Heerlen, 4 januari 2011
PERSBERICHT
Fietsersbond in beroep om belangen fietser veilig te stellen
Provinciale Staten van Limburg hebben met het vaststellen van het plan voor de Buitenring Parkstad Limburg alle argumenten en verbeteringsvoorstellen van de Fietsersbond van tafel geveegd. En waar sporadisch tegemoet werd gekomen aan de wensen van de Fietsersbond blijkt dat de toezeggingen geen garantie bieden dat de belangen van de fietsers ook daadwerkelijk worden gewaarborgd.
De Fietsersbond heeft de plannen beoordeeld uit oogpunt van het belang van de fietsers. Daarbij staan de verkeersveiligheid en de gebruikersvriendelijkheid centraal voor de fietsers op alle wegen die geraakt worden door of in verband met de aanleg van de Buitenring. De Fietsersbond heeft geconstateerd dat PS de zienswijze geheel ongegrond heeft verklaard. Daarbij waren de antwoorden vaak herhalingen van eerdere informatie en werd amper ingegaan op de door de Fietsersbond gesignaleerde tekortkomingen.
Tegenwoordig mag van de overheid worden verwacht dat grootschalige infrastructuurplannen ook een integrale aanpak hebben met maatregelen voor meerdere vervoerswijzen. De plannen voor de Buitenring bieden echter geen enkele verbetering voor de fietsers. Op veel plekken dreigen de verkeersveiligheid en het comfort (omrijden) in het gedrang te komen. Op een aantal wegen in de omgeving van de Buitenring zal de verkeersdruk ernstig toenemen, terwijl er geen ordentelijke fietsvoorzieningen zijn gepland.
Soms wenst de provincie zich niet te houden aan algemeen erkende uitgangspunten voor de inrichting van wegen en fietsvoorzieningen, maar wordt 'maatwerk' aangekondigd. Het plan laat in het midden hoe dat maatwerk eruit komt te zien en/of dit voor de fietsers acceptabele oplossingen zijn. Op een aantal plekken laat de provincie belangrijke besluiten over aan de gemeente of de rijksoverheid (opritten te Nuth). Daarmee wentelt de provincie zijn verantwoordelijkheid af.
De Fietsersbond vindt dat een plan met dermate grote gevolgen duidelijk moet zijn in wat er daadwerkelijk gaat gebeuren en niet nog diverse open einden en substantiële onzekerheden mag bevatten. Een groot aantal van deze nadelen vindt de Fietsersbond niet acceptabel. De Fietsersbond is dan ook in beroep gegaan tegen de beslissing van Provinciale Staten.
Het beroepsschrift van de Fietsersbond bevat naast algemene standpunten over de Buitenring een analyse over antwoorden van PS op de belangrijkste aspecten van de zienswijze en een opsomming van de belangrijkste 11 knelpunten die gaan ontstaan door de aanleg van de Buitenring.
De Fietsersbond heeft goede hoop dat de Afdeling bestuursrechtspraak van de Raad van State wel tegemoet zal komen aan de standpunten van de Fietsersbond en het plan voor de Buitenring ten minste ten dele zal vernietigen. De Fietsersbond kan zich namelijk niet voorstellen dat de Raad van State
Blz. 2.
akkoord gaat met zo'n eenzijdig en onvoldragen plan, waarbij geen andere belangen zijn gewaarborgd dan die van het snelverkeer. Gezien de zeer matige reacties van de provincie op onze zienswijze (de Nota Zienswijzen is opgesteld in ongeveer een maand tijd) is de Fietsersbond extra bezorgd over het verweer dat de provincie bij de Raad van State gaat voeren. Gezien de dan beschikbare tijd van twee weken (vanwege de Crisis- en Herstelwet), zal een zorgvuldige benadering van het beroep waarschijnlijk niet mogelijk zijn.
---