FloraHolland


FloraHolland Bleiswijk in 2010: beter assortiment, méér koopkracht

BLEISWIJK, 4 januari 2011 (persbericht) - Voor FloraHolland Bleiswijk was 2010 een goed jaar. Samen met haar klanten kon de veiling opnieuw vorm geven aan de ontwikkeling van de binnenlandse markt. FloraHolland Bleiswijk realiseerde in 2010 een klokomzet van ruim 58 miljoen euro. Opnieuw vond er een lichte verschuiving plaats van klokverkoop naar bestellen via klokservice en verkoop door de landelijk werkende bemiddelingsorganisatie FloraHolland Connect. De omzet van FloraHolland Connect steeg met 12 procent. Deze verschuiving beïnvloedt het volume dat verhandeld wordt via de klok.

Aanbod breder en kwalitatief beter
Marktplaats Bleiswijk richt zich met haar klokken vooral op de binnenlandse markt. In het assortiment voor de klokken zit een stijgende lijn, tot tevredenheid van klanten. Zowel in de breedte als kwalitatief werd het aanbod verbeterd. De veiling werkt volgens het principe van `vraaggestuurd assortiment'. De vraag van klanten en het aanbod van de kwekers worden zo goed mogelijk op elkaar afgestemd. Het assortiment sluit hierdoor nog beter aan op wat klanten willen. Op die manier brengt FloraHolland Bleiswijk haar kwekers in de best mogelijke verkooppositie, wat voor de aanvoerders resulteert in een betere prijsvorming. Ook bij groothandelscentrum Terra Bleiswijk wordt het aanbod steeds completer, wat de aantrekkingskracht van marktplaats Bleiswijk op de Nederlandse en Belgische detailhandel en tuincentra vergroot. Dat is merkbaar in een toename van het aantal klanten en een stijgende koopkracht.

Investeren in veilproces en logistiek
Samen met de handel heeft FloraHolland Bleiswijk geïnvesteerd in de marktplaats. De afmijnzaal kreeg een opknapbeurt en de `oude' klokken zijn vervangen door moderne projectieklokken. Daarnaast stond efficiëntievergroting hoog op de agenda. De basisdienstverlening aan klokklanten werd opnieuw verbeterd, wat zich uit in een snellere aflevering bij de klant en minder fouten in het distributieproces. De afdeling Logistiek is erin geslaagd haar productiviteit te verbeteren. Productiviteitsverbetering blijft ook in 2011 een belangrijk thema. Daarom heeft FloraHolland Bleiswijk voor 2011 geïnvesteerd in Voice. Voice is een stemgestuurde vorm van bloemen- en plantendistributie, die de huidige (papiergestuurde) werkwijze van verdelen gaat vervangen. De veiling gaat met Voice werken om de logistiek nog efficiënter te maken. Met Voice en de bijhorende IT-oplossingen wordt een aanmerkelijke verlaging van de logistieke kosten verwacht. De verwachting is dat Voice eind februari 2011 bij FloraHolland Bleiswijk in gebruik wordt genomen. Eind 2011 wil FloraHolland Bleiswijk - als volgende stap in de introductie van Voice- op een bonloos proces overgaan. De mogelijkheden hiervan worden in het voorjaar van 2011 onderzocht. Naast de investeringen in de afmijnzaal, de klokken en de logistiek besteedde de veiling ook geld en aandacht aan verhuurbare ruimte en de aantrekkelijkheid van het gebouw.

Groei op marktplaats Bleiswijk
Bleiswijk is - mede door zijn centrale ligging - een belangrijke vestigingsplaats voor sierteelthandelshuizen die veel direct inkopen. Ook logistieke dienstverleners in de agribusiness kiezen bewust voor Bleiswijk. Afgelopen jaar heeft een groei in het retailsegment plaatsgevonden en is de infrastructuur - onder meer door de nieuwe aansluiting van de N209 op de A12 en de verbreding van de A12 - sterk verbeterd. Mede hierdoor heeft een aantal op marktplaats Bleiswijk gevestigde bedrijven (waaronder Gist, Donck en Jumbo Supermarkten) hun bedrijfspand uitgebreid. Ook een nieuw bedrijf (Wega) koos voor vestiging op marktplaats Bleiswijk. De verhuur van verwerkingsruimte ontwikkelt zich dan ook positief.
Marktplaats Bleiswijk ontwikkelt zich steeds verder als een sterk logistiek centrum en investeert in Europese distributielogistiek. Bleiswijk is een geschikte locatie voor een GreenRail Terminal. Dat is de conclusie van een onderzoek naar de haalbaarheid van een spoorterminal in het westen van Nederland, uitgevoerd in opdracht van de stuurgroep Duurzame Logistiek van Greenport Nederland. Momenteel wordt een businesscase uitgewerkt, waarin wordt gekeken naar de mogelijkheden van bijvoorbeeld consortiumvorming, ruimtelijke aspecten en financiering. De resultaten van dit onderzoek worden begin 2011 bekend gemaakt.

Omzetgroei voor veilingorganisatie FloraHolland FloraHolland Bleiswijk is één van de vestigingen van de coöperatie FloraHolland. De veilingorganisatie sloot 2010 af met een totaalomzet van 4,13 miljard euro. Ondanks een slechte decembermaand werd er bijna 7 procent meer aan bloemen en planten omgezet. Samen met kwekers, (groot)handelaren en exporteurs verkochten de FloraHolland-veilingen ruim 12 miljard bloemen en planten. Die vonden ook in 2010 weer goed hun hun weg naar de Europese consument die - crisis of geen crisis - geïnteresseerd bleef in kwaliteitsproducten.
Via de veilingklokken werd voor bijna 2,5 miljard euro verkocht (plus bijna 4 procent). In 2010 vond opnieuw een verdere omzetverschuiving plaats van klokverkoop naar verkoop via FloraHolland Connect. Dit afzetinstrument voor de directe handel zette met een omzet van 1,6 miljard euro 12 procent meer om. Hiermee nam het aandeel van de directe stromen binnen de FloraHolland-omzet toe tot bijna 40 procent. Bij beide afzetinstrumenten (klok en FloraHolland Connect) nam ook het virtueel verkochte aandeel toe. Ruim 60 procent van alle bloemen wordt momenteel al verkocht zonder dat het product fysiek op de verkoopplek aanwezig is.
Er zijn steeds meer kwekers- en handelsbedrijven die hun bloemen en planten op méér dan één van de marktplaatsen verkopen of inkopen. Daarom stroomlijnt FloraHolland de veilingoperatie door steeds verder te harmoniseren en te virtualiseren.
De klokverkoop van FloraHolland Venlo ging eind november over naar de joint venture Veiling Rhein-Maas in Herongen (D). Daarnaast werd ook de integratie van TFA (Tele Flower Auction) voltooid. In 2011 valt de Venlo-omzet (nu Veiling Rhein-Maas) weg. Dankzij een lichte groei rekent FloraHolland toch op een totaalomzet die min of meer gelijk blijft aan die van 2010. Deze voorzichtige prognose komt mede tot stand door de instabiele valutamarkt en de onzekere economie.
FloraHolland investeert in 2011 in totaal 75 miljoen euro. Het investeringsprogramma is daarmee weer terug op het niveau van vóór de economische crisis.

Fotobijschrift: De nieuwe projectieklokken van FloraHolland Bleiswijk in bedrijf

Over FloraHolland
De coöperatieve bloemenveiling FloraHolland biedt telers en klanten een netwerk van zes (inter)nationale marktplaatsen (Aalsmeer, Naaldwijk, Rijnsburg, Bleiswijk, Eelde en Veiling Rhein-Maas), een landelijk opererende bemiddelingsorganisatie (FloraHolland Connect) en een internationaal actieve afdeling Import. Veiling Rhein-Maas (Herongen, D) is een samenwerking tussen FloraHolland en Landgard. Als wereldwijd grootste veilingorganisatie verwerkt FloraHolland jaarlijks ruim 12 miljard bloemen en planten. De jaaromzet is ruim 4,1 miljard euro. Bij FloraHolland werken 4200 medewerkers.