Dura Vermeer
Hoofddorp - 07 januari 2011
Dura Vermeer draagt bij aan introductie elektrische auto's
Dura Vermeer Autobeheer heeft zich aangesloten bij het inkoopconsortium
voor elektrische auto's, DC-TEC. DC-TEC staat voor het Dutch Consortium
for the Tender of Electric Cars (DC-TEC) en is één van de grootste
Europese initiatieven voor de grootschalige introductie van elektrische
voertuigen.
Door deelname aan DC-TEC committeert Dura Vermeer zich aan de
aanbesteding en is DC-TEC een stap dichter bij de totstandkoming van
een nationale markt voor elektrische voertuigen tegen een scherpe
prijs.
De initiatiefnemers hopen hiermee elektrisch rijden in Nederland
steviger op de kaart te zetten. Het consortium wil een pioniersrol
vervullen als het gaat om elektrische mobiliteit. Dura Vermeer doet mee
uit overwegingen van duurzaamheid en mvo. Directeur Paul Hijstek:
`Elektrisch vervoer is een van de meest veelbelovende technologieën om
de CO2- uitstoot van ons bedrijfswagenparken drastisch te beperken. De
belangstelling voor dit soort voertuigen is groeiende. Kijk maar hoe
populair de Toyota Prius binnen ons wagenpark is.'
Dura Vermeer is één van de ruim dertig bedrijven die zich heeft
aangesloten bij het consortium. Dit betreft onder andere ABB,
Accenture, Arval, BAM, Tata Steel, Deerns Raadgevende Ingenieurs,
Delta, DHL, Dow Benelux, Dura Vermeer, Eneco, Epyon, Essent, Gemeente
Rotterdam, ING, JCDecaux, Maas International, Nuon, OMC Groep, Patina,
Philips, Provincie Friesland, Siemens, Schiphol, Strukton, De
Rijksoverheid, Tauw, TempoTeam, The New Motion, TNT, Triodos Bank, Van
Gansewinkel, Vitae en Welzorg.
Met alle betrokken organisaties die elektrische auto's willen
aanschaffen voor hun wagenpark, wordt vooraf overeenstemming bereikt
over de specificaties. Er zullen vier typen voertuigen worden
afgenomen, waaronder twee typen personenvoertuigen en twee typen
commerciële voertuigen. De voertuigen zullen tenminste dezelfde
functionaliteit hebben als bestaande (niet-elektrische) voertuigen,
uitstoot significant en aantoonbaar beperken, en in bedrijfsvoering
financieel neutraal zijn (ten opzichte van voertuigen met een
conventionele verbrandingsmotor). DC-TEC verwacht volgend jaar de
eerste voertuigen geleverd te kunnen krijgen.