Utrecht, 30 december 2010
Vanaf 3 januari weer normale vertrektijden; minder zitplaatsen in de spits
· · Alle beschikbare treinen worden ingezet NS neemt maatregelen om drukte te verlichten
Treinen zullen vanaf 3 januari weer vertrekken volgens de tijden van de normale dienstregeling. Wegens defect materieel door de sneeuwperiode zullen treinen in ieder geval de komende twee weken korter zijn dan gebruikelijk en zal het op een aantal trajecten drukker zijn in de spits. Alle beschikbare treinen worden ingezet. Bert Meerstadt, president-directeur: "Alle treinen rijden weer op normale tijden, maar zijn korter. Het wordt in de spits de komende weken dus drukker. Op ns.nl kunt u zien waar drukte verwacht wordt. Die drukte is heel vervelend voor onze reizigers, maar wij werken 24 uur per dag, 7 dagen per week om dit zo snel mogelijk op te lossen." NS neemt maatregelen Om de drukte in de spits te verminderen, heeft NS een aantal maatregelen genomen: · Om vaste reizigers meer kans op een zitplaats te bieden, herintroduceert NS het Zoutkaartje. Met het Zoutkaartje kunnen incidentele reizigers gedurende de maand januari tussen 9.00 16.00 uur en na 18.30 uur weer met 40 % kor
ting reizen op doordeweekse dagen op het NS netwerk; · Reizigers tussen Rotterdam, Schiphol en Amsterdam v.v. kunnen gedurende de maand januari zonder toeslag in de Fyra van NS Hispeed reizen; · NS heeft aan eigen medewerkers gevraagd niet in de spits te reizen; · Om drukte in stoptreinen te verminderen, stoppen intercity's in de spits extra in Houten en Weesp om reizigers mee te nemen. Die extra stops leveren de intercityreizigers enige vertraging op en krapte in de spits. · Om reizigers goed te blijven informeren, zal NS vanaf zondag 2 januari 2011 dagelijks om 12.00 uur via NS.nl en de media een prognose bieden over de verwachtingen voor de volgende dag. Eerste prognose voor 3 januari Tijdens de ochtendspits kan het druk zijn in de stoptrein van Geldermalsen naar Utrecht. Op de terugreis in de avond is dit traject in omgekeerde richting druk. NS verwacht dat vooral reizigers uit Culemborg en Houten Castellum deze drukte zullen ervaren. Ook rond Zaandam, op de kleinere stations
op de Veluwe en op de Hoekse lijn bij Rotterdam kan het druk zijn.
Noot aan de redactie
Neem contact op met NS Persvoorlichting, telefoon 030-235 7070, E-mail persvoorlichting@ns.nl
NS is in Nederland de grootste reizigersvervoerder op het spoor. De treinen van NS houden Nederland mobiel. Per dag bereiken ruim 1,1 miljoen NS-klanten hun bestemming zonder files of parkeerproblemen. De elektrische treinen van NS zijn een zeer energie- en klimaatvriendelijk vervoermiddel met een lage CO2-uitstoot. Op de 385 stations biedt NS een scala aan voorzieningen om de reizigers van dienst te zijn. NS Reizigers verzorgt het vervoeren van de reizigers en de informatie en service op de stations en in de treinen. NS Poort ontwikkelt, beheert en exploiteert de stations(gebieden) in Nederland, zodanig dat dit aangename en levendige plekken zijn om te verblijven, werken, wonen, winkelen en recreëren. NedTrain zorgt voor de treinen van NS: van schoonmaak tot technisch onderhoud en schadeherstel. NS Hispeed verbindt Nederland met het hart van belangrijke Europese steden. De hogesnelheidstreinen FYRA, Thalys en ICE en de internationale Intercity's zijn een slim en duurzaam alternat
ief voor vliegtuig en auto op afstanden tot 600 kilometer. Abellio benut de kansen van de Europese vrije spoormarkt, bijvoorbeeld door samen met de Britse onderneming Serco spoorwegconcessies in het Verenigd Koninkrijk te exploiteren. NS deelt het spoorwegnet - het drukst bereden van Europa - met ruim 30 andere partijen. ProRail deelt de capaciteit op de rails toe en zorgt verder voor de Railverkeersleiding en het beheer en onderhoud van het spoorwegnet.
---- --
Nederlandse Spoorwegen