Landelijke Studenten Vakbond


LSVb ontvangt klachten van studenten

Persbericht: LSVb ontvangt 306 klachten van studenten

Utrecht, 4 januari - De Landelijke Studenten Vakbond (LSVb) heeft van december 2009 tot en met oktober 2010 306 klachten binnengekregen via de klachtenbox. Studenten dienden de meeste klachten in over de studenten OV- chipkaart. Daarnaast bleek het gebrek aan informatie over de hoogte van het collegegeld voor 2011 veel uitingen van ontevredenheid op te leveren. De LSVb klachtenboxrapportage 2010 is een overzicht van alle berichten die via de klachtenbox binnenkwamen.

De studenten OV- chipkaart die in januari 2010 is ingevoerd, heeft geleid tot een stortvloed aan klachten en vragen van studenten. Studenten moesten reiskosten zelf betalen en de chipkaartklantenservice functioneerde slecht. Die raakte gegevens kwijt, was niet op de hoogte van de problemen en liet studenten vaak meer dan tien minuten wachten. "Door de slechte informatievoorziening en de hoge kosten zijn studenten erg ontevreden over de servicebalie van de studenten OV- chipkaart" aldus Sander Breur.

Voor veel studenten kwam de invoering van het instellingscollegegeld voor de tweede studie als een verrassing. Voor een tweede studie moeten ze nu vaak duizenden euro's meer betalen dan toen zij begonnen. De overheid en de onderwijsinstellingen gaven hier geen van beide voldoende informatie over. Ook konden veel universiteiten en hogescholen vooraf niet aangeven hoe hoog het collegegeld per 1 september 2010 zou worden.

Sinds december 2009 heeft de LSVb naast de Studentenlijn een Klachtenbox op http://klachtenbox.net. Studenten kunnen in deze box een klacht deponeren over bijvoorbeeld hun onderwijs, de studenten OV- chipkaart of hun studentenkamer. De LSVb wil door middel van de rapportage laten zien waar studenten over klagen, welke ongemakken ze tegenkomen en met welke beslissingen ze het niet eens zijn.