Erasmus Universiteit Rotterdam

Prof.dr. Peter Nikken benoemd tot bijzonder hoogleraar Mediaopvoeding

Kennis over mediagebruik van kinderen vergroot

Prof.dr. Peter Nikken is per 1 januari 2011 benoemd tot bijzonder hoogleraar Mediaopvoeding aan de Faculteit der Historische en Kunstwetenschappen van de Erasmus Universiteit Rotterdam. De leerstoel is ingesteld om de kennis over de rol van ouders bij het mediagebruik van hun kinderen te vergroten.

De leerstoel is een initiatief van het Nederlands Jeugdinstituut, het Nederlands Instituut voor de Classificatie van Audiovisuele Media (NICAM), het Pan-European Game Information systeem (PEGI) en de Stichting Mijn Kind Online. Met de leerstoel, die uniek is in Europa, willen deze organisaties het belang van mediaopvoeding onder de aandacht brengen

Vragen en onzekerheden
De manier waarop jeugdigen communiceren, zich informeren en vermaken is de laatste decennia sterk veranderd. In toenemende mate spelen media in hun leven een belangrijke rol. Jeugdigen groeien op in deze gemedialiseerde samenleving, voor hen is het heel gewoon. Maar ouders en opvoeders zien zich hierdoor geconfronteerd met vragen en onzekerheden. Wat moeten zij bijvoorbeeld denken van de effecten van die media op hun kinderen en in hoeverre kunnen en moeten zij daarmee rekening houden in de opvoeding? De leerstoel Mediaopvoeding moet hierin verandering brengen.

Prof.dr. Peter Nikken
Prof. dr. Peter Nikken is psycholoog en als specialist op het gebied van jeugd, media en opvoeding verbonden aan het Nederlands Jeugdinstituut. Hij promoveerde op een proefschrift over de kwaliteitseisen voor kindertelevisieprogramma's en schreef populaire en wetenschappelijke publicaties over de Kijkwijzer, mediaopvoeding, seksualisering, videogames, Sesamstraat en reclame.

Leerstoel
De leerstoel Mediaopvoeding wordt voor de duur van vier jaar ingesteld bij Faculteit der Historische en Kunstwetenschappen - binnenkort: Erasmus School of History, Culture, and Communication - van de Erasmus Universiteit Rotterdam, binnen het wetenschapsgebied Media en Communicatie.