Ingezonden persbericht
3 januari 2011
Aanbesteding openbaar vervoer gestart
Stadsregio gaat voor het meest herkenbare, toegankelijkste en schoonste openbaar vervoer van het land
Op 3 januari is de Europese openbare aanbesteding voor het openbaar vervoer in de Stadsregio Arnhem Nijmegen gestart. De nieuwe openbaar vervoer concessie start eind 2012 en duurt tot eind 2022. De stadsregio gaat voor openbaar vervoer dat voldoet aan de allerhoogste normen op het gebied van herkenbaarheid, toegankelijkheid, milieu en techniek.
Al sinds eind 2009 rijdt het openbaar vervoer in de stadsregio onder de vlag van Breng. Breng maakt het busvervoer in de stadsregio herkenbaar. De stadsregio kiest ervoor dit sterke merk te handhaven en verplicht de nieuwe vervoerder dit verder uit te breiden op de trein en de bushaltes. Ook voor mindervaliden moet het openbaar vervoer toegankelijk zijn. Vanaf 2013 beschikken alle bussen over elektrische rolstoelplanken en is het grootste deel van de bushaltes verhoogd. Alle bussen worden uitgevoerd met airconditioning.
Combinatie bus en trein
Naast het busvervoer in de hele stadsregio maakt ook de trein op het drukst bereden regionale spoortraject van Nederland, Arnhem-Doetinchem, onderdeel uit van de nieuwe concessie.
De stadsregio heeft voor dit traject de nieuwste treinen gespecificeerd. De motoren van deze treinen voldoen aan hoge milieunormen. Door bus- en treinvervoer te combineren, kunnen reizigers straks naadloos overstappen op bus en trein.
Schoon en duurzaam
De Stadsregio Arnhem Nijmegen heeft momenteel een van de schoonste openbaar vervoerconcessies van Nederland. Het is de ambitie van de stadsregio om op het gebied van milieutechnologie nog een flinke stap voorwaarts te maken. In Arnhem blijft de trolley de drager van het netwerk. De overige bussen in de stadsregio moeten vanaf het begin van de concessie voldoen aan strenge uitstootnormen. Het gebruik van diesel of andere fossiele brandstoffen is niet toegestaan. In de Stadsregio Arnhem Nijmegen is veel onderzoek gedaan naar het gebruik van groen gas. Uit onderzoek blijkt dat het gebruik van groen gas voor 75 % minder CO2 uitstoot kan zorgen. Het is zelfs mogelijk om de bussen op groen gas te laten rijden dat in de regio geproduceerd is. Dit biedt de lokale en regionale economie mooie kansen. Ook is er onderzoek gedaan naar het gebruik van waterstof. De stadsregio verwacht van de nieuwe vervoerder dat hij met een duurzaam en economisch interessant voorstel komt.
Extra infrastructuur
Snel en vaak, dat zijn de kernwoorden voor bus en trein. De stadsregio realiseert in samenwerking met de betrokken gemeenten vrijliggende infrastructuur voor bussen. Ook de mogelijkheid van een tram in Nijmegen wordt opengehouden.
Ruimtelijke ontwikkeling en openbaar vervoer
De concessie heeft een looptijd van tien jaar. In de aanbestedingsfase maar ook gedurende de concessie krijgt de vervoerder veel ontwikkelruimte. De wereld staat namelijk niet stil gedurende de looptijd van de concessie. De nieuwe vervoerder wordt ook op de hoogte gebracht van de ruimtelijke ambities van de stadsregiogemeenten, zodat de ontwikkeling van het openbaar vervoer hier op afgestemd kan worden.
Planning
De aanbestedingsprocedure is gestart op 3 januari 2011. In de zomer van 2011 wordt de winnende vervoerder geselecteerd die vervolgens tot december 2012 de tijd heeft om de uitvoering van de concessie voor te bereiden.