Meldingen openbare ruimte vanaf 3 januari 2011 gemakkelijker voor inwoners
van Westervoort
Vanaf 3 januari 2011 gaat de gemeente Westervoort met een nieuw
meldpunt voor meldingen in de openbare ruimte werken. En dus niet meer
met de zogenaamde Servicelijn.
Denk hierbij aan meldingen over losliggende stoeptegels, zwerfvuil,
verstopte straatputten en vernieling aan speeltoestellen bijvoorbeeld.
Inwoners, bedrijven en organisaties kunnen via het meldpunt
gemakkelijker hun melding doen. Allereerst via internet:
www.westervoort.nl (klik op de button en vul het formulier in). Het
voordeel is dat melden op deze manier 24 uur per dag, zeven dagen in de
week mogelijk is. De vernieuwde applicatie is laagdrempelig en
gebruiksvriendelijk voor zowel de melder als de behandelaar, de
gemeente. De gemeente nodigt haar inwoners, maar ook bedrijven en
organisaties die in Westervoort zijn gevestigd uit om vooral kennis te
maken met deze vernieuwde mogelijkheid en meldingen via internet door
te geven. Daarnaast is melden ook telefonisch mogelijk of per brief.
De gemeente vindt het belangrijk om Westervoort schoon, veilig en
leefbaar te houden. Hierbij is de hulp van haar inwoners onmisbaar en
zijn alle meldingen openbare ruimte van harte welkom! Om dit zo
makkelijk mogelijk te maken is het meldpunt openbare ruimte vanaf 3
januari 2011 een feit.
Wat zijn meldingen openbare ruimte?
Losliggende stoeptegels, een kapotte lantaarnpaal, zwerfvuil, illegale
stort, verstopte straatputten, vernieling aan speeltoestellen en een
omgewaaide boom zijn voorbeelden van meldingen die inwoners kunnen doen
bij de gemeente. Maar ook melding doen van gaten in asfalt en
parkeeroverlast.
Waarom een meldpunt?
De gemeente vindt het belangrijk om Westervoort schoon, veilig en
leefbaar te houden. Soms kan dat in het gedrang komen en kunnen er
zelfs onveilige situaties ontstaan. Zo kan een vernield speeltoestel
gevaar opleveren voor spelende kinderen of kan overhangend groen een
onveilige verkeerssituatie creëren. Daarom roept de gemeente haar
inwoners, bedrijven en organisaties op dit soort zaken te melden. Zij
zijn immers `de ogen van de buurt' en kunnen hiermee de gemeente en hun
mede Westervoorters helpen. Zo kan de gemeente actie ondernemen om het
probleem op te lossen.
Waarom een nieuwe werkwijze?
De nieuwe applicatie werkt prettiger en het is gebruiksvriendelijker,
voor zowel de melder als de behandelaar, èn laagdrempelig. Met name het
melden via internet maakt het voor inwoners makkelijk om een melding te
doen wanneer dat hen uitkomt. Internet is immers 24 uur per dag, zeven
dagen per week bereikbaar. Dat kan meer uitnodigend werken.
Het formulier is makkelijk in te vullen en digitaal te verzenden.
Bovendien is het mogelijk om via een kaart van Googlemaps de exacte
locatie aan te geven van die straatlantaarn die defect is of die
stoeptegel die los ligt.
Hoe werkt het nieuwe meldpunt?
Een melding over de openbare ruimte die de gemeente telefonisch, per
brief of digitaal (via www.westervoort.nl) ontvangt, wordt
geregistreerd. Dit gebeurt in een aparte applicatie, waardoor
monitoring van de melding makkelijk is. Vervolgens worden de meldingen
uitgezet, naar de afdeling of persoon die dit verder kan behandelen.
Dit geldt niet voor meldingen die via externe websites als
www.verbeterdebuurt.nl en Buiten Beter (melding via Smart Phone) zijn
gedaan. De gemeente roept haar inwoners op hun klachten/meldingen enkel
via de kanalen van de gemeente door te geven, en niet via andere
websites/applicaties. Dit werkt in de afhandeling en terugkoppeling
naar de melder namelijk niet efficiënt.
Wat gebeurt er met een melding?
Meldingen worden geregistreerd, op werkdagen. Dat betekent dat
meldingen die online zijn gedaan in het weekend, de maandag na het
weekend worden geregistreerd en uitgezet. Meldingen worden in de regel
binnen tien dagen na registratie aangepakt. Het probleem wordt dus zo
snel mogelijk, in ieder geval binnen tien dagen opgelost.
Uitzonderingen zijn meldingen die worden meegenomen in de al bestaande
planning, zoals snoeiwerkzaamheden.
Let op: spoedgevallen graag telefonisch melden op (026) 3179911.
Dorpsplein 1 6931CZ; P: Postbus 40 6930 AA; T: (026) 3179911; F: (026)
3113623 E: gemeente@westervoort.nl
Gemeente Westervoort