FloraHolland
FloraHolland Naaldwijk: Voorzichtig herstel in 2010 en inspirerend ondernemen
in 2011
NAALDWIJK, 4 januari 2011 (persbericht) - Bloemenveiling FloraHolland
Naaldwijk realiseerde in 2010 een klokomzet van bijna 800 miljoen euro:
een groei van ruim 3 procent ten opzichte van 2009. "Zeker als je
bedenkt dat de omzet in 2009 nog fors daalde, kunnen we nu spreken van
een positieve omzetontwikkeling", aldus Gijs Kok, vestigingsmanager
FloraHolland Naaldwijk. "Daarnaast kunnen we als solide coöperatie in
2011 ook de veilingkosten voor kweker en handelaar verlagen."
De groei werd vooral gerealiseerd in de eerste drie kwartalen van 2010,
onder meer door een aantrekkende vraag vanuit met name Engeland en
Rusland. In het laatste kwartaal vlakte de groei af, onder meer door de
vroeg ingevallen winter. Met name de laatste weken liep de
internationale vraag naar bloemen en planten daardoor sterk terug.
De prijsvorming bij de snijbloemen verbeterde bij een afname van het
aanbod. Bij planten steeg de klokomzet iets. Bij een gelijk volume
verbeterde de gemiddelde prijs licht, als gevolg van de toenemende
vraag naar planten bij een groot aantal op marktplaats Naaldwijk
gevestigde exporteurs.
Digitaal zakendoen: samen met kwekers en kopers
FloraHolland Naaldwijk heeft het afgelopen jaar veel aandacht besteed
aan synchronisatie van de veilschema's met de andere exportveilingen
van FloraHolland (Aalsmeer en Rijnsburg). Meest in het oog springend
hierin was de uitbreiding van het aantal klokken van zeven naar acht en
een omvangrijke veilschemawijziging. Ook aan het verbeteren van de
randvoorwaarden voor beeldveilen is in Naaldwijk hard gewerkt. Zo is
het percentage partijen met een representatieve eigen productfoto van
de kweker in 2010 fors gestegen. Op deze manier krijgen kopers een
betere indruk van de te veilen partij.
De dienst KlokAanbodOnline is verbeterd. Inkopers kunnen nu vroegtijdig
en volledig inzicht krijgen in de partijen die aangeboden worden, omdat
ook de productfoto van de kweker wordt getoond.
De nieuwste release van Kopen op Afstand (KOA), met door de kweker
gemaakte foto's in het inkoopscherm, is bij de eerste klanten
uitgerold. Daarnaast werkte de veiling aan het verbeteren van de
betrouwbaarheid van aanvoerinformatie, door betere begeleiding en meer
sanctionering.
Het aantal Kopen Op Afstand (KOA)-transacties in Naaldwijk is in 2010
toegenomen tot 43% van de omzet. Bij bloemen bedraagt het omzetaandeel
ruim 54%. Geringer van omvang, maar ook opvallend is de verdubbeling
van het KOA-omzetaandeel bij planten tot 9%.
Spraakgestuurde logistiek bij FloraHolland Naaldwijk
Een nauwere samenwerking tussen de drie exportveilingen van
FloraHolland (Aalsmeer, Rijnsburg en Naaldwijk) resulteerde in helder
gezamenlijk beleid rondom klokcommercie, logistiek en vastgoed. Dit
leidt in 2011 tot meer uniformiteit, onder andere in de
veilingtarieven. In de distributie van bloemen en planten is
FloraHolland Naaldwijk als eerste overgegaan op spraakgestuurde
logistiek. Deze ontwikkeling past in het streven om te blijven werken
aan een optimale dienstverlening. Het nieuwe systeem van
spraakgestuurde logistiek wordt in 2011 verder binnen marktplaats
Naaldwijk geïnstalleerd.
Inspirerend ondernemen
FloraHolland Naaldwijk gaat ook in 2011 met inspiratie ondernemen. "De
wereld, de markt, onze concurrentiepositie en de techniek veranderen.
Onze omgeving wordt steeds meer internationaal. Moderne
communicatiemiddelen spelen een steeds grotere rol. Dat vraagt van ons
allen een open oog om de kansen van verandering en innovatie te zien.
In de Greenport Westland Oostland zijn we daartoe als geen ander in
staat, omdat we beschikken over moderne, compleet geoutilleerde,
innovatieve bedrijven met veel ondernemerschap. Natuurlijk zijn er
zorgen, maar ik denk echt dat we in 2011 onze sterke positie verder
kunnen versterken", aldus vestigingsmanager Gijs Kok.
Omzetgroei voor veilingorganisatie FloraHolland
FloraHolland Naaldwijk is één van de vestigingen van de coöperatie
FloraHolland. De veilingorganisatie sloot 2010 af met een totaalomzet
van 4,13 miljard euro. Ondanks een slechte decembermaand werd er bijna
7 procent meer aan bloemen en planten omgezet. Samen met kwekers,
(groot)handelaren en exporteurs verkochten de FloraHolland-veilingen
ruim 12 miljard bloemen en planten. Die vonden ook in 2010 weer goed
hun hun weg naar de Europese consument die - crisis of geen crisis -
geïnteresseerd bleef in kwaliteitsproducten.
Via de veilingklokken werd voor bijna 2,5 miljard euro verkocht (plus
bijna 4 procent). In 2010 vond opnieuw een verdere omzetverschuiving
plaats van klokverkoop naar verkoop via FloraHolland Connect. Dit
afzetinstrument voor de directe handel zette met een omzet van 1,6
miljard euro 12 procent meer om. Hiermee nam het aandeel van de directe
stromen binnen de FloraHolland-omzet toe tot bijna 40 procent.
Bij beide afzetinstrumenten (klok en FloraHolland Connect) nam ook het
virtueel verkochte aandeel toe. Ruim 60 procent van alle bloemen wordt
momenteel al verkocht zonder dat het product fysiek op de verkoopplek
aanwezig is.
Er zijn steeds meer kwekers- en handelsbedrijven die hun bloemen en
planten op méér dan één van de marktplaatsen verkopen of inkopen.
Daarom stroomlijnt FloraHolland de veilingoperatie door steeds verder
te harmoniseren en te virtualiseren.
De klokverkoop van FloraHolland Venlo ging eind november over naar de
joint venture Veiling Rhein-Maas in Herongen (D). Daarnaast werd ook de
integratie van TFA (Tele Flower Auction) voltooid.
In 2011 valt de Venlo-omzet (nu Veiling Rhein-Maas) weg. Dankzij een
lichte groei rekent FloraHolland toch op een totaalomzet die min of
meer gelijk blijft aan die van 2010. Deze voorzichtige prognose komt
mede tot stand door de instabiele valutamarkt en de onzekere
economie.
FloraHolland investeert in 2011 in totaal 75 miljoen euro. Het
investeringsprogramma is daarmee weer terug op het niveau van vóór de
economische crisis.
Bij de foto: Nieuwjaarswens op het gebouw van FloraHolland Naaldwijk
Over FloraHolland
De coöperatieve bloemenveiling FloraHolland biedt telers en klanten een
netwerk van zes (inter)nationale marktplaatsen (Aalsmeer, Naaldwijk,
Rijnsburg, Bleiswijk, Eelde en Veiling Rhein-Maas), een landelijk
opererende bemiddelingsorganisatie (FloraHolland Connect) en een
internationaal actieve afdeling Import. Veiling Rhein-Maas (Herongen,
D) is een samenwerking tussen FloraHolland en Landgard. Als wereldwijd
grootste veilingorganisatie verwerkt FloraHolland jaarlijks ruim 12
miljard bloemen en planten. De jaaromzet is ruim 4,1 miljard euro. Bij
FloraHolland werken 4200 medewerkers.