Effect van bewegen op reken- en taalvaardigheid onderzocht
Datum: 06 januari 2011
Bewegingswetenschappers en onderwijskundigen van UMCG/RUG starten op
twaalf scholen in Noord-Nederland een onderzoek naar het effect van de
combinatie van fysieke activiteiten met reken- en taalopdrachten op de
schoolprestaties van kinderen. In de Verenigde Staten heeft deze aanpak
al tot een positief effect geleid op de taal- en rekenvaardigheid van
kinderen. De onderzoekers krijgen voor dit onderzoek een subsidie van
bijna 1 miljoen euro van het ministerie van Onderwijs, Cultuur en
Wetenschap.
In de Verenigde Staten is gebleken dat een programma dat fysieke
activiteiten met reken- en taalopdrachten combineert, een zeer goede
manier is om iets aan de problematiek van de achterstandsleerlingen te
doen. Juist door kinderen al bewegend aspecten van lezen, spellen en
rekenen te leren, halen zij hierop betere resultaten. Bovendien bleken
de kinderen fitter te zijn en minder overgewicht te hebben. Het
programma leidt niet alleen tot positieve effecten op de korte termijn,
maar ook op lange termijn. Het vergroot de ontwikkelingskansen van
achterstandsleerlingen en biedt hen meer kansen op een volwaardige
positie in de maatschappij.
In hun onderzoek zal dit bewezen effectieve Amerikaanse programma
worden ingevoerd op twaalf scholen in Noord-Nederland. Het gaat hierbij
om kinderen uit groep 4 en 5 in de leeftijd tussen de zeven en negen
jaar. De kinderen worden gedurende drie jaar gevolgd. Het programma is
zo ontwikkeld dat de kosten minimaal zijn. Het programma is algemeen
toepasbaar en eenvoudig over te dragen naar andere scholen.
Het ministerie van OCW heeft een subsidie van bijna 1 miljoen euro
beschikbaar gesteld voor de uitvoering van dit onderzoek. Het onderzoek
zal in totaal vier jaar in beslag nemen. Als blijkt dat het programma
ook in Nederland positieve effecten heeft, wordt deze aanpak breder in
Nederland ingevoerd.
Rijksuniversiteit Groningen