Ingezonden persbericht


transavia.com eenzaam bovenaan in onderzoek naar vliegtickets

Concurrentie op afstand in online onderzoek van WUA!

Respondenten die zich online oriënteren naar een vliegticket naar Barcelona, wijzen transavia.com massaal aan als favoriete aanbieder. Dat blijkt uit de Web Performance Scan die WUA! in december uitvoerde. Het is de tweede overwinning op rij voor transavia.com, dat de voorsprong op de concurrentie vergroot ten opzichte van de vorige meting. De respondenten gaven in totaal 192 beoordelingen over 36 verschillende websites.

De onderzoeksresultaten
transavia.com wordt door 70% van de respondenten gevonden. De website staat bij alle onderzochte thema's in de top drie. Maar liefst 96% van de bezoekers besluit na de eerste indruk om op de website door te gaan. transavia.com scoort vervolgens vooral goed op Vertrouwen en Informatiewaarde. Een indrukwekkende 42,5% van de respondenten zou op basis van de oriëntatie bij transavia.com boeken.

CheapTickets.nl stijgt naar de tweede plaats op de ranglijst. Ook deze website wordt door 70% van de respondenten bezocht. Het is daarmee samen met transavia.com de best vindbare website. Behalve op Vindbaarheid scoort CheapTickets.nl ook goed op Eerste Indruk. 7,5% van de respondenten wijst deze website uiteindelijk aan als favoriet.

Vliegtickets.nl eindigt als derde in het onderzoek. Ook qua Vindbaarheid staat de website met 35% op de derde plaats. Een goede Eerste Indruk zorgt ervoor dat alle bezoekers op de website doorgaan. Verder zijn er vooral hoge waarderingen voor Informatiewaarde en Vertrouwen. 12,5% van de respondenten kiest op basis van de oriëntatie voor Vliegtickets.nl.

Web Performance Scan
WUA! nodigde veertig respondenten uit, tussen de 20 en 46 jaar oud. Alle respondenten zijn ervaren met het online oriënteren naar producten en diensten. WUA! gaf ze de opdracht op zoek te gaan naar een vliegticket naar Barcelona. Verder waren ze vrij om persoonlijke criteria vast te stellen. Over de gevonden websites vulden ze uitgebreide vragenlijsten in. De respondenten kozen aan het eind van de twee uur durende oriëntatie een favoriete aanbieder. Daarna voerde een deel van de respondenten een groepsdiscussie voor aanvullend kwalitatief inzicht.

Over WUA!
WUA! is marktleider in Nederland op het gebied van online concurrentieanalyse en sinds 2009 dochterorganisatie van Effectory. Met de Web Performance Scan heeft WUA! een uniek product op de markt gezet, dat een reguliere usability test overstijgt. De combinatie van kwalitatief en kwantitatief online onderzoek helpt organisaties met het inzichtelijk en meetbaar maken van hun prestaties op het internet. Met de resultaten kunnen deze organisaties hun website verbeteren en de conversie verhogen. Door het gebruikersonderzoek periodiek uit te voeren, meet WUA! precies of gedane investeringen in de webstrategie effect hebben op de prestaties van websites.

Onderzoeksopzet
Onderzoek: december 2010
Case: 'U wilt eind april een paar dagen (2 tot 4) naar Barcelona, Spanje. Ga u oriënteren naar een vliegticket naar Barcelona.' Aantal respondenten: 40
Selectiecriteria: Nederlands Algemeen Publiek Leeftijd: tussen de 20 en 46 jaar oud Verdeling geslacht: 40% man, 60% vrouw

Plaats onderzoek: Amsterdam Herkomst respondenten: Amsterdam en omstreken
Opleiding: MBO+
Ervaring: oriënteren regelmatig op het internet Duur DVD panel discussie: 2 keer 1 uur
Opdrachtgever: onafhankelijk door WUA!
Pagina's rapportage: 250+
Volgende meting: april 2011

Noot voor de redactie (