FloraHolland


Omzetgroei voor Bloemenveiling FloraHolland

FLORAHOLLAND AALSMEER, 4 januari 2011 (persbericht) - Bloemenveiling FloraHolland sloot 2010 af met een omzet van 4,13 miljard euro. Ondanks een slechte decembermaand werd er bijna 7 procent meer aan bloemen en planten omgezet dan in het jaar ervoor. "Met zo'n omzetgroei kun je 2010 als een goed jaar betitelen", zegt Timo Huges, algemeen directeur van FloraHolland, "al gold dat niet voor elk coöperatielid. Qua omzet zitten we net iets boven het niveau van 2008, het jaar vóór de economische crisis. Daarnaast kunnen we als solide coöperatie in 2011 de veilingkosten voor kweker en handelaar verlagen. Kijk je naar de prijsvorming voor de kweker, dan zie je een ander beeld. Om de kostenstijging in de productie te compenseren, zou ook de opbrengst voor de kweker verder omhoog moeten." FloraHolland biedt haar kwekers en klanten een netwerk van zes marktplaatsen (de bloemenveilingen in Aalsmeer, Naaldwijk, Rijnsburg, Bleiswijk, Eelde en Veiling Rhein-Maas in Duitsland), een landelijk werkende bemiddelingsorganisatie (FloraHolland Connect) en een internationaal actieve importafdeling. Samen met kwekers, (groot)handelaren en exporteurs verkocht de veiling in 2010 ruim 12 miljard bloemen en planten. "Die miljarden bloemen en planten vonden ook in 2010 weer goed hun hun weg naar de Europese consument. Crisis of geen crisis - consumenten bleven geïnteresseerd in onze kwaliteitsproducten", aldus Huges.

Dichter bij markt via FloraHolland Connect
De grootste productgroep (snijbloemen) kende een omzet van 2,3 miljard euro en groeide met ruim 8 procent het meest. De kamerplantenomzet (1,4 miljard euro) nam met 4 procent toe; de tuinplantenomzet (355 miljoen euro) met 6 procent. Via de veilingklokken werd voor bijna 2,5 miljard euro verkocht (plus bijna 4 procent). De klokverkoop van vestiging Venlo ging eind november over naar de joint venture Veiling Rhein-Maas in Herongen (D). Naast de succesvolle start van Veiling Rhein-Maas werd in 2010 ook de integratie van TFA (Tele Flower Auction) voltooid. In 2010 vond opnieuw een verdere omzetverschuiving plaats van klokverkoop naar verkoop via FloraHolland Connect. Dit afzetinstrument voor de directe handel zette met een omzet van 1,6 miljard euro 12 procent meer om. Hiermee nam het aandeel van de directe stromen binnen de FloraHolland-omzet toe tot bijna 40 procent. FloraHolland Connect ontwikkelde zich tot een meer marktgerichte organisatie, die werkt vanuit gespecialiseerde kennis van de verschillende afzetsegmenten. Bij beide afzetinstrumenten (klok en FloraHolland Connect) nam het virtueel verkochte aandeel toe. Ruim 60 procent van alle bloemen wordt momenteel al verkocht zonder dat het product fysiek op de verkoopplek aanwezig is.

Stapsgewijs verder beeldveilen
"Al bijna honderd jaar hebben we een op zich eenvoudige missie", zegt algemeen directeur Huges, "Die luidt: breng leden van deze coöperatie met hun producten in de best mogelijke verkooppositie. Harmoniseren en virtualiseren zijn belangrijk in het stroomlijnen van de veilingoperatie, want er zijn steeds meer kwekers- en handelsbedrijven die hun bloemen en planten op méér dan één van onze marktplaatsen verkopen of inkopen."
Sinds 2010 zijn alle veilingklokken projectieklokken. Bijna de helft van de bloemenklokken is intussen overgeschakeld op beeldveilen. Bij beeldveilen kan méér digitale informatie over het product worden gegeven, en die informatie is tot ver in het handelskanaal ook goed bruikbaar in digitale handelssystemen. In nauw overleg met kwekers en klanten wordt bepaald op welk moment voor welke productgroepen beeldveilen wordt ingevoerd.

Meer investeren in voorbereiding bouw
In 2011 valt de Venlo-omzet (nu Veiling Rhein-Maas) weg. Dankzij een lichte groei rekent FloraHolland toch op een totaalomzet die min of meer gelijk blijft aan die van 2010. Deze voorzichtige prognose komt mede tot stand door de instabiele valutamarkt en de onzekere economie.
FloraHolland investeert in 2011 in totaal 75 miljoen euro. Het investeringsprogramma is daarmee weer terug op het niveau van vóór de economische crisis. Grote posten in de investeringsbegroting zijn de uniforme stapelwagen en onroerend goed. In Aalsmeer wordt de locatie FloraHolland Oost bouwrijp gemaakt zodat de eerste klant zich daar kan vestigen. Veiling en klanten investeren ook in Naaldwijk en Rijnsburg in uitbreiding van verkoopaccommodatie. De koopkracht op de exportvestigingen (Aalsmeer, Naaldwijk, Rijnsburg) neemt daarmee toe. Ook op de regionale vestigingen (Bleiswijk en Eelde)investeren veiling en klanten in nieuwe techniek, gebouwen en verwerkingsfaciliteiten om de marktplaatsen te versterken.

Bij de foto's:

- Naaldwijk, veilingzaal met de in 2010 in gebruik genomen achtste snijbloemenklok

- Aalsmeer, een van de twee veilingzalen waarin in 2010 de Aalsmeerse snijbloemenveiling werd geconcentreerd

Over FloraHolland
De coöperatieve bloemenveiling FloraHolland biedt telers en klanten een netwerk van zes (inter)nationale marktplaatsen (Aalsmeer, Naaldwijk, Rijnsburg, Bleiswijk, Eelde en Veiling Rhein-Maas), een landelijk opererende bemiddelingsorganisatie (FloraHolland Connect) en een internationaal actieve afdeling Import. Veiling Rhein-Maas (Herongen, D) is een samenwerking tussen FloraHolland en Landgard. Als wereldwijd grootste veilingorganisatie verwerkt FloraHolland jaarlijks ruim 12 miljard bloemen en planten. De jaaromzet is ruim 4,1 miljard euro. Bij FloraHolland werken 4200 medewerkers.