FloraHolland


FloraHolland Naaldwijk: Voorzichtig herstel in 2010 en inspirerend ondernemen in 2011

NAALDWIJK, 4 januari 2011 (persbericht) - Bloemenveiling FloraHolland Naaldwijk realiseerde in 2010 een klokomzet van bijna 800 miljoen euro: een groei van ruim 3 procent ten opzichte van 2009. "Zeker als je bedenkt dat de omzet in 2009 nog fors daalde, kunnen we nu spreken van een positieve omzetontwikkeling", aldus Gijs Kok, vestigingsmanager FloraHolland Naaldwijk. "Daarnaast kunnen we als solide coöperatie in 2011 ook de veilingkosten voor kweker en handelaar verlagen." De groei werd vooral gerealiseerd in de eerste drie kwartalen van 2010, onder meer door een aantrekkende vraag vanuit met name Engeland en Rusland. In het laatste kwartaal vlakte de groei af, onder meer door de vroeg ingevallen winter. Met name de laatste weken liep de internationale vraag naar bloemen en planten daardoor sterk terug. De prijsvorming bij de snijbloemen verbeterde bij een afname van het aanbod. Bij planten steeg de klokomzet iets. Bij een gelijk volume verbeterde de gemiddelde prijs licht, als gevolg van de toenemende vraag naar planten bij een groot aantal op marktplaats Naaldwijk gevestigde exporteurs.

Digitaal zakendoen: samen met kwekers en kopers FloraHolland Naaldwijk heeft het afgelopen jaar veel aandacht besteed aan synchronisatie van de veilschema's met de andere exportveilingen van FloraHolland (Aalsmeer en Rijnsburg). Meest in het oog springend hierin was de uitbreiding van het aantal klokken van zeven naar acht en een omvangrijke veilschemawijziging. Ook aan het verbeteren van de randvoorwaarden voor beeldveilen is in Naaldwijk hard gewerkt. Zo is het percentage partijen met een representatieve eigen productfoto van de kweker in 2010 fors gestegen. Op deze manier krijgen kopers een betere indruk van de te veilen partij.
De dienst KlokAanbodOnline is verbeterd. Inkopers kunnen nu vroegtijdig en volledig inzicht krijgen in de partijen die aangeboden worden, omdat ook de productfoto van de kweker wordt getoond. De nieuwste release van Kopen op Afstand (KOA), met door de kweker gemaakte foto's in het inkoopscherm, is bij de eerste klanten uitgerold. Daarnaast werkte de veiling aan het verbeteren van de betrouwbaarheid van aanvoerinformatie, door betere begeleiding en meer sanctionering.
Het aantal Kopen Op Afstand (KOA)-transacties in Naaldwijk is in 2010 toegenomen tot 43% van de omzet. Bij bloemen bedraagt het omzetaandeel ruim 54%. Geringer van omvang, maar ook opvallend is de verdubbeling van het KOA-omzetaandeel bij planten tot 9%.

Spraakgestuurde logistiek bij FloraHolland Naaldwijk Een nauwere samenwerking tussen de drie exportveilingen van FloraHolland (Aalsmeer, Rijnsburg en Naaldwijk) resulteerde in helder gezamenlijk beleid rondom klokcommercie, logistiek en vastgoed. Dit leidt in 2011 tot meer uniformiteit, onder andere in de veilingtarieven. In de distributie van bloemen en planten is FloraHolland Naaldwijk als eerste overgegaan op spraakgestuurde logistiek. Deze ontwikkeling past in het streven om te blijven werken aan een optimale dienstverlening. Het nieuwe systeem van spraakgestuurde logistiek wordt in 2011 verder binnen marktplaats Naaldwijk geïnstalleerd.

Inspirerend ondernemen
FloraHolland Naaldwijk gaat ook in 2011 met inspiratie ondernemen. "De wereld, de markt, onze concurrentiepositie en de techniek veranderen. Onze omgeving wordt steeds meer internationaal. Moderne communicatiemiddelen spelen een steeds grotere rol. Dat vraagt van ons allen een open oog om de kansen van verandering en innovatie te zien. In de Greenport Westland Oostland zijn we daartoe als geen ander in staat, omdat we beschikken over moderne, compleet geoutilleerde, innovatieve bedrijven met veel ondernemerschap. Natuurlijk zijn er zorgen, maar ik denk echt dat we in 2011 onze sterke positie verder kunnen versterken", aldus vestigingsmanager Gijs Kok.

Omzetgroei voor veilingorganisatie FloraHolland FloraHolland Naaldwijk is één van de vestigingen van de coöperatie FloraHolland. De veilingorganisatie sloot 2010 af met een totaalomzet van 4,13 miljard euro. Ondanks een slechte decembermaand werd er bijna 7 procent meer aan bloemen en planten omgezet. Samen met kwekers, (groot)handelaren en exporteurs verkochten de FloraHolland-veilingen ruim 12 miljard bloemen en planten. Die vonden ook in 2010 weer goed hun hun weg naar de Europese consument die - crisis of geen crisis - geïnteresseerd bleef in kwaliteitsproducten.
Via de veilingklokken werd voor bijna 2,5 miljard euro verkocht (plus bijna 4 procent). In 2010 vond opnieuw een verdere omzetverschuiving plaats van klokverkoop naar verkoop via FloraHolland Connect. Dit afzetinstrument voor de directe handel zette met een omzet van 1,6 miljard euro 12 procent meer om. Hiermee nam het aandeel van de directe stromen binnen de FloraHolland-omzet toe tot bijna 40 procent. Bij beide afzetinstrumenten (klok en FloraHolland Connect) nam ook het virtueel verkochte aandeel toe. Ruim 60 procent van alle bloemen wordt momenteel al verkocht zonder dat het product fysiek op de verkoopplek aanwezig is.
Er zijn steeds meer kwekers- en handelsbedrijven die hun bloemen en planten op méér dan één van de marktplaatsen verkopen of inkopen. Daarom stroomlijnt FloraHolland de veilingoperatie door steeds verder te harmoniseren en te virtualiseren.
De klokverkoop van FloraHolland Venlo ging eind november over naar de joint venture Veiling Rhein-Maas in Herongen (D). Daarnaast werd ook de integratie van TFA (Tele Flower Auction) voltooid. In 2011 valt de Venlo-omzet (nu Veiling Rhein-Maas) weg. Dankzij een lichte groei rekent FloraHolland toch op een totaalomzet die min of meer gelijk blijft aan die van 2010. Deze voorzichtige prognose komt mede tot stand door de instabiele valutamarkt en de onzekere economie.
FloraHolland investeert in 2011 in totaal 75 miljoen euro. Het investeringsprogramma is daarmee weer terug op het niveau van vóór de economische crisis.

Bij de foto: Nieuwjaarswens op het gebouw van FloraHolland Naaldwijk

Over FloraHolland
De coöperatieve bloemenveiling FloraHolland biedt telers en klanten een netwerk van zes (inter)nationale marktplaatsen (Aalsmeer, Naaldwijk, Rijnsburg, Bleiswijk, Eelde en Veiling Rhein-Maas), een landelijk opererende bemiddelingsorganisatie (FloraHolland Connect) en een internationaal actieve afdeling Import. Veiling Rhein-Maas (Herongen, D) is een samenwerking tussen FloraHolland en Landgard. Als wereldwijd grootste veilingorganisatie verwerkt FloraHolland jaarlijks ruim 12 miljard bloemen en planten. De jaaromzet is ruim 4,1 miljard euro. Bij FloraHolland werken 4200 medewerkers.