Nederlands Jeugdinstituut
Mediaopvoeding krijgt leerstoel
7 januari 2011
Peter Nikken benoemd tot bijzonder hoogleraar
Peter Nikken, specialist op het gebied van jeugd, media en opvoeding is
per 1 januari benoemd tot bijzonder hoogleraar Mediaopvoeding aan de
Faculteit der Historische Kunstwetenschappen van de Erasmus
Universiteit Rotterdam. De leerstoel is ingesteld om de kennis over de
rol van ouders bij het mediagebruik van hun kinderen te vergroten. Het
instellen van deze leerstoel is een initiatief van het Nederlands
Jeugdinstituut, het Nederlands Instituut voor de Classificatie van
Audiovisuele Media (NICAM), de Pan-European Game Information systeem
(PEGI) en de Stichting Mijn Kind Online. Met de leerstoel, die uniek is
in Europa, willen deze organisaties het belang van mediaopvoeding onder
de aandacht brengen.
Vragen en onzekerheden
De manier waarop jeugdigen communiceren, informatie opdoen en zich
vermaken is de laatste decennia sterk veranderd. In toenemende mate
spelen media een belangrijke rol in hun leven. Jeugdigen groeien op in
deze gemedialiseerde samenleving, voor hen is het heel gewoon. Maar
ouders en opvoeders zien zich hierdoor geconfronteerd met vragen en
onzekerheden. Wat moeten zij bijvoorbeeld denken van de effecten van
die media op hun kinderen en in hoeverre kunnen en moeten zij daarmee
rekening houden in de opvoeding? De leerstoel Mediaopvoeding moet
hierin verandering brengen.
Prof. dr. Peter Nikken is psycholoog en als specialist op het gebied
van jeugd, media en opvoeding verbonden aan het Nederlands
Jeugdinstituut. Hij promoveerde op een proefschrift over de
kwaliteitseisen voor kindertelevisieprogramma's en schreef populaire en
wetenschappelijke publicaties over de Kijkwijzer, mediaopvoeding,
seksualisering, videogames, Sesamstraat en reclame.
De leerstoel Mediaopvoeding wordt voor de duur van vier jaar ingesteld
bij de Erasmus School of History, Culture and Communication van de
Erasmus Universiteit Rotterdam, binnen het wetenschapsgebied Media en
Communicatie.