Nieuwjaarstoespraak
De nieuwjaarsreceptie op maandag 3 januari was druk bezocht. Zoân 400
mensen maakten van de gelegenheid gebruik om het gemeentebestuur een
gelukkig nieuwjaar te wensen.
Burgemeester Ewald van Vliet ging in zijn nieuwjaarstoespraak in op de
tijden die aan het veranderen zijn. Hieronder kunt u de volledige
toespraak lezen.
Dames en heren,
Welkom in het bestuurcentrum van de gemeente Lansingerland. Namens het
gemeentebestuur wens ik u een gezond, gelukkig en vooral geïnspireerd
2011.
Lansingerland bestaat als gemeente inmiddels vier jaar. Tijd om de
eerste balans op te maken en het kompas te richten op de toekomst. Bij
de start van de gemeente in 2007 stonden twee aspecten centraal:
invulling geven aan de eenwording van de gemeente en de snelle groei
van de gemeente accommoderen(aanpassen). De laatste twee jaren
veranderde dit beeld scherp: eerst door de bankencrisis, die al snel
werd gevolgd door een crisis op de woningmarkt. Later kwam daar de
crisis van de schuldenlast van overheden bij, zowel internationaal als
nationaal. Deze ontwikkelingen betekenen ook voor onze gemeente veel.
De groei verloopt veel trager dan gepland en ook de gemeentelijke
financiën staan onder druk.
In de eerste vier jaren van het bestaan van de gemeente Lansingerland
zijn aansprekende resultaten behaald: er zijn duizenden woningen
gebouwd; nieuwe bedrijventerreinen zijn aangelegd; RandstadRail opende
twee nieuwe stations; de N470 werd geopend; de gemeente kreeg een
prachtig nieuw zwembad, een nieuwe sporthal en sportvelden; meerdere
nieuwe schoolgebouwen; dependances van het Sint Franciscus Gasthuis en
het Langeland ziekenhuis; nieuwe woon-zorgcomplexen en het 60 hectaren
grote Annie M.G. Schmidtpark. Ook werd besloten tot de bouw van een
nieuw gemeentehuis in Bergschenhoek, dat in het eerste kwartaal van
2012 naar verwachting gereed zal komen. Stuk voor stuk aansprekende
resultaten, waar we trots op mogen zijn.
Een oud Latijns gezegde luidt: âTempora mutantur, nos et mutamur in
illisâ (De tijden veranderen, en wij veranderen met die tijden). Vaak
duidt een crisis er op dat bestaande werkwijzen en structuren niet meer
voldoen en dat nieuwe werkwijzen en structuren aan het ontstaan zijn.
Het jaar 2010 was ook voor de gemeente Lansingerland een jaar van
verandering. De gemeenteraadsverkiezingen zorgden voor forse
verschuivingen in de politieke verhoudingen. De gemeenteraad groeide
naar eenendertig leden, twee nieuwe politieke partijen deden hun
intrede in de gemeenteraad en ook de samenstelling van het college
wijzigde ingrijpend. De combinatie van gewijzigde maatschappelijke en
bestuurlijke omstandigheden vraagt van ons allen om aanpassingen.
Graag wil ik eerst de blik naar buiten richten. Het wordt steeds
duidelijker dat ons internationale economische stelsel aan een
fundamentele herstructurering toe is. Banken bleken, gedreven door
winstmaximalisatie, onaanvaardbare grote risicoâs te nemen en overheden
hebben een schuldenlast opgebouwd die in sommige gevallen niet of
nauwelijks meer af te lossen is. Hierdoor kwam zelfs onze euro in de
gevarenzone terecht, iets wat voor een handelsnatie als Nederland grote
gevolgen kan hebben. Ook het besef van de noodzaak tot meer duurzame
consumptie- en productieprocessen neemt langzaam toe. Momenteel lijkt
er sprake van een voorzichtig herstel van de economie.
De Rotterdamse haven beleefde in 2010 zelfs een recordjaar. Na de
dramatische ontwikkelingen in 2009 heeft de economie zich in 2010
behoorlijk hersteld, maar de basis is fragiel.
Er vonden in 2010 niet alleen gemeenteraadsverkiezingen plaats, maar
ook landelijke verkiezingen. Het kabinet Rutte, dat na deze
verkiezingen aantrad, stelt ons de komende jaren op een aantal
terreinen veranderingen in het vooruitzicht. Er zal een nationale
politieorganisatie komen, verdeeld in tien regioâs. Voor onze regio
geldt dat we het de komende drie jaar ruim 10% van de sterkte van ons
politiekorps inleveren. In 2011 zal het politiebureau van Lansingerland
in Berkel en Rodenrijs ingrijpend worden verbouwd en uitgebreid.
De intrede van 3D-aangifte zal ongetwijfeld de nodige gewenning vragen.
Ook in het andere deel van de veiligheidskolom staan grote
veranderingen op stapel. Zo zal bij de brandweer begin 2011 worden
gestart met de pilot met het Snelle Interventie Voertuig (SIV). De
nadruk zal meer en meer komen te liggen op brandpreventie. Al in
januari zal in Lansingerland worden begonnen met het project Veiligheid
Voorop. Als het aan mij ligt, heeft binnen drie jaar iedere woning en
ieder bedrijf rookmelders hangen en is het hebben van een blusdeken en
een gekeurd blusapparaat net zo vanzelfsprekend als het hebben van een
medicijnkastje. Méér preventie en daardoor minder repressie.
Ook op het terrein van het openbaar bestuur verandert de komende jaren
veel, zo staat te lezen in het regeerakkoord. De aankondiging dat
Stadsregioâs zullen worden opgeheven en een herziening van de
provinciale inrichting van de Randstad, zal ook voor onze gemeente
gevolgen hebben. Goede bestuurlijke samenwerking binnen de regio, in
welke vorm dan ook, is in mijn optiek essentieel om de belangen tussen
gemeenten af te stemmen en te richten op gezamenlijke doelstellingen.
In dat verband valt op, dat de samenwerking tussen de regioâs
Haaglanden en Rotterdam steeds sterkere vormen aanneemt.
De Metropoolregio, zoals deze twee regioâs samen worden genoemd,
stemmen het beleid in toenemende mate op elkaar af. Voor Lansingerland
is dit van essentieel belang, temeer daar wij als gemeente op het
grensgebied van de regioâs Rotterdam, Haaglanden en Midden Holland
regelmatig ervaren dat nog te weinig grensoverstijgend in termen van
gebiedsontwikkeling wordt nagedacht en geopereerd. Denkt u hierbij
bijvoorbeeld aan de ontwikkeling van Bleizo, de ZoRo-lijn en de boog
A13-A16, maar bijvoorbeeld ook de afstemming van woningbouw. Ik vind
het onbegrijpelijk dat woningbouwambities tussen regioâs nog altijd
onvoldoende worden afgestemd op de marktvraag, die zich niet stoort aan
gemeente- of regiogrenzen.
Een goede buurgemeente is beter dan een verre partnerstad
De samenwerkingsrelatie met Rotterdam, Zoetermeer, Pijnacker-Nootdorp
en de nieuwe gemeente Zuidplas zijn zondermeer goed te noemen. Op
talloze terreinen werken onze gemeenten al nauw samen, maar het kan
natuurlijk altijd beter. De komende tijd zal de samenwerking met
Pijnacker-Nootdorp in Oostland-verband nader inhoud en vorm moeten
krijgen. Op het gebied van wonen, glastuinbouw, groenontwikkeling en
verkeer hebben wij, samen met het bedrijfsleven, veel gedeelde belangen
die vragen om een sterke en slagvaardige aanpak. Ik kijk uit naar het
verder uitbouwen en versterken van deze samenwerking, binnen de context
van de Metropoolregio.
Veranderingen ook op het gebied van gemeentefinanciën. De laatste
jaren heeft de gemeente ingrijpende bezuinigingen doorgevoerd om de
balans tussen inkomsten en uitgaven te bewaren. Er is daarbij ook
vooral in eigen vlees gesneden door het aantal externe medewerkers met
een kwart terug te dringen en toe te groeien naar een ambtelijke
organisatie met een omvang van gemiddeld 6,1 fte per 1000 inwoners.
Daarmee behoren we tot de Nederlandse gemeenten die met het minste
aantal eigen medewerkers werken. Al dan niet bewust wordt hiermee
gekozen voor het zijn van een regiegemeente. Het is belangrijk de
consequenties hiervan onder ogen te zien.
De bestuurlijke ambities moeten in evenwicht zijn met de beschikbare
ambtelijke capaciteit.
De decembercirculaire geeft aan dat het gemeentefonds zich positiever
ontwikkelt dan waarmee we eerder rekening hadden gehouden. Dat neemt
niet weg dat nog altijd behoedzaamheid geboden is. Er is nog geen zicht
op de ontwikkeling van de specifieke uitkeringen en ook het dividend
van Eneco blijft een belangrijk vraagteken aan de batenkant. Ik
onderschrijf dan ook niet de mening van diegenen, die op grond van de
decembercirculaire nu al concluderen dat een kerntakendiscussie nu
overbodig is geworden. Het is sowieso goed periodiek de gemeentelijke
taken te herijken. Doen we de taken die we moeten doen en doen we die
goed en efficiënt? Daarbij is het van belang, dat we goed weten wat er
op dit punt onder onze inwoners leeft. De meer fundamentele afweging
van gemeentelijke kerntaken zal uiteindelijk bij de Kadernota moeten
worden afgezet van tegen de beschikbare financiële middelen. Gegeven
de onzekere financiële situatie vereist het de komende tijd enerzijds
voldoende flexibiliteit om in te spelen op veranderende omstandigheden,
maar tegelijkertijd moeten we ook voorkomen dat bestuurlijk té vaak
rukken aan het financiële stuur worden gegeven, want dat leidt tot
alleen maar tot maatschappelijke verwarring en onbegrip.
De belangrijkste onzekere financiële factor blijft onze
grondexploitaties, waarbij het wel goed is om ons te realiseren dat de
meest ingrijpende correcties naar woningaantallen inmiddels zijn
doorgevoerd.
Veranderingen ook in het bestuur. Vandaag werd bekend dat wethouder
Kampinga zijn werkzaamheden als wethouder voor de gemeente
Lansingerland zal beëindigen. Ons past respect en waardering voor zijn
beslissing en dank voor zijn bereidheid zich het afgelopen jaar in te
zetten voor onze gemeente.
De veranderingen in onze samenleving vragen om veranderingen in het
openbaar bestuur. De klassieke representatieve democratie vormt zich
langzaam aan om in een moderne participatieve democratie, waarbij
inwoners als volwaardige mederegisseurs van hun eigen leefomgeving
serieus genomen willen worden. Burgerparticipatie is dan ook een
zoektocht naar de juiste werkvormen die aansluiten bij dit doel.
Hierbij is het echter wel belang juiste verwachtingen te wekken bij
inwoners en bedrijven. Meedenken en âbeslissen is niet gelijk aan je
zin krijgen. Participatieve democratie is géén
âBedieningsdemocratieâ, waarbij ieder protest leidt tot een
beleidswijziging of juist het uitblijven van een beleidswijziging, ook
al is de bestuurlijke noodzaak van deze wijziging evident. Via de
participatieladder kan worden bepaald in welke omstandigheden welke
mate van betrokkenheid mogelijk en wenselijk is. Ik realiseer me dat
burgerparticipatie in Lansingerland nog in de kinderschoenen staat,
maar de eerste stappen worden vol overtuiging van de juistheid van de
koers gezet.
Het is de taak van het gemeentebestuur adequaat in te spelen op alle
veranderingen die op ons afkomen in 2011 en de koers uit te zetten voor
de komende jaren. Het is onze gezamenlijke opgave -politiek, inwoners,
verenigingen, organisaties en ondernemers- om de handen ineen te slaan
en in te spelen op de snelle maatschappelijke veranderingen die zich
momenteel voltrekken. Hierbij heeft de gemeenteraad de belangrijke taak
gevoelens uit de Lansingerlandse samenleving om te zetten in beleid,
waar het college van B&W vervolgens uitvoering aan moet geven.
Lansingerland is een gezonde gemeente, waar het goed wonen, werken en
recreëren is. Steeds meer mensen ontdekken dat en kiezen daarom voor
Lansingerland als woongemeente. Ook steeds meer bedrijven ontdekken de
centrale ligging van Lansingerland in de Zuidvleugel van de Randstad en
kiezen voor vestiging op één van onze nieuwe bedrijventerreinen.
Traditiegetrouw ga ik ook dit jaar - voor het gemak noem ik het maar de
Lansingerlandse prestaties - memoreren!! Onze Lansingerlanders hebben
ook buiten onze gemeentegrens grote prestaties geleverd. Te beginnen
met de meest recente sportieve prestatie van onze Diane Valkenburg,
derde op het NK allround, NK kampioen op de 3000 meter en â ondanks
haar ongelukkige val(niet meer doen!) - een startplaats voor het EK
allround!
Kees Mommers heeft de 2e plaats bereikt op de Wereldkampioenschap Tang
Soo Do, onderdeel Moogi Sul en de Wereldtitel op de onderdelen Hyungs
en Dae Ryun in Greensboro North Carolina in Amerika!
Vera Houweling, is wereldkampioen Westernrijden voor de jeugd geworden
in de categorie Trail in Dallas in Texas.
Stichting Manege Hillegersberg is met de carrouselgroep Kids Junior
Nederlands Kampioen geworden in de B-poule.
In het bedrijfsleven zijn er ook prestaties van formaat geleverd, ik
noem er een aantal:
Royal Lemkes Group, 7e plaats in de Hillenraad(is een top 100 van de
meest toonaangevende bedrijven uit de sector. Dé jaarlijkse monitor,
die de dynamiek van de volledige sector in kaart brengt)
Haluco Total Produce, binnengekomen op de 6e plaats in dezelfde top 100
van de Hillenraad.
Bunnik Plants is overall winner Ranking the Growing. (In 2010 wordt
âRanking the Growerâ voor de eerste maal georganiseerd. Met het
initiatief willen KAS Magazine en GroenteNet/Sierteelt Net échte
ondernemers binnen de tuinbouw belonen en in het zonnetje zetten. Met
behulp van een vakjury, bestaande uit tuinbouworganisaties en
toeleveranciers, wordt een âtop-5 rankingâ samengesteld. De
genomineerden worden ieder beoordeeld op basis van enkele stellingen.
De ondernemer met de meeste punten wordt uiteindelijk tot winnaar van
âRanking the Growerâ gekroond). Bunnik Plants is dus eerste geworden en
de prijs is tijdens HortiFair in Amsterdam uitgereikt.
Een andere prestatie, maar zeker noemenswaardig: âburgemeester
Aboutaleb heeft tijdens een werkbezoek aan Lansingerland ook de
oorsprong van de Rotte bezocht.â Hij was âdiepâ onder de indruk. En als
het goed is hangt er nu een foto van de oorsprong van de Rotte in de
Raadzaal van het stadhuis in Rotterdam. (heeft hij beloofd!)
We kunnen dus met vertrouwen het nieuwe jaar in gaan. De afgelopen
jaren is een solide basis gelegd voor onze groeigemeente. Met elkaar
kunnen we verder bouwen aan de ontwikkeling van onze veelzijdige
gemeente Lansingerland.
Direct na dit officiële gedeelte, wil ik graag uw aandacht vragen voor
de vrijwilligersprijs. Maar voordat het zover is wil ik graag met u een
toast uitbrengen op een succesvol en gezond 2011!Â