Gemeente Midden-Delfland

Gemeente Midden-Delfland aangesloten op Landelijke register BAG

Na een succesvolle afronding van de audit voor het project Basisregistraties Adressen en Gebouwen (BAG) is de gemeente Midden-Delfland op 17 december 2010 aangesloten op de het landelijke register voor de BAG. Eind 2010 moesten alle gemeenten aangesloten zijn op de Landelijke Voorziening BAG. Door het koppelen van deze basisregistraties aan de Landelijke Voorziening kan de overheid snel over betrouwbare en actuele gegevens van adressen en gebouwen beschikken.

In de afgelopen drie jaar zijn de gegevens van alle gebouwen en adressen in Midden-Delfland geïnventariseerd en waar nodig aangevuld. Deze gegevens zijn vervolgens aangeleverd aan de landelijke voorziening. Om te mogen aansluiten op deze landelijke voorziening is een toelatingsaudit door een onafhankelijk auditbureau uitgevoerd. Tijdens deze audit is de kwaliteit van de gebouw- en adresgegevens getoetst. De gemeente Midden-Delfland heeft deze audit begin november succesvol volbracht.

In het kader van verdere optimalisering zullen de komende maanden nog wel een aantal zogenoemde âmaatwerkafsprakenâ afgewerkt moeten worden. Per 1 juli 2011 zal de Landelijke Voorziening ook voor alle afnemers opengesteld gaan worden. Op dat moment kan het project BAG als afgerond worden beschouwd en zal het beheer van de BAG in de staande organisatie verankerd moeten worden.

De Basisregistraties voor Adressen en Gebouwen (BAG) zijn landelijke registraties waarin gemeentelijke basisgegevens van alle gebouwen en adressen in Nederland zijn verzameld. De BAG is opgebouwd volgens landelijk eenduidige definities en hoge kwaliteitsstandaarden. De Wet BAG verbetert de dienstverlening van overheden aan burgers en bedrijven. Hierdoor is de informatie over een pand snel en eenduidig beschikbaar voor bijvoorbeeld hulpdiensten en overheidsinstellingen. De BAG is een belangrijk onderdeel van het stelsel van basisregistraties. Met dit stelsel verbetert de overheid haar dienstverlening door belangrijke gegevens over onder andere personen, bedrijven en gebouwen binnen de overheid te delen. Over enkele jaren kan de overheid daardoor veel gegevens via één centraal punt opvragen.