KPMG
Datum: 5-1-2011
- Artikelen en publicaties
KPMG: "Informatievoorziening van pensioenfondsen moet beter"
Nederlandse pensioenfondsen moeten meer aandacht besteden aan de
betrouwbaarheid van de informatievoorziening aan hun deelnemers.
Deelnemers aan het fonds moeten ervan uit kunnen gaan dat de informatie
die zij op basis van het Uniform Pensioen Overzicht (UPO) ontvangen
betrouwbaar is, dat zij aan de informatie rechten kunnen ontlenen en
dat zij zich op basis van de informatie een beeld kunnen vormen van hun
financiële toekomst.
Uit onderzoek van KPMG onder 100 Nederlandse
ondernemingspensioenfondsen blijkt echter dat ruim de helft van de
fondsen vindt dat een deelnemer geen rechten aan het UPO kan ontlenen
en dat de fondsen met disclaimers en teksten over de voorwaardelijkheid
van de gecommuniceerde aanspraken de verwachtingen bij de deelnemer
proberen te managen.
"Het is voor een pensioenfonds van het grootste belang om betrouwbare
informatie naar buiten te brengen", zegt Edward Snieder, segmentleider
Pensioenfondsen bij KPMG. "Het gaat hier immers niet om vrijblijvende
informatie. Het opnemen van een disclaimer is dan ook uit den boze.
Zeker nu de interesse voor deze informatie onder deelnemers groeit
omdat dekkingsgraden onder druk staan en daarmee ook de
pensioenuitkeringen moet de betrouwbaarheid van de cijfers aanzienlijk
worden verbeterd.
Voorwaardelijk mag natuurlijk wel in bepaalde gevallen, zoals
informatie over verwachte indexatie en bijvoorbeeld in situaties als
afstempelen. Maar voorwaardelijkheid omdat de informatie niet klopt,
dat kan niet."
Tot enkele jaren geleden kregen deelnemers van pensioensfondsen vooral
informatie via een startbrief, de pensioenkrant en de jaarrekening van
het pensioenfonds. Snieder: " Inmiddels zijn de communicatiemiddelen
sterk uitgebreid en verbeterd. In 2008 werd het jaarlijks Uniform
Pensioen Overzicht (UPO) geïntroduceerd en vanaf januari 2011 hebben
deelnemers ook via het Pensioenregister actueel inzicht in hun
pensioenaanspraken in zowel de eerste als de tweede pijler.
Gegeven het feit dat nu ook gelijksoortige pensioeninformatie via het
Pensioenregister aan de deelnemer wordt verstrekt, worden de
vraagtekens bij het Uniform Pensioen Overzicht alleen maar groter en
het belang van kloppende informatie des te groter."
Een continu totaalinzicht voor de deelnemer is het ideaalbeeld waar de
sector volgens Snieder naartoe moet werken. Snieder: "Vanuit het
oogpunt van consistentie, lastenverlichting voor pensioenfondsen en
transparantie en vereenvoudiging in de communicatie zou het wenselijk
zijn om op korte termijn te komen tot een (wettelijke) integratie van
UPO en de informatieverstrekking via het Pensioenregister. Hiervoor is
echter wel een vergaande samenwerking en afstemming tussen de
verschillende partijen noodzakelijk.
Een belangrijke voorwaarde voor een continu totaalinzicht is dat de
pensioengegevens van de deelnemers via het Pensioenregister betrouwbaar
zijn. Deelnemers moeten erop kunnen vertrouwen. Elk pensioenfonds moet
op deze verwachting inspelen door maatregelen te treffen die ervoor
zorgen dat dit vertrouwen gerechtvaardigd is. Als we dit in Nederland
voor elkaar krijgen, zetten we op pensioengebied in de wereld iets
unieks neer."
Voor meer informatie kunt u contact opnemen met Andy Bellm, +31 20 656
7039.