FloraHolland
Omzetgroei voor Bloemenveiling FloraHolland
FLORAHOLLAND AALSMEER, 4 januari 2011 (persbericht) - Bloemenveiling
FloraHolland sloot 2010 af met een omzet van 4,13 miljard euro. Ondanks
een slechte decembermaand werd er bijna 7 procent meer aan bloemen en
planten omgezet dan in het jaar ervoor. "Met zo'n omzetgroei kun je
2010 als een goed jaar betitelen", zegt Timo Huges, algemeen directeur
van FloraHolland, "al gold dat niet voor elk coöperatielid. Qua omzet
zitten we net iets boven het niveau van 2008, het jaar vóór de
economische crisis. Daarnaast kunnen we als solide coöperatie in 2011
de veilingkosten voor kweker en handelaar verlagen. Kijk je naar de
prijsvorming voor de kweker, dan zie je een ander beeld. Om de
kostenstijging in de productie te compenseren, zou ook de opbrengst
voor de kweker verder omhoog moeten." FloraHolland biedt haar kwekers
en klanten een netwerk van zes marktplaatsen (de bloemenveilingen in
Aalsmeer, Naaldwijk, Rijnsburg, Bleiswijk, Eelde en Veiling Rhein-Maas
in Duitsland), een landelijk werkende bemiddelingsorganisatie
(FloraHolland Connect) en een internationaal actieve importafdeling.
Samen met kwekers, (groot)handelaren en exporteurs verkocht de veiling
in 2010 ruim 12 miljard bloemen en planten. "Die miljarden bloemen en
planten vonden ook in 2010 weer goed hun hun weg naar de Europese
consument. Crisis of geen crisis - consumenten bleven geïnteresseerd in
onze kwaliteitsproducten", aldus Huges.
Dichter bij markt via FloraHolland Connect
De grootste productgroep (snijbloemen) kende een omzet van 2,3 miljard
euro en groeide met ruim 8 procent het meest. De kamerplantenomzet (1,4
miljard euro) nam met 4 procent toe; de tuinplantenomzet (355 miljoen
euro) met 6 procent. Via de veilingklokken werd voor bijna 2,5 miljard
euro verkocht (plus bijna 4 procent). De klokverkoop van vestiging
Venlo ging eind november over naar de joint venture Veiling Rhein-Maas
in Herongen (D). Naast de succesvolle start van Veiling Rhein-Maas werd
in 2010 ook de integratie van TFA (Tele Flower Auction) voltooid.
In 2010 vond opnieuw een verdere omzetverschuiving plaats van
klokverkoop naar verkoop via FloraHolland Connect. Dit afzetinstrument
voor de directe handel zette met een omzet van 1,6 miljard euro 12
procent meer om. Hiermee nam het aandeel van de directe stromen binnen
de FloraHolland-omzet toe tot bijna 40 procent. FloraHolland Connect
ontwikkelde zich tot een meer marktgerichte organisatie, die werkt
vanuit gespecialiseerde kennis van de verschillende afzetsegmenten.
Bij beide afzetinstrumenten (klok en FloraHolland Connect) nam het
virtueel verkochte aandeel toe. Ruim 60 procent van alle bloemen wordt
momenteel al verkocht zonder dat het product fysiek op de verkoopplek
aanwezig is.
Stapsgewijs verder beeldveilen
"Al bijna honderd jaar hebben we een op zich eenvoudige missie", zegt
algemeen directeur Huges, "Die luidt: breng leden van deze coöperatie
met hun producten in de best mogelijke verkooppositie. Harmoniseren en
virtualiseren zijn belangrijk in het stroomlijnen van de
veilingoperatie, want er zijn steeds meer kwekers- en handelsbedrijven
die hun bloemen en planten op méér dan één van onze marktplaatsen
verkopen of inkopen."
Sinds 2010 zijn alle veilingklokken projectieklokken. Bijna de helft
van de bloemenklokken is intussen overgeschakeld op beeldveilen. Bij
beeldveilen kan méér digitale informatie over het product worden
gegeven, en die informatie is tot ver in het handelskanaal ook goed
bruikbaar in digitale handelssystemen. In nauw overleg met kwekers en
klanten wordt bepaald op welk moment voor welke productgroepen
beeldveilen wordt ingevoerd.
Meer investeren in voorbereiding bouw
In 2011 valt de Venlo-omzet (nu Veiling Rhein-Maas) weg. Dankzij een
lichte groei rekent FloraHolland toch op een totaalomzet die min of
meer gelijk blijft aan die van 2010. Deze voorzichtige prognose komt
mede tot stand door de instabiele valutamarkt en de onzekere
economie.
FloraHolland investeert in 2011 in totaal 75 miljoen euro. Het
investeringsprogramma is daarmee weer terug op het niveau van vóór de
economische crisis. Grote posten in de investeringsbegroting zijn de
uniforme stapelwagen en onroerend goed. In Aalsmeer wordt de locatie
FloraHolland Oost bouwrijp gemaakt zodat de eerste klant zich daar kan
vestigen. Veiling en klanten investeren ook in Naaldwijk en Rijnsburg
in uitbreiding van verkoopaccommodatie. De koopkracht op de
exportvestigingen (Aalsmeer, Naaldwijk, Rijnsburg) neemt daarmee toe.
Ook op de regionale vestigingen (Bleiswijk en Eelde)investeren veiling
en klanten in nieuwe techniek, gebouwen en verwerkingsfaciliteiten om
de marktplaatsen te versterken.
Bij de foto's:
- Naaldwijk, veilingzaal met de in 2010 in gebruik genomen achtste
snijbloemenklok
- Aalsmeer, een van de twee veilingzalen waarin in 2010 de Aalsmeerse
snijbloemenveiling werd geconcentreerd
Over FloraHolland
De coöperatieve bloemenveiling FloraHolland biedt telers en klanten een
netwerk van zes (inter)nationale marktplaatsen (Aalsmeer, Naaldwijk,
Rijnsburg, Bleiswijk, Eelde en Veiling Rhein-Maas), een landelijk
opererende bemiddelingsorganisatie (FloraHolland Connect) en een
internationaal actieve afdeling Import. Veiling Rhein-Maas (Herongen,
D) is een samenwerking tussen FloraHolland en Landgard. Als wereldwijd
grootste veilingorganisatie verwerkt FloraHolland jaarlijks ruim 12
miljard bloemen en planten. De jaaromzet is ruim 4,1 miljard euro. Bij
FloraHolland werken 4200 medewerkers.