VVN: verkeersveilige aanpak stedelijke distributie noodzakelijk
vrijdag, 07 januari 2011
Transport en Logistiek Nederland (TLN) en EVO, de
ondernemersorganisatie voor Transport en Logistiek willen dat eind 2011
ten minste dertig gemeenten maatregelen hebben uitgevoerd die de
problemen rondom stedelijke distributie effectief aanpakken. Dat
stellen zij in een persbericht naar aanleiding van het Actieprogramma
Stedelijke Distributie, dat eind 2010 verscheen. Voor Veilig Verkeer
Nederland (VVN) telt vooral dat de distributie verkeersveilig moet
gebeuren.
De Ambassadeur Stedelijke Distributie, Eric Janse de Jonge, stelt in
het actieprogramma het doel om de komende twee jaar stedelijke
distributie werkelijk te laten landen in alle grote steden. De
uitvoering van het programma ligt bij Connekt. EVO en TLN geven aan
nauw te zullen samenwerken met Connekt om deze ambities waar te maken.
De huidige situatie in binnensteden is voor TLN en EVO niet
aantrekkelijk.
Succesvolle maatregelen
Maatregelen als belevering in de randen van de dag, verruiming van
venstertijden en inzet van straatmanagement werpen in enkele steden
inmiddels hun vruchten af. Het baart EVO en TLN echter zorgen dat er
nog steeds veel steden zijn die de winst van stedelijke
distributiemaatregelen niet inzien.
Volgens EVO en TLN zijn er inmiddels legio voorbeelden die aantonen dat
het efficiënter maken van de bevoorrading niet alleen winst oplevert
voor het bedrijfsleven, maar ook voor de gemeente, de
binnenstadondernemers en binnenstadbewoners. De gemeente heeft belang
bij een hogere verkeersveiligheid en ondernemers hebben profijt van een
goed winkelklimaat dat zo min mogelijk wordt verstoord door laad- en
losactiviteiten.
Verkeersveilig alternatief
Bij stedelijke distributie gaat het om de manier waarop winkels
bevoorraad worden of mogen worden. Voor VVN staat daarbij het voorkómen
van conflicten tussen vrachtverkeer en kwetsbare weggebruikers
centraal. Zwaar vrachtverkeer hoort wat VVN betreft niet in
binnensteden: er zijn te veel kwetsbare weggebruikers en smalle straten
zonder gescheiden voorzieningen voor fietsers en voetgangers. De SWOV
noemt een verbod voor zwaar vrachtverkeer in binnensteden als een
mogelijkheid om het aantal ongevallen tussen vrachtauto's en andere
weggebruikers te verminderen. Een verbod lijkt echter niet haalbaar,
want winkels moeten wel bevoorraad worden. VVN pleit daarom -ongeacht
de gekozen oplossingsrichting- in ieder geval voor een verkeersveilige
aanpak.
Veilig Verkeer Nederland