College neemt besluit over fase 2 van de verdubbeling Auke Vleerstraat
Tracé tussen de Twekkeler Es en het Transportcentrum (fase 2a)
De Auke Vleerstraat, in het bijzonder het gedeelte tussen de Twekkeler
Es en de aansluiting op de Kanaalstraat (fase 2) krijgt een rijbaan met
vier rijstroken en een brede middenberm. Er komt een vrijliggend
fietspad voor fietsverkeer in twee richtingen aan de noordoostzijde van
de Auke Vleerstraat. En een vrijliggende parallelweg voor het langzame
verkeer aan de zuidwestzijde van de Auke Vleerstraat. Daarmee kiest het
college van B&W voor `variant 3' uit de voorontwerpstudie
Variant 3
In variant 3 worden de aansluitingen op de ir. Hanlostraat, het
Transportcentrum en de Kanaalstraat aangepast. Daarbij worden er
verkeersregelinstallaties geplaatst. Bovendien wordt de (tijdelijke)
aansluiting van het Elysium (de `3e ontsluiting Kanaalzone') op de Auke
Vleerstraat verplaatst en verbeterd en wordt hier ook een
verkeersregelinstallatie geplaatst. Bovendien wordt de brug over het
Twentekanaal vervangen door een nieuw exemplaar. De Burgemeester
Stroinkstraat wordt afgebogen naar de ontsluitingsweg/aansluiting van
het Transportcentrum.
Definitief ontwerp voor fase 2a
Vervolgens wordt er nu voor een gedeelte van dit tracé - vanaf de
aansluiting Twekkeler Es tot en met de aansluiting van het
Transportcentrum - een definitief ontwerp gemaakt (fase 2a).
De uitvoering van fase 2b is, op grond van eerdere besluiten, niet
eerder aan de orde dan na 2018. Hierbij gaat het om het weggedeelte
vanaf het Transportcentrum tot en met de aansluiting van de
Kanaalstraat, inclusief de vervanging van de brug over het
Twentekanaal.
Van vier naar één variant op basis van onderzoek
Voor het ontwerp van fase 2 van de verdubbeling Auke Vleerstraat' waren
er vier mogelijke varianten. Om hieruit een gefundeerde keuze te kunnen
maken, zijn de vier varianten onderzocht op de volgende thema's:
- verkeer en vervoer (onder meer verkeersveiligheid, doorstroming en
verkeersintensiteiten);
- geluidsbelasting en luchtkwaliteit;
- natuur en water (zoals flora en fauna);
- landschap, cultuurhistorie en archeologie;
- overige (o.a. kosten, kabels en leidingen, standpunt grondeigenaren).
Daarbij kwam variant 3 uiteindelijk als beste uit de bus. Variant 2 en
4 zijn afgevallen, omdat de benodigde gronden vanwege ontwikkelingen
bij omliggende bedrijven niet meer beschikbaar waren. Variant 3 had ook
de voorkeur van het merendeel van de bezoekers van de infomarkt die op
woensdag 1 december jl. werd gehouden in de Drienerburght.
Gemeentelijke besluitvorming voor de zomer van 2011
Op basis van het collegebesluit wordt nu een definitief ontwerp voor
fase 2a opgesteld. Voor de zomer wordt de bestemmingsplanprocedure
gestart, die de realisatie van fase 2a mogelijk moet maken. Daarbij
wordt de raad tevens verzocht om de noodzakelijke financiële middelen
ter beschikking te stellen.
Rotonde Capitool/Jupiterstraat
De rotonde in de Auke Vleerstraat bij het Capitool/Jupiterstraat is
momenteel al een knelpunt voor het verkeer. Door bedrijven en
omwonenden wordt dit met enige regelmaat aan de orde gesteld. Daarom
heeft het college nu besloten om versneld een voorontwerp te laten
opstellen voor het gedeelte van de Auke Vleerstraat vanaf de
ongelijkvloerse kruising met het spoor tot aan de kruising met de
Hengelosestraat (onderdeel van fase 3). Tevens wordt een verkenning
uitgevoerd naar de subsidiemogelijkheden en cofinanciering vanuit
diverse projecten in het gebied.
Gemeente Enschede