FloraHolland


FloraHolland Aalsmeer: Tevreden over 2010, voorzichtig optimistisch over 2011

AALSMEER, 4 januari 2011 (persbericht) - Bloemenveiling FloraHolland Aalsmeer realiseerde in 2010 een klokomzet van bijna 1,2 miljard euro aan bloemen, kamer- en tuinplanten. Dat is een stijging van ruim 5 procent ten opzichte van het jaar ervoor.
De omzet nam vooral toe door een betere prijsvorming bij licht dalende volumes. Als grootste exportvestiging van FloraHolland zag Aalsmeer herstel in de handel in bloemen en planten na de hinder van de economische crisis in 2009. De marktplaats bleek in staat om zich in de exploitatie en met vernieuwingen op commercieel en logistiek gebied aan te passen aan de veranderende markt.

Stapsgewijs verder digitaliseren
In 2010 heeft FloraHolland Aalsmeer opnieuw veel geïnvesteerd in commerciële, logistieke en technische vernieuwing ter verbetering van de match tussen vraag en aanbod. Afgelopen november is de klokinkoop van bloemen gecentraliseerd in één veilcentrum voor bloemen (de afmijnzalen E en F). Tribune A en B zijn gesloten. Hiermee biedt FloraHolland Aalsmeer alle bloemeninkopers de mogelijkheid om gebruik te maken van de meest moderne techniek. Het volledige bloemenaanbod is nu op zes virtuele klokken en vier fysieke klokken binnen één veilcentrum beschikbaar. De virtuele klokken zijn voor inkopers zichtbaar op hun eigen inkoperwerkplek en via KOA (Kopen Op Afstand). Ze worden niet meer geprojecteerd in de afmijnzaal. In overleg met handelaren en aanvoerders is besloten over te gaan tot verdere introductie van beeldveilen op vrijwillige basis voor een aantal producten.

Gericht werken aan goede dienstverlening
Ook in 2011 is er veel aandacht voor klantgerichtheid en de dienstverlening aan kwekers en handelaren/exporteurs. De kwaliteit van de koelketen wordt verhoogd door het uitbreiden van de koelcapaciteit. Aan het verbeteren van de klantenservice en de bijbehorende dienstverlening wordt gericht gewerkt. Ook wordt in 2011 gestart met de ontwikkeling van handelsaccommodatie op de locatie FloraHolland Oost. "Gelukkig kenmerkte 2010 zich positief door herstel, en kunnen we ook het nieuwe jaar met voorzichtig optimisme tegemoet zien", zegt Marcel Claessen, vestigingsmanager Aalsmeer. "Door nauw betrokken te zijn bij onze aanvoerders en klanten en kritisch te blijven op de kwaliteit van onze dienstverlening houden we de marktplaats krachtig. Ook door uitbreiding van onze faciliteiten kunnen we goed meebewegen met de veranderende wereld om ons heen."

Vernieuwing in logistiek en ketenoptimalisatie
In 2010 lag de focus op het aanscherpen van de logistieke organisatie door onder meer de flexibilisering van arbeid en het harmoniseren van de dienstverlening aan klanten en aanvoerders op de drie exportvestigingen van FloraHolland. Ook werd 100% ingangsregistratie ingevoerd, met een koppeling van producten aan karren. De informatie die dit oplevert wordt in de keten gebruikt om te sturen op tijdigheid en compleetheid. Verder investeerde de veiling in het verhogen van de brandveiligheid van het gebouw en de fysieke werkomgeving. Een eerste pilot voor het mechaniseren en robotiseren van het distributieproces van bloemen is in 2010 bij de leverancier gestart. De pilot krijgt in 2011 in Aalsmeer verder vorm.

Investeren in omgeving en medewerkers
In het kader van de milieuwetgeving is FloraHolland Aalsmeer in 2010 begonnen met de bouw van een geluidswal aan de noordkant van de veiling. De samenwerking tussen overheid en bedrijfsleven in de Greenport Aalsmeer verloopt constructief. Van plannen maken verschuift het accent nu naar de uitvoering van concrete projecten in de Greenport Aalsmeer zoals Bloomin' Holland, herstructurering van de glastuinbouw en de Ongestoorde Logistieke Verbinding (OLV). De OLV verbindt Greenport Aalsmeer met het omliggende rijkswegennet, de Amsterdamse haven en Schiphol.
Ook voor de regionale arbeidsmarkt is de betekenis van FloraHolland in 2011 onverminderd groot. De veiling is een stabiele werkgever, die in haar `menselijk kapitaal' onder meer investeert door medewerkers training en scholing aan te bieden.

Omzetgroei voor veilingorganisatie FloraHolland FloraHolland Aalsmeer is één van de vestigingen van de coöperatie FloraHolland. De veilingorganisatie sloot 2010 af met een totaalomzet van 4,13 miljard euro. Ondanks een slechte decembermaand werd er bijna 7 procent meer aan bloemen en planten omgezet. Samen met kwekers, (groot)handelaren en exporteurs verkochten de FloraHolland-veilingen ruim 12 miljard bloemen en planten. Die vonden ook in 2010 weer goed hun hun weg naar de Europese consument die - crisis of geen crisis - geïnteresseerd bleef in kwaliteitsproducten.
Via de veilingklokken werd voor bijna 2,5 miljard euro verkocht (plus bijna 4 procent). In 2010 vond opnieuw een verdere omzetverschuiving plaats van klokverkoop naar verkoop via FloraHolland Connect. Dit afzetinstrument voor de directe handel zette met een omzet van 1,6 miljard euro 12 procent meer om. Hiermee nam het aandeel van de directe stromen binnen de FloraHolland-omzet toe tot bijna 40 procent. Bij beide afzetinstrumenten (klok en FloraHolland Connect) nam ook het virtueel verkochte aandeel toe. Ruim 60 procent van alle bloemen wordt momenteel al verkocht zonder dat het product fysiek op de verkoopplek aanwezig is.
Er zijn steeds meer kwekers- en handelsbedrijven die hun bloemen en planten op méér dan één van de marktplaatsen verkopen of inkopen. Daarom stroomlijnt FloraHolland de veilingoperatie door steeds verder te harmoniseren en te virtualiseren.
De klokverkoop van FloraHolland Venlo ging eind november over naar de joint venture Veiling Rhein-Maas in Herongen (D). Daarnaast werd ook de integratie van TFA (Tele Flower Auction) voltooid. In 2011 valt de Venlo-omzet (nu Veiling Rhein-Maas) weg. Dankzij een lichte groei rekent FloraHolland toch op een totaalomzet die min of meer gelijk blijft aan die van 2010. Deze voorzichtige prognose komt mede tot stand door de instabiele valutamarkt en de onzekere economie.
FloraHolland investeert in 2011 in totaal 75 miljoen euro. Het investeringsprogramma is daarmee weer terug op het niveau van vóór de economische crisis.

Bij de foto: Veilingzaal E in Aalsmeer, een van de twee veilingzalen waar in 2010 de Aalsmeerse snijbloemenveiling werd geconcentreerd.

Over FloraHolland
De coöperatieve bloemenveiling FloraHolland biedt telers en klanten een netwerk van zes (inter)nationale marktplaatsen (Aalsmeer, Naaldwijk, Rijnsburg, Bleiswijk, Eelde en Veiling Rhein-Maas), een landelijk opererende bemiddelingsorganisatie (FloraHolland Connect) en een internationaal actieve afdeling Import. Veiling Rhein-Maas (Herongen, D) is een samenwerking tussen FloraHolland en Landgard. Als wereldwijd grootste veilingorganisatie verwerkt FloraHolland jaarlijks ruim 12 miljard bloemen en planten. De jaaromzet is ruim 4,1 miljard euro. Bij FloraHolland werken 4200 medewerkers.