Nieuw-Vlaamse Alliantie
Vlaamse `vertramming' moet verantwoorde investering zijn
klok 3 januari 2011
De Vlaamse regering investeert terecht in een betere doorstroming van
het openbaar vervoer. Maar volgens Lies Jans, Vlaams parlementslid van
de N-VA, is goed bestuur pas het resultaat van een goede afweging van
kosten en baten. "Voor de N-VA is het van cruciaal belang dat deze
prestigieuze projecten er pas komen na een grondige analyse van zowel
het vervoerspotentieel op de geplande lijn als de uiteindelijke
kostprijs van het project." Lies Jans stelde Vlaams minister van
Mobiliteit en Openbare Werken Hilde Crevits (CD&V) over dit thema een
schriftelijke vraag.
Investeringen in het openbaar vervoer zijn hoogstnoodzakelijk als
aantrekkelijk alternatief voor een dichtslibbend wegennet. Daarom zet
de Vlaamse regering ondermeer in op de `vertramming' van het openbaar
vervoer. Dit betekent voor deze legislatuur een tramproject voor elke
Vlaamse provincie. Dat werd althans overeengekomen in het
regeerakkoord. Toch nopen de financiële situatie van Vlaanderen en van
De Lijn tot voorzichtigheid.
Volgens Lies Jans is de manier van werken in het Limburgse
Spartacusplan een voorbeeld van hoe het niet moet. "Van Lijn 1 tussen
Hasselt en Maastricht, waarvan de uitvoering al is begonnen, kennen we
nog niet eens een degelijk vervoerspotentieel. Nochtans beloofde de
minister ons die berekening al in februari 2010. Ook is er geen zicht
op de uiteindelijke kostprijs. De ramingen voor het kostenplaatje van
het project bedragen intussen een veelvoud van het initieel begrote
bedrag. Beginnen aan de uitvoering van een plan zonder de kosten en
baten te kennen, lijkt de N-VA geen gewenste manier van handelen. We
vragen de minister hier zo snel mogelijk duidelijkheid rond te
scheppen."
Zeer grote investeringen
Voor de provincie Antwerpen wordt de investeringskost van de
premetrotunnel onder de Turnhoutsebaan op 88,3 miljoen euro geschat.
Daarbovenop komen 3,3 miljoen euro studiekosten. In Oost-Vlaanderen
wordt voor de tramverlenging naar Zwijnaarde Dorp 11,5 miljoen
voorzien. Voor het West-Vlaamse tramproject zal 26 miljoen geïnvesteerd
worden in het tracé Koksijde-Veurne. Ook in dat bedrag zijn 1,1 miljoen
euro studiekosten nog niet verrekend. De investeringskosten voor
Vlaams-Brabant zijn nog niet bekend. In Limburg wordt de
kostenberekening momenteel geactualiseerd en blijkt nu al dat de
initiële ramingen met een veelvoud toenemen.
"De Vlaamse tramprojecten die nu voorliggen, zijn stuk voor stuk zeer
grote investeringen", vervolgt Lies Jans. "Voor de N-VA is het van
cruciaal belang dat deze prestigieuze projecten er pas komen na een
grondige analyse van zowel het vervoerspotentieel op de geplande lijn
als de uiteindelijke kostprijs van het project. De studiekosten voor
het Limburgse Spartacusplan alleen al bedragen vandaag bijna 11,4
miljoen euro. Ik vind het onbegrijpelijk dat we in Limburg nog niet
eens over essentiële gegevens kunnen beschikken, terwijl die elders al
wel vrijgegeven worden."
Auteur(s):
Lies Jans, Vlaams parlementslid
Contactinfo:
Katrien Bruyland, Communicatieverantwoordelijke N-VA-fractie Vlaams
Parlement
E-post: katrien.bruyland@vlaamsparlement.be