FloraHolland
FloraHolland Bleiswijk in 2010: beter assortiment, méér koopkracht
BLEISWIJK, 4 januari 2011 (persbericht) - Voor FloraHolland Bleiswijk
was 2010 een goed jaar. Samen met haar klanten kon de veiling opnieuw
vorm geven aan de ontwikkeling van de binnenlandse markt. FloraHolland
Bleiswijk realiseerde in 2010 een klokomzet van ruim 58 miljoen euro.
Opnieuw vond er een lichte verschuiving plaats van klokverkoop naar
bestellen via klokservice en verkoop door de landelijk werkende
bemiddelingsorganisatie FloraHolland Connect. De omzet van FloraHolland
Connect steeg met 12 procent. Deze verschuiving beïnvloedt het volume
dat verhandeld wordt via de klok.
Aanbod breder en kwalitatief beter
Marktplaats Bleiswijk richt zich met haar klokken vooral op de
binnenlandse markt. In het assortiment voor de klokken zit een
stijgende lijn, tot tevredenheid van klanten. Zowel in de breedte als
kwalitatief werd het aanbod verbeterd. De veiling werkt volgens het
principe van `vraaggestuurd assortiment'. De vraag van klanten en het
aanbod van de kwekers worden zo goed mogelijk op elkaar afgestemd. Het
assortiment sluit hierdoor nog beter aan op wat klanten willen. Op die
manier brengt FloraHolland Bleiswijk haar kwekers in de best mogelijke
verkooppositie, wat voor de aanvoerders resulteert in een betere
prijsvorming. Ook bij groothandelscentrum Terra Bleiswijk wordt het
aanbod steeds completer, wat de aantrekkingskracht van marktplaats
Bleiswijk op de Nederlandse en Belgische detailhandel en tuincentra
vergroot. Dat is merkbaar in een toename van het aantal klanten en een
stijgende koopkracht.
Investeren in veilproces en logistiek
Samen met de handel heeft FloraHolland Bleiswijk geïnvesteerd in de
marktplaats. De afmijnzaal kreeg een opknapbeurt en de `oude' klokken
zijn vervangen door moderne projectieklokken. Daarnaast stond
efficiëntievergroting hoog op de agenda. De basisdienstverlening aan
klokklanten werd opnieuw verbeterd, wat zich uit in een snellere
aflevering bij de klant en minder fouten in het distributieproces. De
afdeling Logistiek is erin geslaagd haar productiviteit te verbeteren.
Productiviteitsverbetering blijft ook in 2011 een belangrijk thema.
Daarom heeft FloraHolland Bleiswijk voor 2011 geïnvesteerd in Voice.
Voice is een stemgestuurde vorm van bloemen- en plantendistributie, die
de huidige (papiergestuurde) werkwijze van verdelen gaat vervangen. De
veiling gaat met Voice werken om de logistiek nog efficiënter te maken.
Met Voice en de bijhorende IT-oplossingen wordt een aanmerkelijke
verlaging van de logistieke kosten verwacht. De verwachting is dat
Voice eind februari 2011 bij FloraHolland Bleiswijk in gebruik wordt
genomen. Eind 2011 wil FloraHolland Bleiswijk - als volgende stap in de
introductie van Voice- op een bonloos proces overgaan. De mogelijkheden
hiervan worden in het voorjaar van 2011 onderzocht.
Naast de investeringen in de afmijnzaal, de klokken en de logistiek
besteedde de veiling ook geld en aandacht aan verhuurbare ruimte en de
aantrekkelijkheid van het gebouw.
Groei op marktplaats Bleiswijk
Bleiswijk is - mede door zijn centrale ligging - een belangrijke
vestigingsplaats voor sierteelthandelshuizen die veel direct inkopen.
Ook logistieke dienstverleners in de agribusiness kiezen bewust voor
Bleiswijk. Afgelopen jaar heeft een groei in het retailsegment
plaatsgevonden en is de infrastructuur - onder meer door de nieuwe
aansluiting van de N209 op de A12 en de verbreding van de A12 - sterk
verbeterd. Mede hierdoor heeft een aantal op marktplaats Bleiswijk
gevestigde bedrijven (waaronder Gist, Donck en Jumbo Supermarkten) hun
bedrijfspand uitgebreid. Ook een nieuw bedrijf (Wega) koos voor
vestiging op marktplaats Bleiswijk. De verhuur van verwerkingsruimte
ontwikkelt zich dan ook positief.
Marktplaats Bleiswijk ontwikkelt zich steeds verder als een sterk
logistiek centrum en investeert in Europese distributielogistiek.
Bleiswijk is een geschikte locatie voor een GreenRail Terminal. Dat is
de conclusie van een onderzoek naar de haalbaarheid van een
spoorterminal in het westen van Nederland, uitgevoerd in opdracht van
de stuurgroep Duurzame Logistiek van Greenport Nederland. Momenteel
wordt een businesscase uitgewerkt, waarin wordt gekeken naar de
mogelijkheden van bijvoorbeeld consortiumvorming, ruimtelijke aspecten
en financiering. De resultaten van dit onderzoek worden begin 2011
bekend gemaakt.
Omzetgroei voor veilingorganisatie FloraHolland
FloraHolland Bleiswijk is één van de vestigingen van de coöperatie
FloraHolland. De veilingorganisatie sloot 2010 af met een totaalomzet
van 4,13 miljard euro. Ondanks een slechte decembermaand werd er bijna
7 procent meer aan bloemen en planten omgezet. Samen met kwekers,
(groot)handelaren en exporteurs verkochten de FloraHolland-veilingen
ruim 12 miljard bloemen en planten. Die vonden ook in 2010 weer goed
hun hun weg naar de Europese consument die - crisis of geen crisis -
geïnteresseerd bleef in kwaliteitsproducten.
Via de veilingklokken werd voor bijna 2,5 miljard euro verkocht (plus
bijna 4 procent). In 2010 vond opnieuw een verdere omzetverschuiving
plaats van klokverkoop naar verkoop via FloraHolland Connect. Dit
afzetinstrument voor de directe handel zette met een omzet van 1,6
miljard euro 12 procent meer om. Hiermee nam het aandeel van de directe
stromen binnen de FloraHolland-omzet toe tot bijna 40 procent.
Bij beide afzetinstrumenten (klok en FloraHolland Connect) nam ook het
virtueel verkochte aandeel toe. Ruim 60 procent van alle bloemen wordt
momenteel al verkocht zonder dat het product fysiek op de verkoopplek
aanwezig is.
Er zijn steeds meer kwekers- en handelsbedrijven die hun bloemen en
planten op méér dan één van de marktplaatsen verkopen of inkopen.
Daarom stroomlijnt FloraHolland de veilingoperatie door steeds verder
te harmoniseren en te virtualiseren.
De klokverkoop van FloraHolland Venlo ging eind november over naar de
joint venture Veiling Rhein-Maas in Herongen (D). Daarnaast werd ook de
integratie van TFA (Tele Flower Auction) voltooid.
In 2011 valt de Venlo-omzet (nu Veiling Rhein-Maas) weg. Dankzij een
lichte groei rekent FloraHolland toch op een totaalomzet die min of
meer gelijk blijft aan die van 2010. Deze voorzichtige prognose komt
mede tot stand door de instabiele valutamarkt en de onzekere
economie.
FloraHolland investeert in 2011 in totaal 75 miljoen euro. Het
investeringsprogramma is daarmee weer terug op het niveau van vóór de
economische crisis.
Fotobijschrift: De nieuwe projectieklokken van FloraHolland Bleiswijk
in bedrijf
Over FloraHolland
De coöperatieve bloemenveiling FloraHolland biedt telers en klanten een
netwerk van zes (inter)nationale marktplaatsen (Aalsmeer, Naaldwijk,
Rijnsburg, Bleiswijk, Eelde en Veiling Rhein-Maas), een landelijk
opererende bemiddelingsorganisatie (FloraHolland Connect) en een
internationaal actieve afdeling Import. Veiling Rhein-Maas (Herongen,
D) is een samenwerking tussen FloraHolland en Landgard. Als wereldwijd
grootste veilingorganisatie verwerkt FloraHolland jaarlijks ruim 12
miljard bloemen en planten. De jaaromzet is ruim 4,1 miljard euro. Bij
FloraHolland werken 4200 medewerkers.