KPMG

Datum: 5-1-2011


- Artikelen en publicaties
KPMG: "Informatievoorziening van pensioenfondsen moet beter" Nederlandse pensioenfondsen moeten meer aandacht besteden aan de betrouwbaarheid van de informatievoorziening aan hun deelnemers. Deelnemers aan het fonds moeten ervan uit kunnen gaan dat de informatie die zij op basis van het Uniform Pensioen Overzicht (UPO) ontvangen betrouwbaar is, dat zij aan de informatie rechten kunnen ontlenen en dat zij zich op basis van de informatie een beeld kunnen vormen van hun financiële toekomst.
Uit onderzoek van KPMG onder 100 Nederlandse
ondernemingspensioenfondsen blijkt echter dat ruim de helft van de fondsen vindt dat een deelnemer geen rechten aan het UPO kan ontlenen en dat de fondsen met disclaimers en teksten over de voorwaardelijkheid van de gecommuniceerde aanspraken de verwachtingen bij de deelnemer proberen te managen.

"Het is voor een pensioenfonds van het grootste belang om betrouwbare informatie naar buiten te brengen", zegt Edward Snieder, segmentleider Pensioenfondsen bij KPMG. "Het gaat hier immers niet om vrijblijvende informatie. Het opnemen van een disclaimer is dan ook uit den boze. Zeker nu de interesse voor deze informatie onder deelnemers groeit omdat dekkingsgraden onder druk staan en daarmee ook de pensioenuitkeringen moet de betrouwbaarheid van de cijfers aanzienlijk worden verbeterd.

Voorwaardelijk mag natuurlijk wel in bepaalde gevallen, zoals informatie over verwachte indexatie en bijvoorbeeld in situaties als afstempelen. Maar voorwaardelijkheid omdat de informatie niet klopt, dat kan niet."

Tot enkele jaren geleden kregen deelnemers van pensioensfondsen vooral informatie via een startbrief, de pensioenkrant en de jaarrekening van het pensioenfonds. Snieder: " Inmiddels zijn de communicatiemiddelen sterk uitgebreid en verbeterd. In 2008 werd het jaarlijks Uniform Pensioen Overzicht (UPO) geïntroduceerd en vanaf januari 2011 hebben deelnemers ook via het Pensioenregister actueel inzicht in hun pensioenaanspraken in zowel de eerste als de tweede pijler.

Gegeven het feit dat nu ook gelijksoortige pensioeninformatie via het Pensioenregister aan de deelnemer wordt verstrekt, worden de vraagtekens bij het Uniform Pensioen Overzicht alleen maar groter en het belang van kloppende informatie des te groter."

Een continu totaalinzicht voor de deelnemer is het ideaalbeeld waar de sector volgens Snieder naartoe moet werken. Snieder: "Vanuit het oogpunt van consistentie, lastenverlichting voor pensioenfondsen en transparantie en vereenvoudiging in de communicatie zou het wenselijk zijn om op korte termijn te komen tot een (wettelijke) integratie van UPO en de informatieverstrekking via het Pensioenregister. Hiervoor is echter wel een vergaande samenwerking en afstemming tussen de verschillende partijen noodzakelijk.

Een belangrijke voorwaarde voor een continu totaalinzicht is dat de pensioengegevens van de deelnemers via het Pensioenregister betrouwbaar zijn. Deelnemers moeten erop kunnen vertrouwen. Elk pensioenfonds moet op deze verwachting inspelen door maatregelen te treffen die ervoor zorgen dat dit vertrouwen gerechtvaardigd is. Als we dit in Nederland voor elkaar krijgen, zetten we op pensioengebied in de wereld iets unieks neer."

Voor meer informatie kunt u contact opnemen met Andy Bellm, +31 20 656 7039.