Ministerie van Defensie

Defensie blijft nablussen in Moerdijk

6 januari 2011, 17.16 uur

Het krachtige bluskanon van de E-One maakt blussen van een forse afstand mogelijk. Dit was nodig vanwege de hitte en met chemicaliën vervuild bluswater. E-One blusvoertuigen van Defensie zijn zeker tot vannacht betrokken bij het nablussen van de grootschalige brand bij het chemiebedrijf Chemie-Pack in Moerdijk.

Sinds het begin van de brand gistermiddag zijn 3 zogenoemde crashtenders bij de brandbestrijding ingezet. De voertuigen van de Koninklijke Luchtmacht zijn eigenlijk bedoeld voor het blussen van vliegtuigbranden op vliegbases, maar zijn ook breder inzetbaar. Een voertuig van Vliegbasis Gilze-Rijen heeft tot ongeveer 06:00 uur vanochtend geholpen met blussen. Voertuigen van Vliegbasis Woensdrecht en Vliegbasis Eindhoven zijn nu nog bezig met het nablussen.

Schuimdeken

Met behulp van de grote schuimbluscapaciteit van de E-One's kon met succes een zogenoemd schuimdeken over de brandhaard worden gelegd.

Met behulp van de bluskanonnen van de crashtenders werd gisteravond begonnen met het spuiten van een `schuimdeken'. Korporaal Michael van Oosterhout is brandwacht op Vliegbasis Gilze-Rijen en was vannacht met een voertuig aanwezig in Moerdijk. "Je legt een deken van speciaal schuim, dat niet direct verdampt, over de brand waardoor er geen zuurstof meer bij kan. Dit verstikken van een brand kan alleen met schuim en niet met water." Om 01.00 uur bleek deze werkwijze succesvol en een kwartier later werd het sein `brandmeester' gegeven.

Meerwaarde

Samen met de civiele brandweer leggen de crashtenders van Defensie een zogenoemd schuimdeken om de brandhaard te verstikken.

Dat de crashtenders bij uitstek geschikt zijn voor het spuiten van schuim is een belangrijke reden waarom Defensie gisteren om assistentie werd gevraagd. Sergeant 1 Michel Koster, bevelvoerder brandweer Vliegbasis Eindhoven: "Bij een vloeistofoppervlaktebrand zoals in Moerdijk verdient schuim de voorkeur en wij beschikken met deze voertuigen over grote capaciteit. De E-One heeft 2 tanks; een watertank van zo'n 12.000 liter en een tank met schuimmiddel van 750 liter. Bij het kanon wordt dit tot schuim gemengd." De grote werplengte van 80 meter van het dakbluskanon gaf de E-One een aanzienlijke meerwaarde tijdens het blussen in Moerdijk.

Koster legt uit waarom ook de grote werplengte van de Defensievoertuigen verschil maakte bij de brand in Moerdijk: "Vanwege bluswater vervuild met bijtende stoffen en de enorme hitte kon het terrein niet worden betreden. De brand moest daarom van een afstand worden bestreden met kanonnen met een grote werplengte." De E-One is voorzien van 2 spuitkanonnen die in korte tijd zeer veel water over een grote afstand kunnen spuiten. Het bumperkanon heeft een vermogen van 2500 liter per minuut en het dakkanon kan zelfs ruim 5000 liter per minuut spuiten over een afstand van zo'n 80 meter.

Grote slagkracht

De samenwerking met de civiele brandweer, die bijvoorbeeld voor reserveschuim zorgde, verliep uitstekend.

Korporaal Van Oosterhout: "Het voertuig is gemaakt voor grote slagkracht. Wij moeten een brandend vliegtuig binnen een minuut voor 90 % kunnen blussen. De E-One heeft in totaal 11.700 liter aan boord en dat kunnen we binnen 2 minuten wegspuiten. We hebben het voertuig dus een aantal keer moeten bijvullen bij de schuimbakken van de regiobrandweer. Een samenwerking die trouwens uitstekend verliep."