Ingezonden persbericht
PERSBERICHT Amsterdam, 6 januari 2011
EMBARGO tot 17.00 uur, 6 januari 2011
Welcom in het nieuwe jaar...
Welcom; Amsterdam communiceert
Het is 6 januari 2011. Het nieuwe jaar is pas begonnen en de grootste verandering in het communicatieve landschap is al gerealiseerd: het jubilerende VSA Communicatietrefpunt Amsterdam heet vanaf heden Welcom. Welcom, Metropoolregio Amsterdam. Amsterdam communiceert! Burgemeester Eberhard van der Laan onthulde donderdagavond de nieuwe naam, de nieuwe huisstijl en een nieuwe website in het al even nieuwe DeLaMar Theater.
Op 31 maart 1966 richtte Floris Pleyte d'Ailly met een aantal anderen de VSA op; Voorlichtings Sociëteit Amsterdam. In de loop der tijden werd dit uitgebreid naar VSA Communicatietrefpunt Amsterdam, omdat de leden de naam te onduidelijk vonden. De afgelopen jaren bleek dat ook de nieuwe naam voor een communicatievereniging als onvoldoende onderscheidend werd ervaren, vertelt Welcom-voorzitter Ronald Heister. "Het bleek ook wat lastig te vertellen wat we nu eigenlijk beoogden. Onze boodschap bleek onduidelijk. En als communicatienetwerk hoor je natuurlijk wel een duidelijke missie en visie te hebben." Het bestuur gaf een commissie opdracht een 'nieuwe VSA' te bedenken."
In samenwerking met VSA-lid De Naamafdeling, dat gespecialiseerd is in naamgeving, werd aan een nieuwe naam gewerkt. Een ander VSA-lid Dutchlabel bedacht uiteindelijk 'Welcom' met als pay-off 'Amsterdam communiceert' en won vervolgens ook de pitch om een bijbehorende huisstijl te ontwerpen. De commissie had als uitgangspunt bedacht dat voor de leden het nieuwe Welcom hét toonaangevende platform in de Metropoolregio Amsterdam zou moeten zijn voor het vergroten van het regionale communicatienetwerk en het delen van communicatiekennis met andere communicatieprofessionals. Als doel werd het op inspirerende en innovatieve wijze vergroten van professionaliteit in een steeds veranderend communicatielandschap geformuleerd. Thijs Box, vicevoorzitter van Welcom: "De huisstijl is fris, uitnodigend en communicatief zoals we ons dat voorstelden bij wat de VSA moest zijn. Welcom biedt ons die combinatie en voegt daar lef en verrassing aan toe." Het jonge internetbureau Haboes heeft de bijbehorende website gebouwd.
"De noodzaak tot professioneel communiceren wordt in de huidige maatschappij steeds belangrijker", stelt Heister vast, om daar aan toe te voegen dat het aantal communicatieprofessionals jaarlijks toeneemt terwijl het aantal journalisten daalt. Wint commercie het boven onafhankelijkheid? "De snelheid waarmee mensen voor een bedrijf, instantie, product of dienst een boodschap over het voetlicht willen en moeten brengen leidt tot differentiatie in de uitvoering. Zij die op juiste wijze gebruik maken van alle technieken, vakkennis en ervaring maken het verschil. Alleen, wie bepaalt wat de juiste technieken van dat moment zijn en welke ervaringen en vakkennis van de moderne communicatieprofessional verwacht mag worden? En hoe bereidt de communicatieprofessional zich zelf voor op het continue veranderende communicatielandschap? Welcom ziet voor regionale communicatieverenigingen een duidelijke rol weggelegd. Voor communicatieprofessionals die wonen en/of werken in de Metropoolregio Amsterdam willen wij hierin primair een landelijk toonaangevende faciliterende partner zijn."
Bestuurslid Arda Gillissen, voorzitter van de Welcom Activiteitencommissie belooft een verdiepingsslag in de seminars, workshops en andere evenementen die Welcom in 2011 organiseert. "We willen zo dicht mogelijk op de huid van onze leden zitten. We streven professionaliteit na met een sterke gemeenschapszin. We tonen lef door de randen van de communicatie op te zoeken, daar waar we voorheen het middenveld bedienden. Welcom is geen volger, maar trendsetter. Onze leden zijn ambassadeurs van authenticiteit en autoriteit, en daardoor is Welcom de gemiddelde communicatieprofessional altijd een stap voor."
Welcom; Amsterdam communiceert
Noot voor redacties
Voor meer informatie (
Ingezonden persbericht