Verkiezing van het IIR Hypotheekproduct van het Jaar 2011
07/01/2011 10:02
Institute for International Research
07-01-2011
P e r s b e r i c h t
Verkiezing van het IIR Hypotheekproduct van het Jaar
IIR organiseert jaarlijks de 'Verkiezing van het IIR Hypotheekproduct van het Jaar'. De deskundige leden van de Advisory Board nemen alle geïntroduceerde hypotheekproducten en -diensten van het afgelopen jaar onder de loep. In de Advisory Board zitten, Hedwig Dros (MoneyView), Ron Bavelaar (De Hypotheekshop), Arnold Klamer (Eigenhuis Hypotheek Service) en Ruud de Bruijn (De Hypothekers Associatie).
Onder een hypotheekproduct verstaat de Advisory Board naast de hypotheek zelf ook diensten en services die bij en rondom de hypotheek tijdens de looptijd van de hypotheek kunnen worden afgenomen door de consument wanneer zijn situatie hier om vraagt of die de adviseur in staat stellen de consument beter van dienst te zijn. Bij een nieuwe dienst of product wordt ondermeer gekeken naar de toegevoegde waarde, begrijpelijkheid, transparantie en eventueel vernieuwende of innovatieve aspecten ervan.
De genomineerden:
1) ABN AMRO Hypotheken Groep - Hypotheek Care Team
AAHG geeft met het Hypotheek Care Team gestructureerd invulling aan het begrip duurzame klantrelatie. Klanten die wegens inkomstenterugval of dubbele woonlasten een tijdelijk probleem hebben, kunnen door het Hypotheken Care Team geholpen worden middels een op elkaar afgestemd scala van woonlastenfaciliteit, vooruitbetaalde rente, tijdelijke verhuur, tijdelijk uitstel tot ingang WW bij faillissement werkgever, restschulden financiering, omzetten of verhogen van bestaande hypotheek en begeleiding door budget coaching. Bestemd voor Florius, ABN AMRO Bank en een groeiend aantal MNF labels.
2) Aegon - Automatisch hypotheekrente verlagen
In hypothekenland is het gebruikelijker de aandacht en voordelen te richten op (potentiële) nieuwe klanten dan op bestaande klanten. De laatste groep komt meestal pas weer in beeld bij het verlengen van de rentevaste periode, specifieke wensen van de klant of (dreigende) betalingsproblemen. Het siert Aegon daarom dat zij zonder specifieke aanvraag van de klant voortaan automatisch de hypotheekrente verlaagt als na modelmatig taxeren blijkt dat een woning minimaal 10% in waarde is gestegen en daarmee in een andere risicocategorie terecht is gekomen. Door dit pro-actief voor bestaande klanten te doen laat Aegon zien hoeveel waarde zij hecht aan een langdurige klantrelatie.
3) BLG - Bankspaarhypotheek/Bespreekdesk
BLG zegt "te denken in mogelijkheden, niet in beperkingen". Dit uit zich ondermeer in de Bespreekdesk, waarbij tijdens complexere adviestrajecten acceptanten met de adviseur bespreken wat de financieringsmogelijkheden nog zijn en onder welke voorwaarden. Hiermee komt BLG op verantwoorde wijze samen met de adviseur tot een passende oplossing voor (bijna) iedere klant, in een tijd dat andere partijen uit oogpunt van kostenbeheersing en kredietacceptatie overgaan tot standaardisatie. Om voor het intermediair het assortiment compleet te maken introduceerde BLG in 2010 een bankspaarhypotheek met variabele rente en de website www.ouderwetsezekerheid.nl.
4) WestlandUtrecht Bank - BankSpaar Loyaal Hypotheek
Westland Utrecht haalt de voordelen van de BankSpaarPlus Hypotheek van "zuster" Nationale-Nederlanden nog verder naar voren. Na 11 jaar is reeds een bonus van 3% van het beoogde doelkapitaal bereikt. In tegenstelling tot veel andere bankspaarproducten komt de Loyaal Hypotheek direct met extra's als inlegdepots en hoog-laagconstructies. Een en ander in combinatie met de haast duizelingwekkende maatwerkmogelijkheden rondom de leningen van Westland Utrecht. Het feit dat Westland Utrecht sinds november een autonome hypotheekverstrekker is, betekent hopelijk dat de keuzevrijheid voor de consument in de toekomst alleen nog maar groter wordt.
http://www.iir.nl