Ministerie van Defensie
Defensie blijft nablussen in Moerdijk
6 januari 2011, 17.16 uur
Het krachtige bluskanon van de E-One maakt blussen van een forse
afstand mogelijk. Dit was nodig vanwege de hitte en met chemicaliën
vervuild bluswater. E-One blusvoertuigen van Defensie zijn zeker tot
vannacht betrokken bij het nablussen van de grootschalige brand bij het
chemiebedrijf Chemie-Pack in Moerdijk.
Sinds het begin van de brand gistermiddag zijn 3 zogenoemde
crashtenders bij de brandbestrijding ingezet. De voertuigen van de
Koninklijke Luchtmacht zijn eigenlijk bedoeld voor het blussen van
vliegtuigbranden op vliegbases, maar zijn ook breder inzetbaar. Een
voertuig van Vliegbasis Gilze-Rijen heeft tot ongeveer 06:00 uur
vanochtend geholpen met blussen. Voertuigen van Vliegbasis Woensdrecht
en Vliegbasis Eindhoven zijn nu nog bezig met het nablussen.
Schuimdeken
Met behulp van de grote schuimbluscapaciteit van de E-One's kon met
succes een zogenoemd schuimdeken over de brandhaard worden gelegd.
Met behulp van de bluskanonnen van de crashtenders werd gisteravond
begonnen met het spuiten van een `schuimdeken'. Korporaal Michael van
Oosterhout is brandwacht op Vliegbasis Gilze-Rijen en was vannacht met
een voertuig aanwezig in Moerdijk. "Je legt een deken van speciaal
schuim, dat niet direct verdampt, over de brand waardoor er geen
zuurstof meer bij kan. Dit verstikken van een brand kan alleen met
schuim en niet met water." Om 01.00 uur bleek deze werkwijze succesvol
en een kwartier later werd het sein `brandmeester' gegeven.
Meerwaarde
Samen met de civiele brandweer leggen de crashtenders van Defensie een
zogenoemd schuimdeken om de brandhaard te verstikken.
Dat de crashtenders bij uitstek geschikt zijn voor het spuiten van
schuim is een belangrijke reden waarom Defensie gisteren om assistentie
werd gevraagd. Sergeant 1 Michel Koster, bevelvoerder brandweer
Vliegbasis Eindhoven: "Bij een vloeistofoppervlaktebrand zoals in
Moerdijk verdient schuim de voorkeur en wij beschikken met deze
voertuigen over grote capaciteit. De E-One heeft 2 tanks; een watertank
van zo'n 12.000 liter en een tank met schuimmiddel van 750 liter. Bij
het kanon wordt dit tot schuim gemengd."
De grote werplengte van 80 meter van het dakbluskanon gaf de E-One een
aanzienlijke meerwaarde tijdens het blussen in Moerdijk.
Koster legt uit waarom ook de grote werplengte van de
Defensievoertuigen verschil maakte bij de brand in Moerdijk: "Vanwege
bluswater vervuild met bijtende stoffen en de enorme hitte kon het
terrein niet worden betreden. De brand moest daarom van een afstand
worden bestreden met kanonnen met een grote werplengte." De E-One is
voorzien van 2 spuitkanonnen die in korte tijd zeer veel water over een
grote afstand kunnen spuiten. Het bumperkanon heeft een vermogen van
2500 liter per minuut en het dakkanon kan zelfs ruim 5000 liter per
minuut spuiten over een afstand van zo'n 80 meter.
Grote slagkracht
De samenwerking met de civiele brandweer, die bijvoorbeeld voor
reserveschuim zorgde, verliep uitstekend.
Korporaal Van Oosterhout: "Het voertuig is gemaakt voor grote
slagkracht. Wij moeten een brandend vliegtuig binnen een minuut voor 90
% kunnen blussen. De E-One heeft in totaal 11.700 liter aan boord en
dat kunnen we binnen 2 minuten wegspuiten. We hebben het voertuig dus
een aantal keer moeten bijvullen bij de schuimbakken van de
regiobrandweer. Een samenwerking die trouwens uitstekend verliep."