Nieuw-Vlaamse Alliantie




Vlaamse `vertramming' moet verantwoorde investering zijn

klok 3 januari 2011

De Vlaamse regering investeert terecht in een betere doorstroming van het openbaar vervoer. Maar volgens Lies Jans, Vlaams parlementslid van de N-VA, is goed bestuur pas het resultaat van een goede afweging van kosten en baten. "Voor de N-VA is het van cruciaal belang dat deze prestigieuze projecten er pas komen na een grondige analyse van zowel het vervoerspotentieel op de geplande lijn als de uiteindelijke kostprijs van het project." Lies Jans stelde Vlaams minister van Mobiliteit en Openbare Werken Hilde Crevits (CD&V) over dit thema een schriftelijke vraag.

Investeringen in het openbaar vervoer zijn hoogstnoodzakelijk als aantrekkelijk alternatief voor een dichtslibbend wegennet. Daarom zet de Vlaamse regering ondermeer in op de `vertramming' van het openbaar vervoer. Dit betekent voor deze legislatuur een tramproject voor elke Vlaamse provincie. Dat werd althans overeengekomen in het regeerakkoord. Toch nopen de financiële situatie van Vlaanderen en van De Lijn tot voorzichtigheid.

Volgens Lies Jans is de manier van werken in het Limburgse Spartacusplan een voorbeeld van hoe het niet moet. "Van Lijn 1 tussen Hasselt en Maastricht, waarvan de uitvoering al is begonnen, kennen we nog niet eens een degelijk vervoerspotentieel. Nochtans beloofde de minister ons die berekening al in februari 2010. Ook is er geen zicht op de uiteindelijke kostprijs. De ramingen voor het kostenplaatje van het project bedragen intussen een veelvoud van het initieel begrote bedrag. Beginnen aan de uitvoering van een plan zonder de kosten en baten te kennen, lijkt de N-VA geen gewenste manier van handelen. We vragen de minister hier zo snel mogelijk duidelijkheid rond te scheppen."

Zeer grote investeringen Voor de provincie Antwerpen wordt de investeringskost van de premetrotunnel onder de Turnhoutsebaan op 88,3 miljoen euro geschat. Daarbovenop komen 3,3 miljoen euro studiekosten. In Oost-Vlaanderen wordt voor de tramverlenging naar Zwijnaarde Dorp 11,5 miljoen voorzien. Voor het West-Vlaamse tramproject zal 26 miljoen geïnvesteerd worden in het tracé Koksijde-Veurne. Ook in dat bedrag zijn 1,1 miljoen euro studiekosten nog niet verrekend. De investeringskosten voor Vlaams-Brabant zijn nog niet bekend. In Limburg wordt de kostenberekening momenteel geactualiseerd en blijkt nu al dat de initiële ramingen met een veelvoud toenemen.

"De Vlaamse tramprojecten die nu voorliggen, zijn stuk voor stuk zeer grote investeringen", vervolgt Lies Jans. "Voor de N-VA is het van cruciaal belang dat deze prestigieuze projecten er pas komen na een grondige analyse van zowel het vervoerspotentieel op de geplande lijn als de uiteindelijke kostprijs van het project. De studiekosten voor het Limburgse Spartacusplan alleen al bedragen vandaag bijna 11,4 miljoen euro. Ik vind het onbegrijpelijk dat we in Limburg nog niet eens over essentiële gegevens kunnen beschikken, terwijl die elders al wel vrijgegeven worden." Auteur(s): Lies Jans, Vlaams parlementslid Contactinfo:

Katrien Bruyland, Communicatieverantwoordelijke N-VA-fractie Vlaams Parlement E-post: katrien.bruyland@vlaamsparlement.be