Datum: 6-1-2011
Vraag naar alternatieve brandstoffen dwingt automobielsector tot
strategische samenwerking
De toenemende vraag naar alternatieve brandstoffen, zoals
biobrandstoffen, waterstof en elektriciteit, en de behoefte van
autofabrikanten om voorop te lopen in de ontwikkeling daarvan dwingt de
sector tot het aangaan van strategische samenwerkingsverbanden en
joint-ventures met hun leveranciers.
Vooral bedrijven in Europa en en de Verenigde Staten hebben hun zinnen
gezet op strategische samenwerking om het gebruik van alternatieve
brandstoffen verder te ontwikkelen in plaats van het zoeken van
kapitaal en de ontwikkeling volledig in eigen hand te nemen. Dit blijkt
uit jaarlijks internationaal onderzoek van KPMG onder tweehonderd
fabrikanten, leveranciers en dealers in de automobielbranche.
Van de onderzochte bedrijven is 90% van plan de komende vijf jaar te
investeren in hybride systemen en voortdrijving door elektriciteit en
waterstof. "De investeringen in alternatieve brandstoffen hebben tot
gevolg dat de aandacht voor de veiligheid van de auto toeneemt", zegt
William Koot, segmentleider Automotive bij KPMG. Koot: "Nu steeds meer
auto's voorzien worden van nieuwe technologieën neemt het risico op
brandvattende batterijen en andere gevaren toe. Dit stelt zowel
leveranciers als fabrikanten in staat het voortouw te nemen in de zorg
voor veiligheid, waardoor zij een duidelijk concurrentievoordeel kunnen
behalen."
Volgens de onderzochte bedrijven zorgen de groei van de wereldbevolking
en de verstedelijking voor ingrijpende veranderingen in het toekomstige
modellenaanbod. Koot: "De groei van het aantal stadszones waar
automobielen minder uitstoot mogen produceren en een beperking van de
toegang tot de binnensteden vormen slechts het begin van de omslag naar
een totaal ander aanbod van modellen.
Van de onderzochte bedrijven geeft 73% aan dat automobielen in
toenemende mate ontworpen zullen worden voor specifieke doeleinden en
76% verwacht dat het ontwerp van auto's zal worden bepaald door de
stedelijke planning. Daarnaast gaat een aantal bedrijven ervan uit dat
het aanbod van mobiliteitsdiensten de markt ingrijpend zal veranderen.
Hoewel slechts 9% van de bedrijven verwacht dat mobiliteitsdiensten een
aanzienlijk onderdeel zullen vormen van hun strategie, zijn grote
merken als Daimler, Peugeot en BMW al bezig hierin te investeren. En
dat kan hen wel eens een concurrentievoordeel kunnen opleveren.
Gezien het feit dat de groei van mobiliteitsdiensten en de zuinigheid
van de auto de doorslag geven bij het kopen van een auto, verwacht 80%
van de onderzochte bedrijven dat hybride en elektrische auto's de
komende vijf jaar de grootste groei zullen doormaken. Veel bedrijven
verwachten echter nog steeds een belangrijke rol van de overheid
aangezien zij ervan overtuigd zijn dat elektrische auto's op korte
termijn niet te betalen zijn zonder subsidie van de overheid."
Uit het onderzoek van KPMG blijkt dat de overcapaciteit in de wereld de
bedrijven in zowel de gevestigde markten als de opkomende markten
zorgen blijft baren. Bijna tweederde van de ondernemingen vindt dat de
Verenigde Staten verantwoordelijk is voor de overcapaciteit gevolgd
door Japan en Duitsland. Naar verwachting zullen ook China en India
binnen vijf jaar voor de nodige overcapaciteit zorgen. Koot: "De meeste
fabrikanten verwachten echter dat de toenemende export naar nieuwe
markten voorlopig voor wat lucht zal zorgen. Dit zal echter van
tijdelijke aard zijn gezien het feit dat de meeste autofabrikanten van
plan zijn om juist in de nieuwe markten fabrieken neer te zetten."
Voor meer informatie kunt u contact opnemen met Andy Bellm, +31 20 656
7039.
Het bij dit persbericht horende onderzoek kunt u hier downloaden.
Zie het origineel