FloraHolland
FloraHolland Rijnsburg 2010: marktplaats samen verder versterken
RIJNSBURG, 4 januari 2011 (persbericht) - Bloemenveiling FloraHolland
in Rijnsburg realiseerde in 2010 een klokomzet van 359 miljoen euro.
Dat is 4,9 procent meer dan in 2009 toen de omzetteller op -12,3
procent bleef steken. De aanvoer nam dit jaar met 3,5 procent af. De
gemiddelde prijsvorming steeg met ruim 8 procent. Het jaar 2010 stond
bij FloraHolland Rijnsburg in het teken van de verdere ontwikkeling van
de marktplaats. Een tevredenheidsonderzoek onder aanvoerders liet zien
dat kwekers de dienstverlening van hun marktplaats in Rijnsburg vooral
positief beoordelen.
Samenwerking bij virtualisering
FloraHolland Rijnsburg is in 2010 gestart met een volledig
gemoderniseerde afmijnzaal. De kracht van Rijnsburg is de concentratie
van verkoop in één afmijnzaal, waar klanten het volledige assortiment
kunnen inkopen. De nieuwe techniek in de afmijnzaal is nodig om het
digitaal zakendoen in de sierteeltsector verder te ontwikkelen. In
samenspraak met kopers en kwekers wordt gewerkt aan het verder
harmoniseren en virtualiseren van het veilproces. Belangrijke
randvoorwaarden voor verdere virtualisering zijn betrouwbare
aanvoerinformatie en representatieve productfoto's. In 2010 is het
aantal productbeelden bij FloraHolland Rijnsburg toegenomen. Circa 30
procent van de partijen is inmiddels voorzien van productfoto's die
door de kwekers zelf gemaakt zijn. Dit aandeel stijgt in 2011 naar 50
procent. Klanten van de veiling kunnen de productfoto's breder
gebruiken via webshops, Kopen Op Afstand (KOA) en beeldveilen.
Versterken marktplaats
FloraHolland Rijnsburg ondersteunt en faciliteert de Stichting
Lijnrijders Belangen (SLB). Lijnrijders vormen een belangrijke
kopersgroep in Rijnsburg. In 2010 zijn voor het eerst zeven lijnrijders
gecertificeerd met een Florimark-keurmerk voor professionele en
maatschappelijk verantwoorde bedrijfsvoering.
Daarnaast is FloraHolland Rijnsburg in 2010 nauwer gaan samenwerken met
de Vereniging van Verkooppunten (VVP). De VVP vertegenwoordigt 33 cash
& carry-bedrijven die in het Rijnsburgse veilingcomplex zijn gevestigd.
De VVP wil haar bekendheid vergroten en de dienstverlening aan haar
klanten optimaliseren.
In 2010 is FloraHolland Rijnsburg gastheer geweest van een toenemend
aantal sierteeltevenementen, zoals de FloraHolland Summer Fair en het
Horti Fair Flynth symposium. In 2011 wordt de Lijnrijdersbeurs voor de
tweede keer onder het veilingdak georganiseerd.
Dienstverlening goed, meer maatwerk
Met haar logistieke dienstverlening speelt FloraHolland Rijnsburg in op
de veranderende wensen in de markt. In het veilingcomplex wordt steeds
meer handel verwerkt die via FloraHolland Connect is ingekocht. Dit
vraagt om meer maatwerk in logistieke dienstverlening. FloraHolland
Rijnsburg investeert onder meer in de ontwikkeling van haar medewerkers
om de dienstverlening op het gewenste niveau te houden.
In 2010 is een tevredenheidsonderzoek onder de aanvoerders van
FloraHolland Rijnsburg gehouden. De kwekers waarderen de marktplaats
met het rapportcijfer 7,7. Zij zijn tevreden over de goede
klantenservice, de klachtenafhandeling en het snelle veil- en
logistieke proces. Wel hebben de aanvoerders behoefte aan meer contact
met veilingmeesters en keurmeesters.
Nieuwbouw op Florapark
Eind september 2010 is de eerste paal geslagen voor het nieuwe
bedrijfspand van C.J. van Vianen Flowerexport. Ook Gebr. Van der Plas
heeft het afgelopen jaar het bedrijfspand op Florapark aanzienlijk
uitgebreid. Voor handelsbedrijven in sierteeltproducten biedt Florapark
huisvesting op maat. Bedrijven investeren zelf in grond en gebouwen.
FloraHolland realiseert de infrastructuur en de logistieke
voorzieningen.
Omzetgroei voor veilingorganisatie FloraHolland
FloraHolland Rijnsburg is één van de vestigingen van de coöperatie
FloraHolland. De veilingorganisatie sloot 2010 af met een totaalomzet
van 4,13 miljard euro. Ondanks een slechte decembermaand werd er bijna
7 procent meer aan bloemen en planten omgezet. Samen met kwekers,
(groot)handelaren en exporteurs verkochten de FloraHolland-veilingen
ruim 12 miljard bloemen en planten. Die vonden ook in 2010 weer goed
hun hun weg naar de Europese consument die - crisis of geen crisis -
geïnteresseerd bleef in kwaliteitsproducten.
Via de veilingklokken werd voor bijna 2,5 miljard euro verkocht (plus
bijna 4 procent). In 2010 vond opnieuw een verdere omzetverschuiving
plaats van klokverkoop naar verkoop via FloraHolland Connect. Dit
afzetinstrument voor de directe handel zette met een omzet van 1,6
miljard euro 12 procent meer om. Hiermee nam het aandeel van de directe
stromen binnen de FloraHolland-omzet toe tot bijna 40 procent.
Bij beide afzetinstrumenten (klok en FloraHolland Connect) nam ook het
virtueel verkochte aandeel toe. Ruim 60 procent van alle bloemen wordt
momenteel al verkocht zonder dat het product fysiek op de verkoopplek
aanwezig is.
Er zijn steeds meer kwekers- en handelsbedrijven die hun bloemen en
planten op méér dan één van de marktplaatsen verkopen of inkopen.
Daarom stroomlijnt FloraHolland de veilingoperatie door steeds verder
te harmoniseren en te virtualiseren.
De klokverkoop van FloraHolland Venlo ging eind november over naar de
joint venture Veiling Rhein-Maas in Herongen (D). Daarnaast werd ook de
integratie van TFA (Tele Flower Auction) voltooid.
In 2011 valt de Venlo-omzet (nu Veiling Rhein-Maas) weg. Dankzij een
lichte groei rekent FloraHolland toch op een totaalomzet die min of
meer gelijk blijft aan die van 2010. Deze voorzichtige prognose komt
mede tot stand door de instabiele valutamarkt en de onzekere
economie.
FloraHolland investeert in 2011 in totaal 75 miljoen euro. Het
investeringsprogramma is daarmee weer terug op het niveau van vóór de
economische crisis.
Bij de foto: De volledig gemoderniseerde afmijnzaal
Over FloraHolland
De coöperatieve bloemenveiling FloraHolland biedt telers en klanten een
netwerk van zes (inter)nationale marktplaatsen (Aalsmeer, Naaldwijk,
Rijnsburg, Bleiswijk, Eelde en Veiling Rhein-Maas), een landelijk
opererende bemiddelingsorganisatie (FloraHolland Connect) en een
internationaal actieve afdeling Import. Veiling Rhein-Maas (Herongen,
D) is een samenwerking tussen FloraHolland en Landgard. Als wereldwijd
grootste veilingorganisatie verwerkt FloraHolland jaarlijks ruim 12
miljard bloemen en planten. De jaaromzet is ruim 4,1 miljard euro. Bij
FloraHolland werken 4200 medewerkers.