Gemeente Maasgouw


N280: Gebiedsontwikkeling Midden-Limburg

In het Maasgouwnieuws van week 52 hebben wij u geïnformeerd over het Startdocument Ontwikkelas Weert-Roermond.

Dit document is op- en vastgesteld door de gemeenten in Midden-Limburg en de Provincie Limburg. Het document beschrijft zeven varianten die in beeld brengen waarmee de ontwikkelas tussen Weert en Roermond aan de westkant (het tracé Weert-Baexem) verbeterd kan worden. Zodat deze - ook in economisch opzicht - belangrijke oost-westverbinding verkeersbestendig en verkeersveiliger wordt.

De zeven alternatieven die op tafel liggen zijn verschillend van aard. Het ene alternatief is grootschaliger en ingrijpender dan het andere. Medio 2011 wordt een keuze gemaakt uit één van de zeven voorliggende alternatieven. Deze keuze raakt, in meerdere opzichten, vele duizenden inwoners en automobilisten. Daarom hebben wij de hoofdlijnen van ieder alternatief hieronder op een rij gezet, zodat u zich een beeld hiervan kunt vormen.

Alternatief 1 (`nul-oplossingsrichting')

Op de N280-West worden enkele aanvullende verkeersmaatregelen genomen:
* Rotonde ter hoogte van de aansluiting Ittervoortseweg in Weert.
* Voorsorteervak voor linksafslaand verkeer ter hoogte van Trumpertweg.

* Verkeersregelinstallatie (VRI) bij aansluiting Hatenboer gaat weg.
* Maasbrug in Roermond aanpassen zodat deze verkeersveiliger wordt en beter doorstroomt.

Alternatief 2 (`nulplus-oplossingsrichting')

Op de N280-West worden enkele bestaande knelpunten aangepakt.
* Bestaande dubbele rotonde bij aansluiting N280 op A2 krijgt rondwegen; de nabijgelegen brug over het kanaal wordt verbreed.
* Verkeerslichten bij kruispunt N280-Kelperweg krijgen meer capaciteit voor de N280.

* Ten zuiden van Baexem wordt een rondweg aangelegd.
* Op de Rijksweg N273 (`Napoleonsweg') komen, bij de aansluiting met de N280, twee rotondes.

* De aansluiting Horn vanuit de N280 wordt directer en door verkeerslichten op de Roermondseweg aangesloten.
* De kruispunten Buitenop en Mijnheerkensweg in Roermond worden ongelijkvloers.

Alternatief 3 (`Opwaarderen N280-West')

* Tussen de A2 en A73 een volledige stroomweg (2x2-rijstroken,100 km/uur) realiseren, waarbij het bestaande tracé van huidige N280-West zoveel mogelijk wordt gevolgd. [Een stroomweg is een weg die veel verkeer kan verwerken en kan laten doorstromen met zo min mogelijk oponthoud].

* De aansluitingen tussen de Maasbrug en A73 in Roermond worden ongelijkvloers gemaakt.

* Voor wat betreft de aansluitingen met de N280 met de A2 en A73 wordt een oplossing uitgewerkt die past bij de weg en het gebied.
* Bestaande op- en afritten blijven behouden.

Alternatief 4 (`Omleidingsalternatief Napoleonsweg')
* Tussen de A2 en A73 een volledige stroomweg (2x2-rijstroken, 100 km/uur) realiseren, waarbij de route over de A2 en N273 (`Napoleonsweg') gestimuleerd wordt als doorgaande route. Dit betekent dat de N273 tussen de aansluitingen met de A2 en N280 wordt opgewaardeerd tot volledige stroomweg.
* De aansluitingen tussen de Maasbrug en A73 in Roermond worden ongelijkvloers gemaakt.

* Voor wat betreft de aansluitingen met de N280 met de A73 wordt een oplossing uitgewerkt die past bij de weg en het gebied.
* Bestaande op- en afritten blijven behouden.

Alternatief 5 (`Omleidingsalternatief Rijkswegennet')
* De A73 in noordelijke richting aansluiten op de A2 bij knooppunt Het Vonderen.

* De N280 wordt, tussen de aansluitingen met de A2 en A73, minder aantrekkelijker gemaakt voor doorgaand verkeer om zo het gebruik van de nieuwe route via Het Vonderen te stimuleren.
* De A2 en A73 behouden hun huidige profiel (2x2-rijstroken).

Alternatief 6 (`nieuwe weg ten zuiden van het spoor')
* Aanleg van een autoweg (2x2 rijstroken. 100 km/uur) ten zuiden van de spoorlijn Weert-Roermond met in het westen gebruik van de huidige weg.

* Voor wat betreft de aansluitingen van de N280 met de A2 en A73 wordt een oplossing uitgewerkt die past bij de weg en het gebied. Geen klaverbladoplossing.

* Bestaande op- en afritten blijven behouden.
* De bestaande N280 tussen de aansluitingen Kelpen-Oler en de A73 wordt onaantrekkelijker gemaakt voor doorgaand verkeer om zo het gebruik van de nieuwe autoweg te stimuleren.

Alternatief 7 (`nieuwe weg ten noorden van het spoor')
* Aanleg van een autoweg (2x2-rijstroken, 100 km/uur) ten noorden van de spoorlijn Weert-Roermond.

* Voor wat betreft de aansluitingen van de N280 met de A2 en A73 wordt een oplossing uitgewerkt die past bij de weg en het gebied. Geen klaverbladoplossing. De aansluiting met de A2 wordt vervangen door een nieuwe, noordelijk gelegen aansluiting. De overige bestaande op- en afritten worden behouden.

* De bestaande N280 wordt onaantrekkelijker gemaakt voor doorgaand verkeer om zo het gebruik van de nieuwe autoweg te stimuleren.

Hoe gaat het nu verder?
De zeven Midden-Limburgse gemeenten en de Provincie Limburg gaan, samen met deskundigen, de komende maanden een drietal onderzoeken doen waarbij alle zeven alternatieven tegen het licht worden gehouden. Er vinden onderzoeken plaats op het gebied van verkeer, gebiedsontwikkeling, kosten/baten en milieueffecten.

De uiteindelijke keuze voor een voorkeursalternatief wordt gemaakt op basis van vijf beoordelingscriteria/doelstellingen:


1. Stimulans regionaal-economische ontwikkeling Midden-Limburg;
2. Stimulans specifieke gebiedsontwikkelingen. Voorbeelden:
* doorontwikkeling van de huidige zorgvoorzieningen (Proteion/CIRO) in Horn tot een zogeheten zorgstrip, een gebied waarin verschillende gezondheidszorgvoorzieningen in de toekomst worden gebundeld;

* Maasplassen, met grote ambities op toeristisch-recreatief gebied;
* dynamiek in en rondom de steden Roermond en Weert;
* beoogde 18-holes golfbaan in Heythuysen;
* uitbreiding dan wel opwaardering van bedrijventerreinen;
* recreatieve en natuur- & landschapsontwikkelingen in onder meer het Land van Thorn.


3. Oplossen van doorstromingsproblemen op en rond de N280-West;
4. Terugdringen van leefbaarheids- en verkeersveiligheidsproblemen;
5. Oplossing moet kosteneffectief zijn, op korte termijn realiseerbaar, duurzaam van karakter en bijdragen aan behoud en verdere ontwikkeling van natuur en landschap.

Wilt u meer weten over het startdocument, kijk dan op website www.limburg.nl/pol (kijk op `POL-aanvullingen in ontwikkeling') en op www.midden-limburg.eu. Het Startdocument Ontwikkelas Weert-Roermond ligt t/m 28 januari 2011 ter inzage in het Publiekscentrum, markt 36 te Maasbracht.

Voor alle belangstellenden zal er een informatieavond worden gehouden op woensdag 12 januari 2011 vanaf 19.00 uur in de Baexheimerhof, Kerkstraat 1-A, 6095 BD Baexem.

U kunt ook een zienswijze indienen op het Startdocument. Dit kan mondeling of schriftelijk tot en met 28 januari 2011. Deze zienswijze moeten worden gericht aan:
College van Gedeputeerde Staten van Limburg,
t.a.v. mw. Ing. C.A.M. Schreurs,
inzake: Zienswijze N280-West
Postbus 5700,
6202 MA Maastricht

Dit wordt opgevat als een zienswijze op het ontwerp-Startdocument Ontwikkelas Weert-Roermond, studie N280-West. Geef a.u.b. duidelijk aan, op welk onderdeel van de ontwerp-Startnotitie uw zienswijze betrekking heeft. Voor het indienen van een zienswijze kunt u desgewenst gebruik maken van een modelformulier. Dit kunt u vinden op www.limburg.nl/pol, klik op `POL-aanvullingen in ontwikkeling'. Het is niet mogelijk per e-mail een zienswijze in te dienen.


* Startdocument_N280_12-11-2010_versie 3.pdf (3,76 MB)

Publiekscentrum | Markt 36 Maasbracht | Telefoon 0475 85 25 00