Ingezonden persbericht


Toshiba introduceert grootformaat 3D-tv's zonder bril

Toshiba eerste fabrikant met 3D-tv's van meer dan 40 inch

Schijndel, 5 januari 2011 - Toshiba Consumer Products heeft tijdens de Consumer Electronics Show (CES) in Las Vegas de eerste 3D-tv's aangekondigd met een beeldformaat van meer dan 40 inch waarvoor geen speciale 3D-bril nodig is. Deze nieuwe grootformaat 3D-tv's zullen in de loop van boekjaar 2011 (april 2011 tot maart 2012) in Europa op de markt komen. Op CES toont Toshiba diverse prototypen van deze grootformaat tv's die de mogelijkheden van 3D-technologie zonder speciale 3D-brillen demonstreren: 's werelds eerste 3D-tv met een beelddiameter van 65 inch en een 56 inch model.

Toshiba doet al ervaring op in de verkoop van 3D-tv's zonder bril

"Sinds in december 2010 de eerste kleinformaat 3D-tv's - van 12 tot 20 inch - die geen bril nodig hebben in Japan op de markt kwamen, heeft Toshiba laten zien dat het deze tv's met succes kan produceren en verkopen," zegt Dirk de Man, Product Category Manager Toshiba Consumer Products. "Toshiba heeft nu besloten om met ingang van dit jaar deze 'bril-loze' 3D-tv's ook op de Europese markt te introduceren. Gezien de behoeften van Europese consumenten zullen dit 3D-tv's zijn met een beeldformaat van meer dan 40 inch." De komende maanden zal Toshiba de wensen van Europese consumenten inventariseren en op basis daarvan besluiten welk schermformaat het beste aansluit op deze wensen. "De exacte schermformaten en specificaties van de modellen voor Europa zijn nog niet bepaald," benadrukte Dirk de Man.

Expertise in de techniek en het ontwerp van hardware en software

Toshiba wist als eerste 3D-tv's te introduceren die geen speciale bril nodig hebben, dankzij de expertise van het bedrijf op het gebied van technologie en ontwerp. Dit betreft onder andere diepgaande kennis over het ontwikkelen van softwarealgoritmen en over het ontwerpen van krachtige processortechnologie voor consumentenelektronica, die zorgt voor het berekenen van de verschillende blikpunten op basis van stereoscopische beelden. Daarnaast gaat het om kennis over het weergeven van deze beelden in hoge kwaliteit op een groot scherm. De commerciële producten voor de Europese markt zullen gebruikmaken van Toshiba's CEVO-Engine, die beschikt over de zeer hoge rekenkracht die nodig is voor bril-loze 3D-technologie op de grootformaat tv's.

Toshiba demonstreert 's werelds eerste 65-inch 3D-tv zonder bril

De 3D-tv prototypen die tijdens CES in Las Vegas worden getoond en die gebruikmaken van technologie zonder speciale bril, hebben een beeldformaat van 56 inch en 65 inch. Voor het weergeven van hoge resolutie 3D-beelden zonder bril maken ze gebruik van een backlit LED-paneel met een resolutie van 4.096x2.160 pixels (4k2k). De Toshiba Integral Imaging-technologie die wordt toegepast in deze 3D-tv's werkt met meerdere blikpunten die het menselijk brein in staat stellen om 3D-beelden te zien en biedt een brede kijkhoek. Dankzij geavanceerde blikpunttechnologie kunnen gebruikers zelfs hun hoofd bewegen terwijl ze 3D-content bekijken, zonder dat dit invloed heeft op het 3D-effect.

Een nieuw segment in de Europese thuisbioscoopmarkt

De lancering in Europa van 3D-tv's die geen speciale brillen nodig hebben, is een belangrijke stap voorwaarts voor de consumentenelektronica industrie. "Met grootformaat 3D-tv's zonder bril creëert Toshiba een fascinerend nieuw top-end segment dat perfect aansluit op onze strategie en ons productaanbod op het gebied van 3D-tv's," zegt Dirk de Man. De bril-loze 3D-tv's zijn gepositioneerd in het hoog geprijsde top-end segment, dat bestaat uit apparaten met geavanceerde technologie en vooral is gericht op technologiefans en 'early adopters' die altijd op zoek zijn naar de allernieuwste consumentenelektronica. 3D-tv's die werken met speciale brillen zijn vooral gericht op het midden en high-end segment. "De lancering van deze innovatieve 3D-tv's zal dan ook geen invloed hebben op de verkoopcijfers van de onlangs gelanceerde 3D-tv's uit de WL768-series, maar zal een geheel nieuwe doelgroep aantrekken," aldus Dirk de Man.

Toshiba tijdens CES 2011

De Toshiba Booth is tijdens CES 2011 te vinden in het LVCC, Central Hall, 11026.


* (Opmerking)

Sommige mensen kunnen gezondheid gerelateerde complicaties ervaren bij het bekijken van bepaalde 3D-beelden. Bekijk geen 3D-content wanneer u nadelige effecten ervaart. Iedereen die een fysiek probleem ervaart, dient direct te stoppen met het bekijken van 3D-content en een arts te raadplegen. De perceptie van 3D-effecten zal van persoon tot persoon verschillen, mede afhankelijk van de content. Gezien de mogelijke impact op de visuele ontwikkeling wordt aangeraden om alleen kinderen van zes jaar en ouder naar 3D video beelden te laten kijken. Lees s.v.p. in de handleiding de voorzorgen voor bekijken van 3D-beelden.

N.B. Alle in dit persbericht vermelde specificaties zijn voorlopige specificaties. Hieraan kunnen dus geen rechten ontleend worden.

Over Toshiba

Toshiba Consumer Products is onderdeel van Toshiba Europe GmbH (TEG), waarvan het Europese hoofdkantoor in Neuss (Duitsland) gevestigd is. Het moederbedrijf van Toshiba Europe GmbH, Toshiba Corporation, een van de grootste computer- en elektronicabedrijven ter wereld, is een toonaangevende fabrikant van informatie- en communicatiesystemen, elektronische componenten, consumentenproducten en power systems. Door deze uiteenlopende activiteiten te integreren, consolideert het bedrijf zijn positie als innovator op het gebied van geavanceerde componenten, producten en systemen. Toshiba, dat opgericht is in 1875, beschikt over een wereldwijd netwerk van 730 ondernemingen en heeft 204.000 medewerkers in dienst. De jaaromzet bedraagt 75 miljard US$ (2009).

Toshiba Consumer Products wordt in Nederland vertegenwoordigd door Megami, sinds 2009 actief op de Nederlandse markt als exclusief importeur van Toshiba.

Meer informatie: www.megami.nl en www.toshiba.eu