FloraHolland
FloraHolland Aalsmeer: Tevreden over 2010, voorzichtig optimistisch over
2011
AALSMEER, 4 januari 2011 (persbericht) - Bloemenveiling FloraHolland
Aalsmeer realiseerde in 2010 een klokomzet van bijna 1,2 miljard euro
aan bloemen, kamer- en tuinplanten. Dat is een stijging van ruim 5
procent ten opzichte van het jaar ervoor.
De omzet nam vooral toe door een betere prijsvorming bij licht dalende
volumes. Als grootste exportvestiging van FloraHolland zag Aalsmeer
herstel in de handel in bloemen en planten na de hinder van de
economische crisis in 2009. De marktplaats bleek in staat om zich in de
exploitatie en met vernieuwingen op commercieel en logistiek gebied aan
te passen aan de veranderende markt.
Stapsgewijs verder digitaliseren
In 2010 heeft FloraHolland Aalsmeer opnieuw veel geïnvesteerd in
commerciële, logistieke en technische vernieuwing ter verbetering van
de match tussen vraag en aanbod. Afgelopen november is de klokinkoop
van bloemen gecentraliseerd in één veilcentrum voor bloemen (de
afmijnzalen E en F). Tribune A en B zijn gesloten. Hiermee biedt
FloraHolland Aalsmeer alle bloemeninkopers de mogelijkheid om gebruik
te maken van de meest moderne techniek. Het volledige bloemenaanbod is
nu op zes virtuele klokken en vier fysieke klokken binnen één
veilcentrum beschikbaar. De virtuele klokken zijn voor inkopers
zichtbaar op hun eigen inkoperwerkplek en via KOA (Kopen Op Afstand).
Ze worden niet meer geprojecteerd in de afmijnzaal.
In overleg met handelaren en aanvoerders is besloten over te gaan tot
verdere introductie van beeldveilen op vrijwillige basis voor een
aantal producten.
Gericht werken aan goede dienstverlening
Ook in 2011 is er veel aandacht voor klantgerichtheid en de
dienstverlening aan kwekers en handelaren/exporteurs. De kwaliteit van
de koelketen wordt verhoogd door het uitbreiden van de koelcapaciteit.
Aan het verbeteren van de klantenservice en de bijbehorende
dienstverlening wordt gericht gewerkt. Ook wordt in 2011 gestart met de
ontwikkeling van handelsaccommodatie op de locatie FloraHolland Oost.
"Gelukkig kenmerkte 2010 zich positief door herstel, en kunnen we ook
het nieuwe jaar met voorzichtig optimisme tegemoet zien", zegt Marcel
Claessen, vestigingsmanager Aalsmeer. "Door nauw betrokken te zijn bij
onze aanvoerders en klanten en kritisch te blijven op de kwaliteit van
onze dienstverlening houden we de marktplaats krachtig. Ook door
uitbreiding van onze faciliteiten kunnen we goed meebewegen met de
veranderende wereld om ons heen."
Vernieuwing in logistiek en ketenoptimalisatie
In 2010 lag de focus op het aanscherpen van de logistieke organisatie
door onder meer de flexibilisering van arbeid en het harmoniseren van
de dienstverlening aan klanten en aanvoerders op de drie
exportvestigingen van FloraHolland. Ook werd 100% ingangsregistratie
ingevoerd, met een koppeling van producten aan karren. De informatie
die dit oplevert wordt in de keten gebruikt om te sturen op tijdigheid
en compleetheid. Verder investeerde de veiling in het verhogen van de
brandveiligheid van het gebouw en de fysieke werkomgeving. Een eerste
pilot voor het mechaniseren en robotiseren van het distributieproces
van bloemen is in 2010 bij de leverancier gestart. De pilot krijgt in
2011 in Aalsmeer verder vorm.
Investeren in omgeving en medewerkers
In het kader van de milieuwetgeving is FloraHolland Aalsmeer in 2010
begonnen met de bouw van een geluidswal aan de noordkant van de
veiling. De samenwerking tussen overheid en bedrijfsleven in de
Greenport Aalsmeer verloopt constructief. Van plannen maken verschuift
het accent nu naar de uitvoering van concrete projecten in de Greenport
Aalsmeer zoals Bloomin' Holland, herstructurering van de glastuinbouw
en de Ongestoorde Logistieke Verbinding (OLV). De OLV verbindt
Greenport Aalsmeer met het omliggende rijkswegennet, de Amsterdamse
haven en Schiphol.
Ook voor de regionale arbeidsmarkt is de betekenis van FloraHolland in
2011 onverminderd groot. De veiling is een stabiele werkgever, die in
haar `menselijk kapitaal' onder meer investeert door medewerkers
training en scholing aan te bieden.
Omzetgroei voor veilingorganisatie FloraHolland
FloraHolland Aalsmeer is één van de vestigingen van de coöperatie
FloraHolland. De veilingorganisatie sloot 2010 af met een totaalomzet
van 4,13 miljard euro. Ondanks een slechte decembermaand werd er bijna
7 procent meer aan bloemen en planten omgezet. Samen met kwekers,
(groot)handelaren en exporteurs verkochten de FloraHolland-veilingen
ruim 12 miljard bloemen en planten. Die vonden ook in 2010 weer goed
hun hun weg naar de Europese consument die - crisis of geen crisis -
geïnteresseerd bleef in kwaliteitsproducten.
Via de veilingklokken werd voor bijna 2,5 miljard euro verkocht (plus
bijna 4 procent). In 2010 vond opnieuw een verdere omzetverschuiving
plaats van klokverkoop naar verkoop via FloraHolland Connect. Dit
afzetinstrument voor de directe handel zette met een omzet van 1,6
miljard euro 12 procent meer om. Hiermee nam het aandeel van de directe
stromen binnen de FloraHolland-omzet toe tot bijna 40 procent.
Bij beide afzetinstrumenten (klok en FloraHolland Connect) nam ook het
virtueel verkochte aandeel toe. Ruim 60 procent van alle bloemen wordt
momenteel al verkocht zonder dat het product fysiek op de verkoopplek
aanwezig is.
Er zijn steeds meer kwekers- en handelsbedrijven die hun bloemen en
planten op méér dan één van de marktplaatsen verkopen of inkopen.
Daarom stroomlijnt FloraHolland de veilingoperatie door steeds verder
te harmoniseren en te virtualiseren.
De klokverkoop van FloraHolland Venlo ging eind november over naar de
joint venture Veiling Rhein-Maas in Herongen (D). Daarnaast werd ook de
integratie van TFA (Tele Flower Auction) voltooid.
In 2011 valt de Venlo-omzet (nu Veiling Rhein-Maas) weg. Dankzij een
lichte groei rekent FloraHolland toch op een totaalomzet die min of
meer gelijk blijft aan die van 2010. Deze voorzichtige prognose komt
mede tot stand door de instabiele valutamarkt en de onzekere
economie.
FloraHolland investeert in 2011 in totaal 75 miljoen euro. Het
investeringsprogramma is daarmee weer terug op het niveau van vóór de
economische crisis.
Bij de foto: Veilingzaal E in Aalsmeer, een van de twee veilingzalen
waar in 2010 de Aalsmeerse snijbloemenveiling werd geconcentreerd.
Over FloraHolland
De coöperatieve bloemenveiling FloraHolland biedt telers en klanten een
netwerk van zes (inter)nationale marktplaatsen (Aalsmeer, Naaldwijk,
Rijnsburg, Bleiswijk, Eelde en Veiling Rhein-Maas), een landelijk
opererende bemiddelingsorganisatie (FloraHolland Connect) en een
internationaal actieve afdeling Import. Veiling Rhein-Maas (Herongen,
D) is een samenwerking tussen FloraHolland en Landgard. Als wereldwijd
grootste veilingorganisatie verwerkt FloraHolland jaarlijks ruim 12
miljard bloemen en planten. De jaaromzet is ruim 4,1 miljard euro. Bij
FloraHolland werken 4200 medewerkers.