Maastricht Aachen Airport
2010 brengt forse stijging passagiers en vrachtvolume voor MAA
Persbericht 2011/01, Maastricht Airport, 3 januari 2011
Maastricht Aachen Airport (MAA) kijkt zeer tevreden terug op het jaar
2010 waarin zowel het aantal passagiers als ook het volume van
afgehandelde vracht aanzienlijk toenamen. De passagiers-aantallen
groeiden met 44% naar een totaal van 260.000, terwijl de vrachtvolumes
met 12% stegen naar een totaal van ruim 90.000 ton oftewel 90 miljoen
kilo, waarmee een nieuw vrachtrecord werd gevestigd.
De grote stijging in passagiers aantallen wordt met name verklaard door
het uitgebreide aanbod van de maatschappij Ryanair die in 2010 5 routes
(Porto, Faro, Malaga, Barcelona-Reus en Trapani) aan haar aanbod
toevoegde. Inmiddels heeft de maatschappij bekend gemaakt per februari
ook op Tenerife te gaan vliegen en zullen een aantal bestaande
bestemmingen gedurende langere tijd en of hogere frequentie in het
aanbod worden opgenomen.
De stijging in het vrachtvervoer wordt vooral verklaard door een
stijging in vluchtfrequenties en een groter aantal chartervluchten. De
maatschappijen AirBridge Cargo, met een aanbod van im-, en
exportverbindingen met het Verre Oosten en Rusland, en Turkish Airlines
Cargo waren verantwoordelijk voor de grootste groei bij vracht.
Sander Heijmans, CEO van MAA en MHS Wij zijn verheugd 2011 te kunnen
beginnen met het bekendmaken van deze groeicijfers. Wij kijken dan ook
tevreden terug op het jaar dat echter dankzij de IJslandse aswolk en
het winterse weer ook de nodige uitdagingen kende die de volumes
negatief beïnvloedden. Belangrijk voor ons is dat we de groei in 2011
zullen voortzetten. Aan de passagierskant zal Ryanair vaker op
bestaande bestemmingen vliegen en wordt Tenerife vanaf februari in het
aanbod opgenomen. Daarnaast zal de start van de 12 wekelijkse vluchten
van Germanwings naar Berlijn een belangrijke extra passagiersstroom
brengen en verwachten wij een groter aantal passagiers uit ons Duitse
achterland te mogen begroeten die de Duitse vliegtaks willen
ontwijken.
Ook het vrachtvervoer laat een gezonde groei zien. Met name belangrijk
is dat we ook groeien ten opzichte van het jaar 2008, het jaar voordat
de vrachtvolumes door de economische crisis wereldwijd onder druk
kwamen te staan. In november 2010 verbraken wij ons vrachtrecord per
maand en de enige reden dat wij dit in december niet weer deden is het
barre winterweer. Wij beginnen dan ook zeer optimistisch aan 2011
waarin we wederom grote groei verwachten. We zullen ons inspannen om de
rol die wij al voor de regio vervullen verder uit te breiden.