Landelijke Studenten Vakbond
LSVb ontvangt klachten van studenten
Persbericht: LSVb ontvangt 306 klachten van studenten
Utrecht, 4 januari - De Landelijke Studenten Vakbond (LSVb) heeft van
december 2009 tot en met oktober 2010 306 klachten binnengekregen via
de klachtenbox. Studenten dienden de meeste klachten in over de
studenten OV- chipkaart. Daarnaast bleek het gebrek aan informatie over
de hoogte van het collegegeld voor 2011 veel uitingen van
ontevredenheid op te leveren. De LSVb klachtenboxrapportage 2010 is een
overzicht van alle berichten die via de klachtenbox binnenkwamen.
De studenten OV- chipkaart die in januari 2010 is ingevoerd, heeft
geleid tot een stortvloed aan klachten en vragen van studenten.
Studenten moesten reiskosten zelf betalen en de chipkaartklantenservice
functioneerde slecht. Die raakte gegevens kwijt, was niet op de hoogte
van de problemen en liet studenten vaak meer dan tien minuten wachten.
"Door de slechte informatievoorziening en de hoge kosten zijn studenten
erg ontevreden over de servicebalie van de studenten OV- chipkaart"
aldus Sander Breur.
Voor veel studenten kwam de invoering van het instellingscollegegeld
voor de tweede studie als een verrassing. Voor een tweede studie moeten
ze nu vaak duizenden euro's meer betalen dan toen zij begonnen. De
overheid en de onderwijsinstellingen gaven hier geen van beide
voldoende informatie over. Ook konden veel universiteiten en
hogescholen vooraf niet aangeven hoe hoog het collegegeld per 1
september 2010 zou worden.
Sinds december 2009 heeft de LSVb naast de Studentenlijn een
Klachtenbox op http://klachtenbox.net. Studenten kunnen in deze box een
klacht deponeren over bijvoorbeeld hun onderwijs, de studenten OV-
chipkaart of hun studentenkamer. De LSVb wil door middel van de
rapportage laten zien waar studenten over klagen, welke ongemakken ze
tegenkomen en met welke beslissingen ze het niet eens zijn.