Gemeente Enschede

College neemt besluit over fase 2 van de verdubbeling Auke Vleerstraat

Tracé tussen de Twekkeler Es en het Transportcentrum (fase 2a)

De Auke Vleerstraat, in het bijzonder het gedeelte tussen de Twekkeler Es en de aansluiting op de Kanaalstraat (fase 2) krijgt een rijbaan met vier rijstroken en een brede middenberm. Er komt een vrijliggend fietspad voor fietsverkeer in twee richtingen aan de noordoostzijde van de Auke Vleerstraat. En een vrijliggende parallelweg voor het langzame verkeer aan de zuidwestzijde van de Auke Vleerstraat. Daarmee kiest het college van B&W voor `variant 3' uit de voorontwerpstudie

Variant 3
In variant 3 worden de aansluitingen op de ir. Hanlostraat, het Transportcentrum en de Kanaalstraat aangepast. Daarbij worden er verkeersregelinstallaties geplaatst. Bovendien wordt de (tijdelijke) aansluiting van het Elysium (de `3e ontsluiting Kanaalzone') op de Auke Vleerstraat verplaatst en verbeterd en wordt hier ook een verkeersregelinstallatie geplaatst. Bovendien wordt de brug over het Twentekanaal vervangen door een nieuw exemplaar. De Burgemeester Stroinkstraat wordt afgebogen naar de ontsluitingsweg/aansluiting van het Transportcentrum.

Definitief ontwerp voor fase 2a
Vervolgens wordt er nu voor een gedeelte van dit tracé - vanaf de aansluiting Twekkeler Es tot en met de aansluiting van het Transportcentrum - een definitief ontwerp gemaakt (fase 2a). De uitvoering van fase 2b is, op grond van eerdere besluiten, niet eerder aan de orde dan na 2018. Hierbij gaat het om het weggedeelte vanaf het Transportcentrum tot en met de aansluiting van de Kanaalstraat, inclusief de vervanging van de brug over het Twentekanaal.

Van vier naar één variant op basis van onderzoek Voor het ontwerp van fase 2 van de verdubbeling Auke Vleerstraat' waren er vier mogelijke varianten. Om hieruit een gefundeerde keuze te kunnen maken, zijn de vier varianten onderzocht op de volgende thema's:
- verkeer en vervoer (onder meer verkeersveiligheid, doorstroming en verkeersintensiteiten);

- geluidsbelasting en luchtkwaliteit;

- natuur en water (zoals flora en fauna);

- landschap, cultuurhistorie en archeologie;
- overige (o.a. kosten, kabels en leidingen, standpunt grondeigenaren). Daarbij kwam variant 3 uiteindelijk als beste uit de bus. Variant 2 en 4 zijn afgevallen, omdat de benodigde gronden vanwege ontwikkelingen bij omliggende bedrijven niet meer beschikbaar waren. Variant 3 had ook de voorkeur van het merendeel van de bezoekers van de infomarkt die op woensdag 1 december jl. werd gehouden in de Drienerburght.

Gemeentelijke besluitvorming voor de zomer van 2011 Op basis van het collegebesluit wordt nu een definitief ontwerp voor fase 2a opgesteld. Voor de zomer wordt de bestemmingsplanprocedure gestart, die de realisatie van fase 2a mogelijk moet maken. Daarbij wordt de raad tevens verzocht om de noodzakelijke financiële middelen ter beschikking te stellen.

Rotonde Capitool/Jupiterstraat
De rotonde in de Auke Vleerstraat bij het Capitool/Jupiterstraat is momenteel al een knelpunt voor het verkeer. Door bedrijven en omwonenden wordt dit met enige regelmaat aan de orde gesteld. Daarom heeft het college nu besloten om versneld een voorontwerp te laten opstellen voor het gedeelte van de Auke Vleerstraat vanaf de ongelijkvloerse kruising met het spoor tot aan de kruising met de Hengelosestraat (onderdeel van fase 3). Tevens wordt een verkenning uitgevoerd naar de subsidiemogelijkheden en cofinanciering vanuit diverse projecten in het gebied.