Gemeente Eemsmond
Gemeente Eemsmond en waterschap Noorderzijlvest willen kosten baggeren haven
Noordpolderzijl verlagen
De gemeente Eemsmond en het waterschap Noorderzijlvest willen de kosten
voor het begaanbaar houden van de haven van Noordpolderzijl verlagen.
De bagger uit de havenkom van Noordpolderzijl wordt weer opgeslagen in
een klein depot naast de haven en niet meer vervoerd naar een
verspreidingslocatie op zee. Door de havenkom jaarlijks te baggeren,
blijft de vaargeul naar verwachting ook langer op diepte. Vanaf medio
april 2011 wordt op deze manier gewerkt.
Het opslaan van het slib in een depot in de haven heeft een aantal
voordelen. Zo kan de gemeente de haven de komende jaren tegen lagere
kosten uitbaggeren. Na `rijping' is het slib bruikbaar voor het
kwelderherstelplan. Ook kan het waterschap het slib gebruiken bij
onderhoudswerken aan de zeedijk.
De hoge kosten van het uitbaggeren in 2009 zijn voor de gemeente en het
waterschap aanleiding geweest om op zoek te gaan naar manieren om de
kosten te verlagen. In 2009 moest het gebaggerde slib namelijk, conform
de vergunningsvoorwaarden, worden afgevoerd naar een
verspreidingslocatie op zee boven Lauwersoog. Gemeente en waterschap
zijn met het ministerie van Economische Zaken, Landbouw en Innovatie in
overleg om de voorwaarden die gelden voor het baggeren van
Noordpolderzijl aan te passen.
Het waterschap Noorderzijlvest wil in ieder geval de komende vijf jaar
de helft van de jaarlijkse kosten van het baggeren bijdragen. Sinds
1991 is in een overeenstemming vastgelegd dat de gemeente Eemsmond het
onderhoud van de haven en vaargeul voor haar rekening neemt en dat het
waterschap Noorderzijlvest de helft van de kosten betaalt. Het
waterschap is verantwoordelijk voor het waterbeheer binnen de dijk.
Omdat de haven van Noordpolderzijl buiten de zeedijk ligt, wil het
waterschap de afspraken van 1991 herzien.
In de komende jaren wordt hieraan nader invulling gegeven.
Hoge kosten
In 2008 bleek dat haven en vaargeul zodanig waren dichtgeslibd dat het
voor schepen niet mogelijk was de haven te bereiken. Om de haven weer
toegankelijk te maken voor schepen, is zowel haven als vaargeul in 2009
gebaggerd. Met name door de strenge vergunningsvoorwaarden die door het
ministerie van Economische Zaken, Landbouw en Innovatie waren gesteld
bedroegen de uiteindelijke kosten EUR 850.000,-. Dit bedrag was ruim
een keer zo veel als was geraamd.