Gemeente Maasgouw
N280: Gebiedsontwikkeling Midden-Limburg
In het Maasgouwnieuws van week 52 hebben wij u geïnformeerd over het
Startdocument Ontwikkelas Weert-Roermond.
Dit document is op- en vastgesteld door de gemeenten in Midden-Limburg
en de Provincie Limburg. Het document beschrijft zeven varianten die in
beeld brengen waarmee de ontwikkelas tussen Weert en Roermond aan de
westkant (het tracé Weert-Baexem) verbeterd kan worden. Zodat deze -
ook in economisch opzicht - belangrijke oost-westverbinding
verkeersbestendig en verkeersveiliger wordt.
De zeven alternatieven die op tafel liggen zijn verschillend van aard.
Het ene alternatief is grootschaliger en ingrijpender dan het andere.
Medio 2011 wordt een keuze gemaakt uit één van de zeven voorliggende
alternatieven. Deze keuze raakt, in meerdere opzichten, vele duizenden
inwoners en automobilisten. Daarom hebben wij de hoofdlijnen van ieder
alternatief hieronder op een rij gezet, zodat u zich een beeld hiervan
kunt vormen.
Alternatief 1 (`nul-oplossingsrichting')
Op de N280-West worden enkele aanvullende verkeersmaatregelen genomen:
* Rotonde ter hoogte van de aansluiting Ittervoortseweg in Weert.
* Voorsorteervak voor linksafslaand verkeer ter hoogte van
Trumpertweg.
* Verkeersregelinstallatie (VRI) bij aansluiting Hatenboer gaat weg.
* Maasbrug in Roermond aanpassen zodat deze verkeersveiliger wordt en
beter doorstroomt.
Alternatief 2 (`nulplus-oplossingsrichting')
Op de N280-West worden enkele bestaande knelpunten aangepakt.
* Bestaande dubbele rotonde bij aansluiting N280 op A2 krijgt
rondwegen; de nabijgelegen brug over het kanaal wordt verbreed.
* Verkeerslichten bij kruispunt N280-Kelperweg krijgen meer
capaciteit voor de N280.
* Ten zuiden van Baexem wordt een rondweg aangelegd.
* Op de Rijksweg N273 (`Napoleonsweg') komen, bij de aansluiting met
de N280, twee rotondes.
* De aansluiting Horn vanuit de N280 wordt directer en door
verkeerslichten op de Roermondseweg aangesloten.
* De kruispunten Buitenop en Mijnheerkensweg in Roermond worden
ongelijkvloers.
Alternatief 3 (`Opwaarderen N280-West')
* Tussen de A2 en A73 een volledige stroomweg (2x2-rijstroken,100
km/uur) realiseren, waarbij het bestaande tracé van huidige
N280-West zoveel mogelijk wordt gevolgd. [Een stroomweg is een weg
die veel verkeer kan verwerken en kan laten doorstromen met zo min
mogelijk oponthoud].
* De aansluitingen tussen de Maasbrug en A73 in Roermond worden
ongelijkvloers gemaakt.
* Voor wat betreft de aansluitingen met de N280 met de A2 en A73
wordt een oplossing uitgewerkt die past bij de weg en het gebied.
* Bestaande op- en afritten blijven behouden.
Alternatief 4 (`Omleidingsalternatief Napoleonsweg')
* Tussen de A2 en A73 een volledige stroomweg (2x2-rijstroken, 100
km/uur) realiseren, waarbij de route over de A2 en N273
(`Napoleonsweg') gestimuleerd wordt als doorgaande route. Dit
betekent dat de N273 tussen de aansluitingen met de A2 en N280
wordt opgewaardeerd tot volledige stroomweg.
* De aansluitingen tussen de Maasbrug en A73 in Roermond worden
ongelijkvloers gemaakt.
* Voor wat betreft de aansluitingen met de N280 met de A73 wordt een
oplossing uitgewerkt die past bij de weg en het gebied.
* Bestaande op- en afritten blijven behouden.
Alternatief 5 (`Omleidingsalternatief Rijkswegennet')
* De A73 in noordelijke richting aansluiten op de A2 bij knooppunt
Het Vonderen.
* De N280 wordt, tussen de aansluitingen met de A2 en A73, minder
aantrekkelijker gemaakt voor doorgaand verkeer om zo het gebruik
van de nieuwe route via Het Vonderen te stimuleren.
* De A2 en A73 behouden hun huidige profiel (2x2-rijstroken).
Alternatief 6 (`nieuwe weg ten zuiden van het spoor')
* Aanleg van een autoweg (2x2 rijstroken. 100 km/uur) ten zuiden van
de spoorlijn Weert-Roermond met in het westen gebruik van de
huidige weg.
* Voor wat betreft de aansluitingen van de N280 met de A2 en A73
wordt een oplossing uitgewerkt die past bij de weg en het gebied.
Geen klaverbladoplossing.
* Bestaande op- en afritten blijven behouden.
* De bestaande N280 tussen de aansluitingen Kelpen-Oler en de A73
wordt onaantrekkelijker gemaakt voor doorgaand verkeer om zo het
gebruik van de nieuwe autoweg te stimuleren.
Alternatief 7 (`nieuwe weg ten noorden van het spoor')
* Aanleg van een autoweg (2x2-rijstroken, 100 km/uur) ten noorden van
de spoorlijn Weert-Roermond.
* Voor wat betreft de aansluitingen van de N280 met de A2 en A73
wordt een oplossing uitgewerkt die past bij de weg en het gebied.
Geen klaverbladoplossing. De aansluiting met de A2 wordt vervangen
door een nieuwe, noordelijk gelegen aansluiting. De overige
bestaande op- en afritten worden behouden.
* De bestaande N280 wordt onaantrekkelijker gemaakt voor doorgaand
verkeer om zo het gebruik van de nieuwe autoweg te stimuleren.
Hoe gaat het nu verder?
De zeven Midden-Limburgse gemeenten en de Provincie Limburg gaan, samen
met deskundigen, de komende maanden een drietal onderzoeken doen
waarbij alle zeven alternatieven tegen het licht worden gehouden. Er
vinden onderzoeken plaats op het gebied van verkeer,
gebiedsontwikkeling, kosten/baten en milieueffecten.
De uiteindelijke keuze voor een voorkeursalternatief wordt gemaakt op
basis van vijf beoordelingscriteria/doelstellingen:
1. Stimulans regionaal-economische ontwikkeling Midden-Limburg;
2. Stimulans specifieke gebiedsontwikkelingen. Voorbeelden:
* doorontwikkeling van de huidige zorgvoorzieningen (Proteion/CIRO)
in Horn tot een zogeheten zorgstrip, een gebied waarin
verschillende gezondheidszorgvoorzieningen in de toekomst worden
gebundeld;
* Maasplassen, met grote ambities op toeristisch-recreatief gebied;
* dynamiek in en rondom de steden Roermond en Weert;
* beoogde 18-holes golfbaan in Heythuysen;
* uitbreiding dan wel opwaardering van bedrijventerreinen;
* recreatieve en natuur- & landschapsontwikkelingen in onder meer het
Land van Thorn.
3. Oplossen van doorstromingsproblemen op en rond de N280-West;
4. Terugdringen van leefbaarheids- en verkeersveiligheidsproblemen;
5. Oplossing moet kosteneffectief zijn, op korte termijn realiseerbaar,
duurzaam van karakter en bijdragen aan behoud en verdere ontwikkeling
van natuur en landschap.
Wilt u meer weten over het startdocument, kijk dan op website
www.limburg.nl/pol (kijk op `POL-aanvullingen in ontwikkeling') en op
www.midden-limburg.eu. Het Startdocument Ontwikkelas Weert-Roermond
ligt t/m 28 januari 2011 ter inzage in het Publiekscentrum, markt 36 te
Maasbracht.
Voor alle belangstellenden zal er een informatieavond worden gehouden
op woensdag 12 januari 2011 vanaf 19.00 uur in de Baexheimerhof,
Kerkstraat 1-A, 6095 BD Baexem.
U kunt ook een zienswijze indienen op het Startdocument. Dit kan
mondeling of schriftelijk tot en met 28 januari 2011. Deze zienswijze
moeten worden gericht aan:
College van Gedeputeerde Staten van Limburg,
t.a.v. mw. Ing. C.A.M. Schreurs,
inzake: Zienswijze N280-West
Postbus 5700,
6202 MA Maastricht
Dit wordt opgevat als een zienswijze op het ontwerp-Startdocument
Ontwikkelas Weert-Roermond, studie N280-West. Geef a.u.b. duidelijk
aan, op welk onderdeel van de ontwerp-Startnotitie uw zienswijze
betrekking heeft. Voor het indienen van een zienswijze kunt u
desgewenst gebruik maken van een modelformulier. Dit kunt u vinden op
www.limburg.nl/pol, klik op `POL-aanvullingen in ontwikkeling'. Het is
niet mogelijk per e-mail een zienswijze in te dienen.
* Startdocument_N280_12-11-2010_versie 3.pdf (3,76 MB)
Publiekscentrum | Markt 36 Maasbracht | Telefoon 0475 85 25 00