Gemeente Kampen

Gemeente Kampen aan de slag met nieuwe huisstijl

06-01-2011

Vernieuwde huisstijl past beter bij deze tijd en bij de ambities van de gemeente

De gemeente Kampen wil een nieuwe huisstijl die beter past bij deze tijd en bij de ambities van de gemeente. Als onderdeel hiervan wil de gemeente samen met haar medewerkers, raadsleden en leden van het digitaal burgerpanel een passend logo kiezen voor de gemeentelijke organisatie.

Dit nieuwe logo wordt binnenkort bekend gemaakt. De eerste uitwerkingen van de huisstijl worden in de loop van 2011 zichtbaar op diverse producten van de gemeentelijke organisatie, zoals het briefpapier en de gemeentelijke website.

De nieuwe huisstijl van de gemeente Kampen wordt gefaseerd ingevoerd. Dit betekent dat de huisstijldragers over het algemeen worden ontwikkeld als deze aan vervanging toe zijn. De reden hiervoor is dat bestaande voorraden eerst opgemaakt kunnen worden en verspilling wordt tegengegaan. Op deze wijze is er geen extra geld nodig voor de invoering van de nieuwe huisstijl.

Achtergrond
In 2008 is het communicatiebeleidsplan `Kampen 2.0' vastgesteld door het college. Hierin staat onder andere vermeld dat de gemeente een huisstijl wil die aansluit bij de moderne koers van de gemeentelijke organisatie. Op dit moment is er geen eenduidige huisstijl en wel de behoefte om de gemeente één gezicht te geven. Ook sluit dit goed aan bij de titel van het coalitieakkoord `Zichtbaar en effectief'.

Een nieuwe huisstijl komt terug in alle uitingen van de organisatie en schept herkenbaarheid en duidelijkheid. Het is de visuele `stijl van het huis'. Zowel naar buiten toe, naar de maatschappij waarin de gemeente functioneert, als naar binnen, naar de medewerkers. `Herkenning in één oogopslag. Een goede huisstijl zorgt ervoor dat de burger ons als gemeentelijke organisatie meteen herkent. Het maakt het communiceren makkelijker en beter. Het belang van één gezamenlijke uitstraling is groot,' aldus burgemeester Koelewijn.

De nieuwe huisstijl heeft een eenvoudige en herkenbare uitstraling. Smaken verschillen uiteraard, maar een eenheid in alle huisstijluitingen is belangrijker dan het mooi of niet mooi vinden. Alle communicatiemiddelen binnen gemeente worden grondig onder de loep genomen. Er wordt gekeken waarom middelen gebruikt worden, hoe het anders kan én vooral hoe er efficiënter gewerkt kan worden. Ook worden hiermee kosten bespaard.

Proces
De afgelopen maanden heeft een organisatiebrede klankbordgroep zich gebogen over de vraag waar het logo en de nieuwe huisstijl aan moeten voldoen. Op basis daarvan zijn twee varianten van een nieuw logo door drie bureaus ontworpen. Het logo met daarbij een afgeleid ontwerp dat de meeste voorkeur ontving, is afkomstig van ontwerper Peter Slager - tevens eigenaar van Garage, bureau voor grafisch & illustratief ontwerp
- gevestigd in Kampen. Dit bureau heeft onlangs het boek `Blauw Haar' ontworpen, evenals het boek `Tekenend voor Kampen'.

Via e-mail kunnen vanaf vandaag medewerkers van de gemeente Kampen, raadsleden en leden van het digitale burgerpanel hun voorkeur aangeven tot en met 16 januari. Het logo met de meeste voorkeurstemmen wordt het definitieve logo.

Gemeente Kampen | Burgemeester Berghuisplein 1 | 8261 DD | info@kampen.nl | www.kampen.nl |