Ingezonden persbericht


A'dammer van het Jaar: SKC's Marieke Eyskoot genomineerd Betrokken creatieveling heeft eerlijke kleding op de kaart gezet

(Amsterdam, 02/01/2011) De Schone Kleren Campagne begint het nieuwe jaar goed. SKC's Marieke Eyskoot is door dagblad Het Parool genomineerd als Amsterdammer van het Jaar. Terecht, volgens de Schone Kleren Campagne. Collega Marcella Kraay: "Ze heeft het verdiend, en als ze wint zou dat een enorme steun zijn voor alle mensen die wereldwijd onze kleren naaien."

Marieke zelf kan het bijna niet geloven. "Wat een enorme eer om uit zoveel geweldige Amsterdammers gekozen te worden. En dat terwijl ik alleen maar heel blij ben dat ik me kan inzetten voor de kledingarbeiders. Zonder de kleren die zij maken zouden wij ons leven niet kunnen leiden of zelfs de deur maar uit durven. Zij zijn mijn grote helden van de stad."

Marieke Eyskoot is Coördinator Campagnes en Communicatie bij de Schone Kleren Campagne. Kraay: "Ze weet op creatieve wijze de mensen die kleding dragen en maken te verbinden. Haar betrokkenheid heeft er mede voor gezorgd dat iedereen weet dat onze jurkjes en jassen vaak onder slechte arbeidsomstandigheden worden gemaakt. Zij heeft eerlijke kleding op de kaart gezet, waardoor veel consumenten daar nu om vragen."

De afgelopen acht jaar heeft ze zich op allerlei manieren ingezet om ervoor te zorgen dat de mensen die ons aankleden minder worden uitgebuit. Zo heeft ze campagnes en activiteiten bedacht (zoals de Koop de HEMA-campagne en het weblog van Rumana, een arbeidster in Bangladesh) en 'het merk' SKC opnieuw uitgevonden en breed verspreid. In oktober 2010 werd ze door tijdschrift Viva geselecteerd als een van de 400 meest talentvolle vrouwen van Nederland.

Het Parool organiseert voor de zesde keer de verkiezing van Amsterdammer van het Jaar. Via http://www.parool.nl/avhj kan iedereen op de 10 genomineerden stemmen. Op 9 januari wordt tijdens in een gala in de Amsterdamse Stadsschouwburg de winnaar bekendgemaakt.

De Schone Kleren Campagne gaat voor een wereld waarin alleen kleding te koop is die onder goede arbeidsomstandigheden is gemaakt. De platformorganisatie bestaat sinds 1989, en o.a. de FNV, de Landelijke India Werkgroep, Oxfam Novib, Stichting Max Havelaar, Veggie in Pumps, NJR en de Filippijnengroep Nederland zijn erbij aangesloten. De Schone Kleren Campagne is onderdeel van de Clean Clothes Campaign, die actief is in 15 Europese landen en een netwerk van 300 organisaties wereldwijd coördineert. Zie voor meer informatie http://www.schonekleren.nl.



Ingezonden persbericht