Milieudienst gemeente Groningen scoort goed
De Milieudienst van de gemeente Groningen levert in vergelijking met
vuilophaaldienstdiensten in andere grote steden prima werk af. Op
belangrijke aspecten als dienstverlening en de mate van afvalscheiding
en inzamelingskosten scoort ze goed. Dat blijkt uit onderzoek van de
Vereniging voor afval- en reinigingsmanagement (NVRD).
Qua milieuprestaties is de Milieudienst de koploper in de onderzochte
groep (Groningen, Schiedam, Vlaardingen, Rotterdam en delen van
Amsterdam, samen stedenklasse A genoemd). "De hoeveelheid restafval
(321 kilo per inwoner per jaar) is de laagste van de deelnemers in
klasse A (gemiddeld 324 kg/inw/jr)", aldus de onderzoekers, "en zelfs
lager dan gemiddeld over het gehele deelnemersveld, dus ook als we de
minder stedelijke deelnemers meetellen (gemiddeld 249 kg/inw/jr)." Het
scheidingspercentage in Groningen (38 procent) is ook het best in de
steden die met Stad zijn vergeleken (gemiddeld 22 procent).
Qua financiële prestaties zit de Milieudienst in de kopgroep, wat
betreft snelheid en efficiency van het inzamelen is de dienst een
sterke middenmotor. Een aandachtspunt noemt de NVRD het grofvuil in
Groningen. "Bij de efficiency van de inzameling van grof huishoudelijk
vuil wordt geen goede score behaald." Maar hier zijn de onderzoekers
zich volgens het college van B&W deels van onjuiste gegevens uitgegaan.
Verder moet een verzuimcoach bij de Milieudienst het ziekteverzuim
onder de Groninger afvalinzamelaars omlaag brengen. De tijdelijke coach
komt met verbetervoorstellen, meldt het college van B&W. De
onderzoekers van de Vereniging voor afval- en reinigingsmanagement
(NVRD) hebben becijferd dat het ziekteverzuim onder de inzamelaars in
Groningen in 2009 9,0 procent was. Onterecht, aldus het college van
B&W. Het onderzoeksbureau heeft deels onjuiste gevens gebruikt.
Volgens de Milieudienst bedroeg het verzuimpercentage 8,15 procent.
"Het ziektepercentage is daarmee gelijk aan het gemiddelde in klasse
A", aldus de Milieudienst. Desondanks zegt het college het
ziekteverzuim bij de afvalinzamelaars als een belangrijk
aandachtsgebied te zien. "Beheersing van het ziekteverzuim heeft
nadrukkelijk onze aandacht", aldus B&W. "In dat kader hebben wij
tijdelijk aan verzuimcoach opdracht gegeven om met verbetervoorstellen
te komen."
Geen parkeervergunningen na gesprek gemeente en bewoners Kop van Oost
Gesprekken met bewoners van de Kop van Oost hebben niet geleid tot
toezeggingen van de gemeente over parkeervergunningen.
De gemeente heeft bij de Kop van Oost betaald parkeren ingevoerd.
Bewoners krijgen geen parkeervergunning op straat, maar kunnen voor
20.000 euro een inpandige parkeerplaats kopen. De meeste bewoners met
wie de gemeente heeft gepraat, willen een parkeervergunning. Ze vinden
de prijs van een parkeerplaats te hoog. Volgens bewoners zou er sprake
zijn geweest van onduidelijke informatie over de parkeersituatie.
Volgens het college van burgemeester en wethouders is ontevredenheid
over de informatievoorziening tijdens het koopproces veelal terug te
voeren op de zaak tussen de bewoner en de projectontwikkelaar/makelaar.
"Foutieve of verwarrende informatie, verstrekt door de gemeente, is ons
niet aangetoond", aldus B&W. Het college wil vanwege juridische
bezwaren en fysieke ruimteproblemen nog steeds geen parkeervergunningen
bij de Kop van Oost uitgeven.
De gemeente heeft voor de bewoners drie alternatieve parkeerplekken
voorgesteld: het Sontplein (waar een tarief van 50 euro per maand
mogelijk is), de buurtstalling Nieuwstraat op loopafstand (nu 46 euro
per maand, in 2015 70 euro per maand) en het gratis P+R Europapark op
twee kilometer afstand. "Het initiatief om van deze alternatieven
gebruik te maken, ligt bij de bewoners zelf", aldus B&W.
De parkeerproblematiek bij de Kop van Oost is voor de gemeente
aanleiding om te onderzoeken of het mogelijk is om in koop- en
huurcontracten duidelijkheid over het parkeren te verschaffen. "De
relatie tussen nieuwbouwprojecten en een parkeerregime moet al in de
planontwikkelingsfase gelegd worden", aldus B&W. "Daar waar sprake is
van parkeren op eigen terrein, is dan wenselijk vast te leggen dat geen
parkeervergunning wordt uitgegeven." Op last van de gemeenteraad heeft
de gemeente op de gemeentelijk website gemeente.groningen.nl de
informatie over het parkeerregime bij nieuwbouwprojecten verduidelijkt.
Geen geld voor nieuwe buslijn door Ulgersmaborg
Er zijn te weinig potentiële reizigers voor een buslijn door de wijk
Ulgersmaborg, in het noordoosten van de Stad. Daarom steunen
burgemeester en wethouders het voorstel van de Stadspartij voor zo'n
buslijn niet.
Een buslijn door Ulgersmaborg, die de hele dag twee keer per uur rijdt,
kost ongeveer 500.000 euro per jaar. Daar staan amper inkomsten
tegenover, aldus B&W. Het OV-bureau en de gemeente zien geen
mogelijkheden voor zo'n buslijn `wegens bezuinigingstaakstellingen en
het exploitatieverlies op buslijnen die in het verleden door
Ulgersmaborg hebben gereden'.
In Ulgersmaborg rijdt wel de Stadstaxi. Ook zijn er via het Damsterdiep
en het Oosterhamriktracé directe busverbindingen met de binnenstad.
Gemeente Groningen