Ingezonden persbericht


Persbericht 3FM - 3 januari 2011

3FM Serious Request recordbereik 11,3 miljoen Nederlanders 6,6 miljoen luisteraars, 7,6 miljoen kijkers, 1,3 miljoen unieke bezoekers 3FM.nl, opbrengst: ¤ 7.135.707,-.

3FM Serious Request 2010 bereikte een recordaantal van 11,3 miljoen Nederlanders van 10 jaar en ouder via radio, tv en internet. Dit is 79% van alle Nederlanders. In 2009 was dit 75%. De bekendheid van de crossmediale inzamelingsactie is in 2010 naar 87% gestegen. Dat is 5% meer ten opzichte van 2009. De bekendheid in de leeftijdscategorie 10 tot 34 jaar is maar liefst 96%. Vrijwel alle jongeren hopen dat de publieke popzender volgend jaar weer een 3FM Serious Request organiseert. Dit blijkt uit onderzoek dat is uitgevoerd door onderzoeksbureau De Vos en Jansen in opdracht van 3FM en uit kijkcijfers van stichting SKO en internetcijfers van Sitestat.

3FM Serious Request vond van 18 tot en met 24 december 2010 plaats in Eindhoven. DJ's Giel Beelen, Gerard Ekdom en Coen Swijnenberg maakten zes dagen lang radio, zonder te eten, vanuit het Glazen Huis op de Markt. De actie bracht in totaal een recordbedrag van ¤ 7.135.707,- op, ruim 3 miiljoen euro meer dan vorig jaar door het Nederlandse publiek bijeen werd gebracht. De ¤ 7.135.707,- wordt aangeewend om de stille slachtoffers van aids in Afrika hulp te bieden. Dit zijn de kinderen die met het verlies van hun ouders, hun toekomst grotendeels verliezen. In samenwerking met het Rode Kruis zamelde 3FM voor deze stille ramp geld in.

Wilbert Mutsaers, zendermanager 3FM: "Records zijn nooit het uitgangspunt bij 3FM Serious Request. We zetten een stille ramp op de kaart en dan is iedere euro er één die anders niet ingezameld wordt. We helpen mensen, die zonder deze actie waarschijnlijk niet worden geholpen. Dat telt. De ontelbare initiatieven en inzamelingacties uit het hele land hebben ons werkelijk overweldigd. Dat dit jaar meer mensen 3FM Serious Request hebben gevolgd en substantieel meer geld is opgehaald dan vorig jaar, zien we als een bevestiging van het Nederlands publiek dat aandacht vragen voor een stille ramp zinvol is en groot draagvlak in de samenleving kent. Dank aan iedereen die een steentje heeft bijgedragen aan deze actie. We richten onze blik nu voorzichtig op 3FM Serious Request in Leiden in december 2011".

Crossmediale groei
Opvallend is de toename in aantal van zowel radioluisteraars, televisiekijkers en internetgebruikers voor de actie. Luisterden in 2009 5,8 miljoen mensen naar 3FM Serious Request, in 2010 waren dat 6,6 miljoen luisteraars. 1,3 Miljoen unieke bezoekers vonden hun weg naar www.3fm.nl. Een jaar eerder trok de website 866.000 unieke bezoekers (+48%). De bezoekers waren in 2010 goed voor maar liefst 14,2 miljoen pageviews, een stijging van 54% ten opzichte van 2009. Via de website konden bezoekers de DJ's in het Glazen Huis volgen via de livestream, platen aanvragen en bieden op bijzondere veilingitems. Ook de tv-uitzendingen van 3FM Serious Request zijn afgelopen jaar beter bekeken. In totaal keken 7,6 miljoen mensen naar de televisieprogramma's rondom het evenement. In 2009 waren dit nog 6,5 miljoen mensen.

Aanvullende cijfers
Bereik 3FM Serious Request via 101tv: 3,3 miljoen kijkers (bron: SKO-digitaal) Bereik 3FM Serious Request via etalagekanalen 2,3 miljoen kijkers (in 2009: 1.350.000) (bron: crossmediaal bereiksonderzoek De Vos en Jansen ) Bereik televisie-uitzending finale op 24 december 2,6 miljoen kijkers (in 2009: 1,7 miljoen) (bron:SKO). De waardering voor dit tv programma was 8,4.

Pageviews iPhone app: 989.000 (bron:Sitestat)
Pageviews Android app: 126.000 (bron:Sitestat)
Mobiele site: 79.000 bezoekers en 344.000 pageviews (bron:Sitestat)

Internationaal
Dit jaar stonden ook Glazen Huizen in Zweden, Zwitserland, Kenia en België. De DJ's van het publieke Zweedse radiostation P3 brachten in Malmö 1.360.784 euro bijeen met Musikhjälpen. In Zwitserland bracht DRS 3 in Bern met 'Jeder Rappen zählt' 7.062.607 euro bijeen. Het Glazen Huis in Antwerpen haalde met 'Music for Life' 5.020.747 euro op. Ghetto Radio Serious Request zamelde in Nairobi geen geld in, maar heeft met succes aandacht gevraagd voor het probleem van de aidswezen in Kenia. Alle acties bij elkaar in vijf landen leidden tot het totaal ingezamelde bedrag van 20,5 miljoen euro. Vorig jaar was dit ruim 16 miljoen.

3FM Serious Request
Met 3FM Serious Request zet 3FM zich in samenwerking met het Rode Kruis ieder jaar in voor een stille ramp. In de week voorafgaand aan de kerstdagen sluiten drie DJ's van 3FM zich zes dagen lang op in een glazen studio. Zij eten die dagen niets en maken 24 uur per dag live radio en televisie. Het publiek kan tegen betaling verzoeknummers aanvragen en wordt uitgebreid geïnformeerd over de actie. In 2004 haalde 3FM Serious Request ¤ 915.955 op voor de vluchtelingen inn Darfur. Sindsdien zet 3FM elk jaar een stille ramp succesvol op de kaart. Vanaf 2006 sluit Studio Brussel zich aan bij de actie. In 2008 doet het Zweedse P3/SVT dat en in 2009 ook het Zwitserse radiostation DRS 3 samen met Schweizer Fernsehen. Ook in Nairobi, Kenia staat sinds 2008 elk jaar een Glazen Huis.

Voor meer informatie over 3FM: www.3fm.nl