Stichting Bereikbaar Almere: 'Spoornetwerk slimmer aanpakken'
ALMERE, 20110104 -- De Stichting Almere Bereikbaar komt met een alternatief voor de verdubbeling van de Flevolijn. De Stichting pleit voor een spoorlijn bij de A6-corridor en het omzetten van het huidige tracé van de Flevolijn door de stad in een sneltram/metrolijn. Hiermee wordt een snellere aansluiting op de Hanzelijn gerealiseerd met daarnaast een fijnmazig OV-netwerk voor de kleinere afstanden die past bij de stad van de toekomst. Het bestaande busnet wordt hierop aangepast.
Om het 100.000 banenplan van Almere te realiseren moet het spoornetwerk in Almere anders ingericht worden, zo stelt Stichting Almere Bereikbaar. Voorzitter Jerome Adema: "Nu is de Flevolijn met 5 stations en 2 stations in de planning volledig gericht op forenzenverkeer richting Amsterdam en omgeving. Het grote aantal stations is voor een normaal spoorwegnet niet efficiënt. Om snelheid te halen moeten de doorgaande treinen niet hoeven te stoppen op de meeste stations. Ook is de Flevolijn niet bedoeld om stadsdelen met elkaar te verbinden. Het is daarom volgens de stichting beter om in navolging van Zoetermeer de treinboog door de stad te benutten als metro/sneltram-net waarbij deze met een hoge frequentie alle oude treinstations en ook enkele nieuwe metro/sneltram-stations aandoen. De IJmeerbrug als verbindende schakel en symbolische waarde tussen Almere en Amsterdam kan daarin niet ontbreken.
De Stichting vindt bovendien dat niet alleen aan de verbinding met Amsterdam gedacht moet worden, maar ook met andere delen van het land. Het Randstad Urgent programma spreekt van het verbeteren van de infrastructuur tussen de drie steden Amsterdam Almere en Utrecht. De stichting trekt daarom de consequenties uit de ook in het structuurplan Almere 2.0 opgenomen Flevolinkl: aankoppeling van Almere op de lijn Amsterdam -Breukelen-Utrecht om een veel betere verbinding met Utrecht, Amsterdam ZO (Arena, AMC) en de zuidelijke Randstad te realiseren. De Flevolink is al in 2007 door Ing Sierts naar voren gebracht als een middel om de verbinding naar het Zuiden en Oosten (Hanzelijn) rendabeler te maken. Langs en tussen de A6 kan dan een nieuw spoortracé opgenomen worden waardoor de reistijd wordt bekort. omdat de treinen minder hoeven stoppen en sneller kunnen rijden. Eén station in de buurt van het Weerwater, tevens knooppunt van het metro/sneltramnet, met een transferium zou dan Almere kunnen bedienen, met perfect aansluitend vervoer naar alle richtingen in de stad.
De Stichting die in oktober is opgericht wil in het nieuwe jaar deze discussie over de infrastructuur in Almere aanzwengelen, zowel met betrekking tot het spoor als ook voor de weg. Zij zoekt daarvoor deelnemers die willen meedenken en organiseren.
St Almere Bereikbaar
Ingezonden persbericht