Gemeente Groningen

Milieudienst gemeente Groningen scoort goed

De Milieudienst van de gemeente Groningen levert in vergelijking met vuilophaaldienstdiensten in andere grote steden prima werk af. Op belangrijke aspecten als dienstverlening en de mate van afvalscheiding en inzamelingskosten scoort ze goed. Dat blijkt uit onderzoek van de Vereniging voor afval- en reinigingsmanagement (NVRD).

Qua milieuprestaties is de Milieudienst de koploper in de onderzochte groep (Groningen, Schiedam, Vlaardingen, Rotterdam en delen van Amsterdam, samen stedenklasse A genoemd). "De hoeveelheid restafval (321 kilo per inwoner per jaar) is de laagste van de deelnemers in klasse A (gemiddeld 324 kg/inw/jr)", aldus de onderzoekers, "en zelfs lager dan gemiddeld over het gehele deelnemersveld, dus ook als we de minder stedelijke deelnemers meetellen (gemiddeld 249 kg/inw/jr)." Het scheidingspercentage in Groningen (38 procent) is ook het best in de steden die met Stad zijn vergeleken (gemiddeld 22 procent).

Qua financiële prestaties zit de Milieudienst in de kopgroep, wat betreft snelheid en efficiency van het inzamelen is de dienst een sterke middenmotor. Een aandachtspunt noemt de NVRD het grofvuil in Groningen. "Bij de efficiency van de inzameling van grof huishoudelijk vuil wordt geen goede score behaald." Maar hier zijn de onderzoekers zich volgens het college van B&W deels van onjuiste gegevens uitgegaan.

Verder moet een verzuimcoach bij de Milieudienst het ziekteverzuim onder de Groninger afvalinzamelaars omlaag brengen. De tijdelijke coach komt met verbetervoorstellen, meldt het college van B&W. De onderzoekers van de Vereniging voor afval- en reinigingsmanagement (NVRD) hebben becijferd dat het ziekteverzuim onder de inzamelaars in Groningen in 2009 9,0 procent was. Onterecht, aldus het college van B&W. Het onderzoeksbureau heeft deels onjuiste gevens gebruikt.

Volgens de Milieudienst bedroeg het verzuimpercentage 8,15 procent. "Het ziektepercentage is daarmee gelijk aan het gemiddelde in klasse A", aldus de Milieudienst. Desondanks zegt het college het ziekteverzuim bij de afvalinzamelaars als een belangrijk aandachtsgebied te zien. "Beheersing van het ziekteverzuim heeft nadrukkelijk onze aandacht", aldus B&W. "In dat kader hebben wij tijdelijk aan verzuimcoach opdracht gegeven om met verbetervoorstellen te komen."

Geen parkeervergunningen na gesprek gemeente en bewoners Kop van Oost

Gesprekken met bewoners van de Kop van Oost hebben niet geleid tot toezeggingen van de gemeente over parkeervergunningen.

De gemeente heeft bij de Kop van Oost betaald parkeren ingevoerd. Bewoners krijgen geen parkeervergunning op straat, maar kunnen voor 20.000 euro een inpandige parkeerplaats kopen. De meeste bewoners met wie de gemeente heeft gepraat, willen een parkeervergunning. Ze vinden de prijs van een parkeerplaats te hoog. Volgens bewoners zou er sprake zijn geweest van onduidelijke informatie over de parkeersituatie.

Volgens het college van burgemeester en wethouders is ontevredenheid over de informatievoorziening tijdens het koopproces veelal terug te voeren op de zaak tussen de bewoner en de projectontwikkelaar/makelaar. "Foutieve of verwarrende informatie, verstrekt door de gemeente, is ons niet aangetoond", aldus B&W. Het college wil vanwege juridische bezwaren en fysieke ruimteproblemen nog steeds geen parkeervergunningen bij de Kop van Oost uitgeven.

De gemeente heeft voor de bewoners drie alternatieve parkeerplekken voorgesteld: het Sontplein (waar een tarief van 50 euro per maand mogelijk is), de buurtstalling Nieuwstraat op loopafstand (nu 46 euro per maand, in 2015 70 euro per maand) en het gratis P+R Europapark op twee kilometer afstand. "Het initiatief om van deze alternatieven gebruik te maken, ligt bij de bewoners zelf", aldus B&W.

De parkeerproblematiek bij de Kop van Oost is voor de gemeente aanleiding om te onderzoeken of het mogelijk is om in koop- en huurcontracten duidelijkheid over het parkeren te verschaffen. "De relatie tussen nieuwbouwprojecten en een parkeerregime moet al in de planontwikkelingsfase gelegd worden", aldus B&W. "Daar waar sprake is van parkeren op eigen terrein, is dan wenselijk vast te leggen dat geen parkeervergunning wordt uitgegeven." Op last van de gemeenteraad heeft de gemeente op de gemeentelijk website gemeente.groningen.nl de informatie over het parkeerregime bij nieuwbouwprojecten verduidelijkt.

Geen geld voor nieuwe buslijn door Ulgersmaborg

Er zijn te weinig potentiële reizigers voor een buslijn door de wijk Ulgersmaborg, in het noordoosten van de Stad. Daarom steunen burgemeester en wethouders het voorstel van de Stadspartij voor zo'n buslijn niet.

Een buslijn door Ulgersmaborg, die de hele dag twee keer per uur rijdt, kost ongeveer 500.000 euro per jaar. Daar staan amper inkomsten tegenover, aldus B&W. Het OV-bureau en de gemeente zien geen mogelijkheden voor zo'n buslijn `wegens bezuinigingstaakstellingen en het exploitatieverlies op buslijnen die in het verleden door Ulgersmaborg hebben gereden'.

In Ulgersmaborg rijdt wel de Stadstaxi. Ook zijn er via het Damsterdiep en het Oosterhamriktracé directe busverbindingen met de binnenstad.