Gemeente Kampen aan de slag met nieuwe huisstijl
06-01-2011
Vernieuwde huisstijl past beter bij deze tijd en bij de ambities van de
gemeente
De gemeente Kampen wil een nieuwe huisstijl die beter past bij deze
tijd en bij de ambities van de gemeente. Als onderdeel hiervan wil de
gemeente samen met haar medewerkers, raadsleden en leden van het
digitaal burgerpanel een passend logo kiezen voor de gemeentelijke
organisatie.
Dit nieuwe logo wordt binnenkort bekend gemaakt. De eerste uitwerkingen
van de huisstijl worden in de loop van 2011 zichtbaar op diverse
producten van de gemeentelijke organisatie, zoals het briefpapier en de
gemeentelijke website.
De nieuwe huisstijl van de gemeente Kampen wordt gefaseerd ingevoerd.
Dit betekent dat de huisstijldragers over het algemeen worden
ontwikkeld als deze aan vervanging toe zijn. De reden hiervoor is dat
bestaande voorraden eerst opgemaakt kunnen worden en verspilling wordt
tegengegaan. Op deze wijze is er geen extra geld nodig voor de
invoering van de nieuwe huisstijl.
Achtergrond
In 2008 is het communicatiebeleidsplan `Kampen 2.0' vastgesteld door
het college. Hierin staat onder andere vermeld dat de gemeente een
huisstijl wil die aansluit bij de moderne koers van de gemeentelijke
organisatie. Op dit moment is er geen eenduidige huisstijl en wel de
behoefte om de gemeente één gezicht te geven. Ook sluit dit goed aan
bij de titel van het coalitieakkoord `Zichtbaar en effectief'.
Een nieuwe huisstijl komt terug in alle uitingen van de organisatie en
schept herkenbaarheid en duidelijkheid. Het is de visuele `stijl van
het huis'. Zowel naar buiten toe, naar de maatschappij waarin de
gemeente functioneert, als naar binnen, naar de medewerkers.
`Herkenning in één oogopslag. Een goede huisstijl zorgt ervoor dat de
burger ons als gemeentelijke organisatie meteen herkent. Het maakt het
communiceren makkelijker en beter. Het belang van één gezamenlijke
uitstraling is groot,' aldus burgemeester Koelewijn.
De nieuwe huisstijl heeft een eenvoudige en herkenbare uitstraling.
Smaken verschillen uiteraard, maar een eenheid in alle
huisstijluitingen is belangrijker dan het mooi of niet mooi vinden.
Alle communicatiemiddelen binnen gemeente worden grondig onder de loep
genomen. Er wordt gekeken waarom middelen gebruikt worden, hoe het
anders kan én vooral hoe er efficiënter gewerkt kan worden. Ook worden
hiermee kosten bespaard.
Proces
De afgelopen maanden heeft een organisatiebrede klankbordgroep zich
gebogen over de vraag waar het logo en de nieuwe huisstijl aan moeten
voldoen. Op basis daarvan zijn twee varianten van een nieuw logo door
drie bureaus ontworpen. Het logo met daarbij een afgeleid ontwerp dat
de meeste voorkeur ontving, is afkomstig van ontwerper Peter Slager -
tevens eigenaar van Garage, bureau voor grafisch & illustratief ontwerp
- gevestigd in Kampen. Dit bureau heeft onlangs het boek `Blauw Haar'
ontworpen, evenals het boek `Tekenend voor Kampen'.
Via e-mail kunnen vanaf vandaag medewerkers van de gemeente Kampen,
raadsleden en leden van het digitale burgerpanel hun voorkeur aangeven
tot en met 16 januari. Het logo met de meeste voorkeurstemmen wordt het
definitieve logo.
Gemeente Kampen | Burgemeester Berghuisplein 1 | 8261 DD |
info@kampen.nl | www.kampen.nl |
Gemeente Kampen