Vermeer doet mee uit overwegingen van duurzaamheid en mvo. Directeur Paul Hijstek: `Elektrisch vervoer is een van de meest veelbelovende technologieën om de CO2- uitstoot van ons bedrijfswagenparken drastisch te beperken. De belangstelling voor dit soort voertuigen is groeiende. Kijk maar hoe populair de Toyota Prius binnen ons wagenpark is.'

Dura Vermeer is één van de ruim dertig bedrijven die zich heeft aangesloten bij het consortium. Dit betreft onder andere ABB, Accenture, Arval, BAM, Tata Steel, Deerns Raadgevende Ingenieurs, Delta, DHL, Dow Benelux, Dura Vermeer, Eneco, Epyon, Essent, Gemeente Rotterdam, ING, JCDecaux, Maas International, Nuon, OMC Groep, Patina, Philips, Provincie Friesland, Siemens, Schiphol, Strukton, De Rijksoverheid, Tauw, TempoTeam, The New Motion, TNT, Triodos Bank, Van Gansewinkel, Vitae en Welzorg.

Met alle betrokken organisaties die elektrische auto's willen aanschaffen voor hun wagenpark, wordt vooraf overeenstemming bereikt over de specificaties. Er zullen vier typen voertuigen worden afgenomen, waaronder twee typen personenvoertuigen en twee typen commerciële voertuigen. De voertuigen zullen tenminste dezelfde functionaliteit hebben als bestaande (niet-elektrische) voertuigen, uitstoot significant en aantoonbaar beperken, en in bedrijfsvoering financieel neutraal zijn (ten opzichte van voertuigen met een conventionele verbrandingsmotor). DC-TEC verwacht volgend jaar de eerste voertuigen geleverd te kunnen krijgen.